Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
14. april 2014J.nr. 13-5297808
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 3af 2. oktober 2013 (alm. del).
Morten Østergaard/ Jacob Vastrup
Ministeren bedes oplyse den samlede provenuændring for de kommende femfinansår samt den varige virkning inklusive tilbageløb og ændret adfærd, såfremtder stilles krav om indfasning af henholdsvis 10, 25 og 50 pct. af elbiler iforbindelse med kommende ændringer af bekendtgørelsen vedrørende energi-og miljøkrav til taxier samt krav om henholdsvis 10, 25 og 50 pct. elbilersom taxier, når ministerier indgår aftaler om grøn taxikørsel.Svar
Et lovmæssigt krav om, at en øget andel af taxier skal være elbiler, vurderes isoleret set atmedføre et mindreprovenu fra registreringsafgift, ejerafgift og brændstofafgift. I modgå-ende retning trækker et mindre merprovenu fra elafgift.Det lægges til grund, at bestanden af taxier samlet set udgør ca. 5.000 biler. Forslaget omindfasning af henholdsvis 10, 25 og 50 pct. af elbiler i bestanden af taxier, svarer dermedtil henholdsvis 500, 1.250 og 2.500 elbiler.Mindreprovenuet ved en øget andel af elbiler i taxibestanden skønnes på baggrund afstandardantagelser om bilpriser, årligt forbrug, registreringsafgift mv. med betydelig usik-kerhed til:Ca. 7 mio. kr. årligt efter tilbageløb og efter fuld indfasning ved 10 pct. elbiler.Ca. 20 mio. kr. årligt efter tilbageløb og efter fuld indfasning ved 25 pct. elbiler.Ca. 40 mio. kr. årligt efter tilbageløb og efter fuld indfasning ved 50 pct. elbiler.Mindreprovenuet i de mellemliggende år afhænger af den konkrete indfasning af dengivne andel elbiler i bestanden.Det bemærkes, at grundet de lempelige registreringsafgiftsregler for taxier er mindrepro-venuet fra registreringsafgiften pr. bil markant lavere end ved fortrængning af en gennem-snitlig personbil. Det er desuden lagt til grund, at den nuværende registrerings- og ejeraf-giftsfritagelse for elbiler også vil være gældende efter 2015.Det er ikke holdepunkter for at vurdere,hvad forslaget om krav til andelen af taxier, derskal være elbiler ved ministeriers indgåelse af aftaler om grøn taxikørsel,betyder for detsamlede antal elbiler i taxibestanden.
Side 2af 2