Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1384811_0001.png
27. juni 2014
J.nr. 14-0660218
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 296 af 26. februar 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384811_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse de varige provenumæssige konsekvenser for staten, hvis der
genindføres et skattestop for benzin, således at afgiften ikke reguleres.
Svar
Spørgsmålet besvares med udgangspunkt i energiafgiften, der betales for blyfri benzin
med 4,8 pct. biobrændstoffer. Afgiften udgør 406,4 øre/liter i 2014. Der er heri ikke med-
taget afgifter på CO2 og NOx.
Energiafgiften indekseres med 1,8 pct. årligt frem til og med 2015. Efter 2015 indekseres
afgifterne med nettoprisindekset. Det antages, at nettoprisindekset vokser med 1,8 pct.
årligt efter 2015. I provenuberegningen er det forudsat, at indekseringen afskaffes frem til
og med 2020. Efter 2020 er det beregningsteknisk forudsat, at afgiften indekseres med
den forventede prisudvikling, svarende til 1,8 pct. om året. Forbruget af benzin følger
Energistyrelsens fremskrivning frem til og med 2035, hvorefter forbruget af benzin anta-
ges at falde 2 pct. om året. Beregningen af de varige provenumæssige konsekvenser er
behæftet med væsentlig usikkerhed og er bl.a. særligt følsom overfor udviklingen i ben-
zinforbruget, herunder som følge af de forudsatte adfærdsændringer.
En afskaffelse af indekseringen af benzinafgiften kan på baggrund af ovenstående skøn-
nes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 120 mio. kr. i 2015,
jf. tabel 1.
En afskaffelse af indekseringen af energiafgiften på benzin vurderes at medføre et større
forbrug, mindre grænsehandel, et merprovenu fra andre bilafgifter og øget arbejdsudbud.
Der er stor usikkerhed forbundet med at kvantificere størrelsen af disse adfærdsændringer
og deres afledte virkninger på de offentlige indtægter. Med de sædvanlige regneprincipper
og elasticiteter skønnes en afskaffelse af indekseringen af benzinafgiften at være omtrent
provenuneutral, når der tages højde for adfærdsændringer.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at fjerne indekseringen af benzinafgiften
Mio. kr., 2014-niveau
Umiddelbart provenu
Efter virkning på andre konti
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2015
-120
-155
-115
10
2016
-240
-305
-230
20
2017
-355
-445
-335
30
2018
-465
-580
-440
40
2019
-565
-705
-535
50
2020
-650
-810
-610
60
Varigt
-310
-390
-295
30
Anm.: Adfærdseffekterne er opgjort inkl. virkning på arbejdsudbud.
En afskaffelse af indekseringen af benzinafgiften vil som følge af et større benzinforbrug
og flere biler medføre en større udledning af CO2.
Side 2 af 2