Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1345035_0001.png
1345035_0002.png
1345035_0003.png
1345035_0004.png
1345035_0005.png
1345035_0006.png
1345035_0007.png
1345035_0008.png
1345035_0009.png
1345035_0010.png
1345035_0011.png
1345035_0012.png
Tale25. februar 2014J.nr. 14-000617
Samråd i Skatteudvalget om optjeningsprincippet- Samrådsspørgsmål X, stillet af Ellen Trane Nørby (V):Ministeren bedes i detaljer redegøre for processen omkring ændringenaf administrationen af udbetalingen af børne- og ungeydelse fra april2013 og frem. Herunder bedes ministeren redegøre for årsagen til, atministeren endnu ikke har fremsat forslag til lov om ændring af lovom en børne- og ungeydelse og lov om børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag, som det fremgår af regeringens lovkatalogfor efteråret 2013 skulle have været fremsat i anden halvdel af novem-ber.
Indledning
Tak, for indkaldelsen. Jeg håber, at vimeddette samråd i dag kan komme etskridt videre og begynde at kigge fremad.Men jeg respekterer naturligvis det stilledespørgsmål og vil kigge bagud i tid, for deter det, som spørgsmålet handler om. Detvender jeg tilbage til om et øjeblik.Inden jeg går til besvarelsen af spørgsmå-let, vil jeg ligesom mine forgængere startemed at slå en række ting fast.
Optjeningsprincip-pet gælder stadig
For det første vil jeg godt understrege, atoptjeningsprincippet fortsat gælder. Detfremgår også af det lovforslag, som rege-ringen i denne uge har sendt i høring. Derer udelukkende tale om, at vi har væretnødt til at ændre anvendelsen af optje-ningsprincippet. Det vil sige, at periodermed bopæl eller beskæftigelse tilbagelagt iandre medlemsstater tæller med, når detvurderes, om en person, der er omfattet afEU-retten, har optjent ret til børnecheck.Det er vigtigt for mig at få dette slået fastindledningsvist.For det andet vil jeg- for at sætte sagen iperspektiv - godt understrege, at denne saghar begrænsede økonomiske konsekvenser.Sagen er skønnet til at koste staten ca. 15mio. kr. årligt fremadrettet. Der er altså ta-le om et relativt mindre beløb, når man ta-ger i betragtning, at vi udbetaler børne-check for i alt ca. 14,5 mia. kr. om året iDanmark.
De økonomiskekonsekvenser erbegrænsede
Side 2af 2
Tidsmæssig sam-menhæng mellemarbejde og ret tilydelse
Endelig vil jeg for det tredje understrege atudlændinge, der kun har kortvarig beskæf-tigelse i Danmark, alene har ret til børne-check i den periode, de er i beskæftigelse.Når udlændingen ikke længere er beskæfti-get i Danmark, ophører retten til checken.En udlænding, som arbejder her i en peri-ode ogbetaler skat til Danmark, har sammesociale rettigheder, som en kollega meddansk statsborgerskab, som udfører nøjag-tig samme stykke arbejde.Med disse ting slået fast vil jeg vende tilba-ge til spørgsmålet og redegøre for proces-sen omkring regeringens beslutning i juni2013 om at ændre anvendelsen af optje-ningsprincippet, herunder redegøre for re-geringens overvejelser om et lovforslag.De danske regler, der blev besluttet i 2010,indeholder et optjeningsprincip for rettentil børnecheck, der også omfatter EU-borgere. Baggrunden for reglerne var et
Lige forhold skalbehandles ens
Tilbage til spørgs-målet
2010 – Lovforslagvedtages
Side 3af 3
ønske om at sikre en reel tilknytning tilDanmark for at kunne opnå fuld ydelses-udbetaling.Bemærkningerne tillovforslaget
Det fremgår af bemærkningerne til lov-forslaget, at de danske myndigheder – vedvurderingen af, om en person har optjentret til børnecheck – kun skal tælle bopæls-og beskæftigelsesperioder, der er tilbage-lagt i Danmark.Den 1. januar 2012 fik loven virkning, ogkommunerne og sidenhen UdbetalingDanmark begyndte at administrere børne-checken i overensstemmelse med optje-ningsprincippet.Den 4. juli 2012 henvender Region Søn-derjylland – Schleswig sig til Skatteministe-riet med en klage over, at en tysk tilflytter,der arbejder på Danfoss, havde fået afslagpå børnecheck på grund af optjeningsprin-cippet.
