Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1349481_0001.png
1349481_0002.png
21. marts 2014J.nr.14-0608328
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 270af 21. februar 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Michael Aastrup Jensen (V).
Morten Østergaard/ Jens Madsen

Spørgsmål

Vil ministeren oplyse, om SKATs forventninger til den unikke løsning, der blev fundet iRanders tilbage i 2009/2010, er blevet opfyldt?

Svar

Jeg kan henholde mig til følgende oplysninger, som jeg har modtaget fra SKAT:”Løsningen udsprangaf den omstændighed, at SKAT efter henvendelse fra RandersKommune i 2009, imødekom kommunens ønske om at bibeholdeskattecentret på Told-bodgade 3 forat sikre en fortsat betjening af borgere og virksomheder iRanders området.Der blev således på embedsmandsniveau indgået aftale om at bevare 80 statslige arbejds-pladser i Randers mod 20 i SKATs oprindelige plan. Som en del af aftalen, skulle RandersKommune overtage en procentvis andel af Slots- og Ejendomsstyrelsens lejemål fraSKAT.SKAT kan oplyse, at skattecentret i Randers idag har 75 arbejdspladser, hvilket omtrentsvarer til antallet fra dengang, aftalen blev indgået under ovennævnte særlige forhold.”Der var således dengang tale om en konkret løsning på en konkret problemstilling.Der er endnu ikke truffet beslutning om den fremtidige lokalisering af SKAT, men jegkan oplyse, at der ved tilpasningen vil indgå alle relevante hensyn. Der er tale om hensyn,som understøtter SKATs mål om at sikre en effektiv opgaveløsning med de tilgængeligeressourcer og sikre, at SKAT fortsat er bredt geografisk repræsenteret med en fornuftigspredning i de enkelte landsdele.Detbliversåledesafgørendefor SKAT at kunne fastholde og ansætte de nødvendige kom-petencer i faglige miljøer af en vis størrelse på de fremtidige adresser, der kan realisere deforudsatte effektiviseringsmål. Herudover er der væsentlige hensyn at tage til den fysiskenærhed til borgere, erhvervslivet og hensynet til gode infrastrukturforhold, der sikrerhensigtsmæssige transportmuligheder for medarbejdere og kunder, der fysisk skal i kon-takt med SKAT.
Side 2af 2