Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-53763941. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 22 af 7. oktober 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Rørvig(V).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang skibe og rederier fra de øvrigeEU-lande, som deltager i mere specielle aktiviteter såsom opsætning og repara-tion af udstyr (herunder havvindmøller) og slæbning af andre skibe gennemisfyldt farvand, har adgang til skatteordninger, der svarer til den danske tonna-geskatteordning og DIS. Endvidere bedes ministeren oplyse, om ministerenfinder, at anvendelsen af disse ordninger i udlandet giver danske rederier rin-gere konkurrencevilkår, og om ministeren i så fald agter at ændre de danskeordninger for at sikre danske rederier konkurrencevilkår på lige fod med rede-rier og skibe fra de øvrige EU-lande.
Svar
EU’ s maritime statsstøtteretningslinjer giver mulighed for særligt begunsti-gende skatteregler for de maritime erhverv. Danmark har inden for disse ret-ningslinjer udnyttet muligheden for at give støtte til søtransport med tonnage-skatteloven og lov om beskatning af søfolk (DIS-ordningen).Skatteministeriet har ikke på nuværende tidspunkt kendskab til, hvorledes an-dre EU-medlemslande fortolker statsstøtteretningslinjerne i relation til denævnte specialfartøjer. Gennemførelsen af en tilbundsgående undersøgelse afandre landes tonnageskatteordninger til brug for denne besvarelse vil kræveuforholdsmæssigt mange ressourcer.Det bemærkes i den forbindelse, at en eventuel udvidelse af tonnageskattelo-ven, som ikke kan opnå Kommissionens godkendelse, vil udgøre ulovlig stats-støtte, som ikke kan være i nogens interesse. Det bliver derfor afgørende foren eventuel ændring af de danske regler om støtte til søtransport, at modellenherfor opnår Kommissionens forudgående godkendelse. Der henvises supple-rende til svaretpå spørgsmål S 101 af 2. oktober 2013 stillet af Eva Kjer Han-sen (V).
2/2