Januar 2012 - Lo-ven får virkning
4. juli 2012 - Hen-vendelse fra Regi-on Sønderjylland –Schleswig
Side 4af 4
18. juli 2012 - Skat-teministeriets svarpå klage
Den 18. juli 2012 besvares regionens hen-vendelse afvisende af Skatteministerietmed henvisning til, at lovforslaget blevvurderet til at være i overensstemmelsemed EU-retten.Den 30. juli 2012 retter regionen herefterhenvendelse til Kommissionen med enklage på vegne af den tyske tilflytter overde danske regler.I april 2013 rettede Kommissionen sombekendt henvendelse til Danmark om an-vendelsen af optjeningsprincippet. Kom-missionens henvendelse blev modtaget in-denfor rammerne af det såkaldte pilotpro-jekt vedrørende potentielle traktatkrænkel-sessager. Det var Kommissionens opfattel-se, at den danske anvendelse af optje-ningsprincippet var i strid med det såkaldtesammenlægningsprincip i artikel 6 i for-ordning nr. 883 fra 2004 om koordineringaf sociale sikringsordninger.
30. juli 2012 - Re-gion Sønderjylland– Schleswigs klagetil Kommissionen
April 2013 - Kom-missionens hen-vendelse
Side 5af 5
2011 og 2013 – Todomme afsagt afEU-Domstolen
Efter indførelsen af optjeningsprincippethar EU-Domstolen afsagt to domme. Densåkaldte Bergstrøm-dom i 2011 og den så-kaldte Chassart-dom i 2013. Begge dommebidrager til en ny forståelse af sammenlæg-ningsprincippets rækkevidde.EU-Domstolen har i dommene fastslået, atsammenlægningsprincippet finder anven-delse, selvom den person, der ansøger omen ydelse, endnu ikke har tilbagelagt be-skæftigelsesperioder i den medlemsstat,hvori der ansøges om ydelsen.
Den juridiske vur-dering
I perioden fra Kommissionen henvendtesig i april 2013 til regeringen traf sin be-slutning i juni 2013, blev der foretaget engrundig juridisk vurdering af Kommissio-nens henvendelse.Når en henvendelse sker indenfor ram-merne af det såkaldte pilotprojekt betyder
Side 6af 6
det, at der er en potentiel traktatkrænkel-sessag. Det tager vi meget alvorligt. Derforer der fastlagt nogle formelle procedurer,som sikrer, at henvendelserne bliver analy-seret tilbundsgående, og de rigtige folk tilat foretage analyserne bliver inddraget. Idette tilfælde var eksperter fra Udenrigs-ministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Soci-al- og Integrationsministeriet, Justitsmini-steriet og Skatteministeriet involveret i ana-lysen.På baggrund af analysen konkluderede re-geringen, at det ikke var muligt at opret-holde kravet om en vis beskæftigelses- ellerbopælsperiode alene i Danmark. Perioder iandre medlemslande skal tælles med, nårdet vurderes, om en person, der er omfat-tet af EU-retten, har optjent ret til børne-check.Denne juridiske vurdering er der mig be-kendt ingen juridiske eksperter, der efter-følgende har stillet spørgsmålstegn ved.
