Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1383673_0001.png
25. juni 2014
J.nr. 14-0624752
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 297 af 26. februar 2014 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383673_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de samlede udgifter for staten ved at forhøje børnechecken med
henholdsvis 20, 30 og 40 pct. for børnefamilier bosiddende i landdistrikterne, efter den
norske model?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der med den norske model menes de såkaldte Finnmarks-
tillæg og Svalbardtillæg til den norske børneydelse (barnetrygd). Den norske ydelse udgør
970 kr. pr. måned for børn under 18 år, og tillæggene, der er afviklet fra 1. april 2014,
udgjorde 320 kr. pr. måned, svarende til ca. 1/3.
Efter gældende regler udbetales der dansk børne- og ungeydelse for 0-17-årige. Satserne
er 4.404 kr. pr. kvartal for de 0-2 årige, 3.486 kr. pr. kvartal for de 3-6 årige, 2.745 kr. pr.
kvartal for de 7-14 årige og 915 kr. pr. måned for de 15-17 årige. Satserne er de samme,
uanset hvor i landet barnet eller modtageren bor. Fra og med 2014 sker der en indkomst-
aftrapning af ydelsen.
Af administrative årsager vil det være mest hensigtsmæssigt, at en eventuel forhøjelse af
ydelsen for landdistrikter sker på kommuneniveau. I det følgende er der taget udgangs-
punkt i en opdeling af landets kommuner på landdistriktsgrad, der følger af
Regional- og
landdistriktspolitisk redegørelse 2012.
Ud fra landdistriktsgraden opdeles kommunerne i by-
kommuner, mellemkommuner, landkommuner og yderkommuner,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Antal kommuner og indbyggertal efter landdistriktsgrad
Antal
Bykommuner
Mellemkommuner
Landkommuner
Yderkommuner
I alt
35
17
30
16
98
Andel af befolkningen
(pct.)
48
16
27
9
100
Kilde:
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2012,
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, samt egne beregninger
Med udgangspunkt i denne opdeling skønnes det, at en forhøjelse på 20 pct. af børne-
checken i yderkommuner ville medføre merudgifter på ca. 225 mio. kr. før tilbageløb og
ca. 175 mio. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 2.
En forhøjelse på 20 pct., der omfatter både
yderkommuner og landkommuner, skønnes at ville medføre merudgifter på ca. 1.025
mio. kr. før tilbageløb og ca. 775 mio. kr. efter tilbageløb.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383673_0003.png
Tabel 2. Merudgifter ved forhøjelse af børne- og ungeydelsen
Yderkommuner
Forhøjelse
20 pct.
30 pct.
40 pct.
Før tilbageløb
225
350
475
Efter tilbageløb
175
275
350
Yder- og landkommuner
Før tilbageløb
1.025
1.550
2.050
Efter tilbageløb
775
1.175
1.550
En forhøjet børnecheck for børn i yderkommuner vedrører ca. 9 pct. af befolkningen,
mens en forhøjelse for børn i yderkommuner og landkommuner vil vedrøre ca. 36 pct. af
befolkningen. Til sammenligning vedrørte de norske Finnmarkstillæg og Svalbardtillæg ca.
1,9 pct. af den norske befolkning. Der var således i den norske model tale om en væsent-
lig mere snæver afgrænsning end afgrænsningen af de danske yder- og landkommuner
ovenfor.
Det bemærkes, at der ovenfor alene er belyst de skønnede økonomiske konsekvenser af
en eventuel forhøjelse af børne- og ungeydelsen for familier i landdistrikterne.
Side 3 af 3