Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
24. marts 2014J.nr. 14-0624137
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 280af 25. februar 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Morten Østergaard/ Lise Bo Nielsen
Vil ministeren gribe ind og ændre loven, hvis det viser sig, at de selskabskonstruktioner,som Jyske Bank ifølge DR-programmerne ”I skattely” anvender iGibraltar, er lovlige.Svar
Skattely bekæmpes bedst gennem at skabe international gennemsigtighed fremfor gennemnationale forbud mod selskabskontruktioner, som meget vel kan være lovlige i de lande,hvor de etableres.Der arbejdes i regi af såvel EU som OECD på at gennemføre en global standard for au-tomatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti mellem landene, den såkaldteCommon Reporting Standard. I denne model indgår, at der skal udveksles oplysningerom personer, der kontrollerer det selskab, der ejer den pågældende konto. Lande, somimplementerer standarden, vil således skulle pålægge sine banker mv. at indberette oplys-ninger om konti ejet af selskaber med kontrollerende personer i lande, som det pågæl-dende land udveksler oplysninger med efter standarden. Oplysningerne om kontiene, detselskab, der er kontohaver, og de kontrollerende personer heri skal herefter udvekslesmed de lande, hvori de kontrollerende personer er hjemmehørende.Det bemærkes, at Gibraltar – i lighed med Danmark – er blandt de lande, der har tilken-degivet, at de ønsker at implementere den nye standard tidligt.Herudover er der i EU i forhandlingerne om forslaget til fjerde hvidvask-direktiv fokuspå, at alle selskaber og andre juridiske personer skal have kendskab til deres reelle ejere,og at oplysninger herom skal være tilgængelige for myndigheder mv. Der er også allerede iinternational sammenhæng stor fokus herpå i G20 og G8. Regeringen finder, at det er engod idé med øget transparens i forhold til de reelle ejere af selskaber mv. Regeringenstøtter således, at alle selskaber og andre juridiske personer skal have kendskab til deresreelle ejere, og at oplysninger herom skal være offentligt tilgængelige, men at EU-landenehar metodefrihed mht., hvorledes disse oplysninger skal stilles til rådighed og opdateres.G20 udsendte efter mødet i september 2013 i St. Petersborg en erklæring om håndteringaf hvidvask. Der opfordres til at takle de risici, der knytter sig til den manglende gennem-sigtighed i forhold til selskaber og andre juridiske personer. G20 landene vil iværksætteforanstaltninger til sikring af, at de opfylder de af FATF (Financial Action Task Force)udarbejdede standarder i forhold til identifikation af de reelle ejere af selskaber og andrejuridiske personer, som fx trusts. Oplysningerne skal være tilgængelige for politi, skatte-myndigheder og andre relevante myndigheder under opfyldelse af krav til fortrolighed, fxvia et centralt register.G8 har ligeledes udsendt en handlingsplan med en række principper for at modvirke mis-brug af selskaber og andre juridiske personer. Et af principperne omhandler oplysningom de reelle ejere (beneficialownership), idet der også her lægges op til, at disse oplysnin-ger skal være tilgængelige for politi og andre relevante myndigheder. Der peges på mulig-heden for et centralt register over beneficialownership af selskaber.
Side 2af 2