Side 7af 7
18. juni 2013 –Meddelelse tilKommissionen
Den 18. juni 2013 meddelte regeringenKommissionen sin beslutning.Samtidig hermed sendte regeringen en ori-entering til Folketingets Skatte-, Social- ogEuropaudvalg om regeringens beslutning. Iorienteringen redegjorde regeringen forden juridiske vurdering, som ligger bag re-geringens beslutning. Ligesom det fremgik,at administrationen snarest muligt ville bli-ve ændret, at sager tilbage til lovens virk-ningsdato den 1. januar 2012 ville blivegenoptaget og endelig, at regeringen i ef-teråret 2013 ville fremsætte lovforslag medhenblik på at bringe den danske lovgivningfuldt ud i overensstemmelse med EU-retten.Den 9. juli 2013 skriver Social- og Integra-tionsministeriet og Skatteministeriet et fæl-les brevtil Udbetaling Danmark og bederdem administrere optjeningsprincippet i
18. juni 2013 - Ori-entering af Folke-tinget om regerin-gens beslutning
9. juli 2013 - Skri-velse nr. 9353 tilUdbetaling Dan-mark om ændretadministration
Side 8af 8
overensstemmelse med sammenlægnings-princippet i forordningen. I brevet fremgårdet tillige, at Udbetaling Danmark skalgenoptage sager tilbage til lovens virk-ningsdato 1. januar 2012.Oktober 2013 –Regeringen beslut-ter at skyde lov-forslaget
I oktober 2013 beslutter regeringen at sky-de lovforslaget til foråret for at give denfornødne tid til at foretage de nødvendigeovervejelserforud for de politiske drøftel-ser om et lovforslag.Den 10. december 2013 indkalder den da-værende skatteminister Holger K. Nielsenalle partiernes skatteordførere til drøftelserom indholdet af de nødvendige lovtil-pasninger i det nye år.Den 14. januar 2014 skriver den daværen-de skatteminister Jonas Dahl til partiernesskatteordførere og indbyder dem til et mø-de den 28. januar 2014 om indholdet af denødvendige lovtilpasninger. Mødet bliver
10. december 2013– Skatteministerenindkalder partier-nes ordførere tildrøftelser
14. januar 2014 –Indbydelse til sæt-temøde den 28.januar 2014
Side 9af 9
afholdt og næsten alle partiernes ordføreredeltog i mødet. Flere ordførere havde enrække afklarende spørgsmål, som blev stil-let til ministeren med henblik på besvarelsepå et opfølgende første egentligt møde,som var planlagt til den 30. januar 2014.Det var dagen, hvor SF udtrådte af rege-ringen, hvorfor mødet blev aflyst.23. februar 2014 –Svar på de stilledespørgsmål
Det bringer os frem til den seneste uge,hvor jeg som ny skatteminister har satgang i sagen igen.Den 23. februar2014sendte jeg svar på de stillede spørgs-mål til alle deltagerne i mødet i januar.Og dagen efter -mandag den 24. februar2014 - sendte jeg udkast til lovforslag i hø-ring og indkaldte samtidig partiernes ord-førere til genoptagelse af drøftelserne omindholdet af de nødvendige lovtilpasnin-ger.Dette møde blev afholdt i går onsdag den
24. februar 2014 –Udkast til lovforslagsendes i høring ogder indkaldes tilfortsatte drøftelser
26. februar 2014 –Afholdelse af møde
Side 10af 10
med skatteordfø-rerne
26. februar 2014 i Skatteministeriet medudgangspunkt i det lovudkast, som rege-ringen sendte i høring i mandags.Udkastet fastholder optjeningsprincippetfor alle under iagttagelse af sammenlæg-ningsprincippet for EU/EØS-borgere.Jeg vil gerne have en åben debat, og derforhar jeg fremlagt lovforslaget, så alle partierkan forholde sig til det. Debatten har hidtilhandlet om, at regeringen ikke kan tilladesig at administrere efter EU-reglerne, menat man skal have lovgivningen på plads.Det har jeg lyttet til. Så nu beder jeg barepartierne bekende kulør. Jeg er selvfølgeligparat til at drøfte, hvordan vi udformerlovgivningen. Men det står fast, at vi skaloverholde EU-reglerne.Og som jeg startede med at sige indled-ningsvist, håber jeg,at vi allerede med dettesamråd kan begynde at se fremad.
Hvad går regerin-gens udspil ud på?
Afslutning – Opfor-dring til partierneom at bekende ku-lør
Side 11af 11
Tak for ordet.
Side 12af 12