Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1342377_0001.png
1342377_0002.png
1342377_0003.png
1342377_0004.png
1342377_0005.png
J.nr. 13-6720562Den 27. februar 2014
Samråd - åbne skattelister - Samrådsspørgsmål WSamrådsspørgsmål W
Vil ministeren uddybe sit svar på spørgs-mål S 651, hvoraf det fremgår, at skatte-ministeren mener, at åbne skattelister er”et af flere tiltag, derskal sikre, at flere selskaber bidrager tildet velfærdssamfund, som selskaberneogså selv nyder godt af.”Tak fordi jeg får lejlighed til at uddybe re-geringens politik på erhvervsbeskat-ningsområdet.Regeringen er i et og alt optaget af, atborgerne og virksomhederne betaler denskat, de er forpligtet til. Og ikke en kronemere.Når regeringen i den forbindelse ønsker,at flere selskaber skal bidrage til vel-færdssamfundet, skyldes det, at selska-ber, der tjener penge i Danmark, bør be-tale skat til Danmark.
Indledning
Side

1

af

5

Blandt andet på den baggrund har rege-ringen gennemført en række initiativer.De åbne skattelister
Et af disse initiativer er de åbne skatteli-ster, som øger gennemsigtigheden om-kring selskabernes skattebetalinger.De åbne skattelister kan give en merenuanceret debat og aflive myter om,hvilke selskaber der bidrager eller ikkebidrager med selskabsskat.Jeg hæfter mig ved, at eksempelvisMcDonald’s i Danmark efter eget udsagner tilfredse med de åbne skattelister,netop fordi åbenheden har aflivet en my-tedannelse om manglende skattebeta-ling.
Andre tiltag
Men regeringen har også gennemført enrække andre initiativer for at gøre er-hvervsskattebasen bredere.Mulighed for at myndighederne kankræve revisorerklæringer om trans-fer-pricing dokumentation. Initiati-vet giver SKAT et ekstra værktøj.
Stramninger
Side

2

af

5

Solidarisk hæftelse for kildeskatterhos sambeskattede selskaber. Alleselskaber i koncernen hæfter nu so-lidarisk for det enkelte selskabsskattegæld.Ændring af reglerne om ledelsenssæde i Danmark, så alle typer sel-skaber nu er omfattet. Derved kanet selskab ikke undgå dansk skatte-pligt ved at flytte ledelsen til udlan-det.Værnsregler mod omgåelse af ud-bytteskat. Reglerne sikrer, at blandtandet kapitalfonde ikke undgår atbetale kildeskat af udbytter.Harmonisering af kulbrintebeskat-ningen. Selskaberne beskattesfremover ens, hvilket får flere sel-skaber til at bidrage.Disse tiltag er gennemført med varieren-de flertal og ofte med relativ bred tilslut-ning i Folketinget.Lempelser
Udover at sikre et bredt grundlag for er-hvervsbeskatningen har regeringen fokuspå at sikre gode vilkår for at drive virk-somhed og skabe arbejdspladser i Dan-
Side

3

af

5

mark. Et sundt og velfungerende er-hvervsliv med en høj beskæftigelse er jofundamentet for at kunne finansiere vo-res fælles velfærd. Derfor har regeringenogså gennemført lempelser af erhvervs-beskatningen.Jeg kan eksempelvis nævne:Indførelsen af skattekreditter tilforsknings- og udviklingsvirksomhe-der samt en efterfølgende udvidelseaf ordningen. Det giver en likvidi-tetslettelse til virksomhederne.Investeringsvinduemed forhøjet af-skrivningsgrundlag for investeringerforetaget indtil udgangen af2013.Køb af almindelige driftsmidlerkunne afskrives med 115 pct.Den gradvise nedsættelse af sel-skabsskattesatsen fra 25 pct. til 22pct. i årene 2014-2016.Forlængelsen af fristen for angivelseaf moms for små og mellemstorevirksomheder. Initiativet giver virk-somhederne bedre likviditet.Disse ændringer har regeringen gennem-Side

4

af

5

ført blandt andet i samarbejde med Ven-stre.Den rette kombinati-on
Regeringen fører således en aktiv skatte-politik, som på den ene side giver godevækstvilkår til virksomhederne, mens vipå den anden side er opmærksomme påat lukke huller og sikre en fair beskatning,hvor de virksomheder, som tjener penge,også bidrager til velfærdssamfundet.Det er i den forbindelse afgørende formig at understrege, at udenlandske sel-skaber og investorer skaber vækst og ar-bejdspladser i Danmark. Vi skal derforsikre, at de betaler den skat, de er for-pligtet til, men også at de føler sig vel-komne og ordentligt behandlet.
Side

5

af

5