Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 14-0264693Den24. februar 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 217 af 27. januar 2014 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen(S).
Morten Østergaard/Per Hvas
1/2
Spørgsmål
Hvordan beregnes renten for restancer til det offentlige? Hvad er baggrundenfor, at renteberegningen på restskat og på restancer ikke er den samme?
Svar
Jeg lægger til grund, at der med første spørgsmål tænkes på den rente, der an-vendes på restancer, som er sendt til inddrivelse hos SKAT. Disse restancer –med undtagelse af bøder – forrentes med en årlig rente svarende til reference-satseni renteloven med et tillæg på 8 pct.-point. Referencesatsener den officiel-le udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. 1. januar og 1.juli det pågældende år. I 1. halvår af 2014 er referencesatsen 0,20pct.Inddrivelsesrenten udgør derfor i dette 1. halvår 8,20 pct.pr. år.Der er fra-dragsret for renten ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, således atrenten efter skat udgør ca. 5,4 pct. årligt.Restskat opkræves efter regler, der for personer findes i kildeskatteloven, mensde for selskaber m.v. findes i selskabsskatteloven.Forpersonervilrenter blive beregnet ved for sen betaling af den restskat, deropkræves ved betaling i rater. Renten er fastsat som en basisrente efter op-krævningsloven med tillæg af 0,4 pct.-point pr. påbegyndt måned fra forfalds-dagen at regne. Basisrenten er for 2014 fastsat til 0,1 pct., hvorfor renten forrestskat er 0,5 pct. pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen.Renten, der ikke erfradragsberettiget, svarer til en årlig renteefter skat på 6,0 pct.Betales restskatten forselskaber m.v.ikke rettidigt, forrentes den efter opkræv-ningslovens regler for skattekontoen.For 2014 udgør renten 0,8 pct. pr. månedregnet fra den sidste rettidige betalingsdag for beløbet og frem til beløbetsbetaling.Renten svarer til en årlig rente efterskat på 10,0 pct. Der er ikke fra-dragsret for renten.Renten for selskabers restskat blev forhøjet i forbindelse med igangsættelsenaf én skattekonto, fordi selskabsskat skal opkræves over skattekontoen, ogrenten derfor skal være den samme som for øvrige krav, der opkræves overskattekontoen.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag L 209 2005-2006, der ligger baginddrivelsesrenten,at rentens funktion under opkrævning og inddrivelse erforskellig. Under opkrævningen skal renten sikre et klart økonomisk incita-ment til at betale til tiden. Overskrides betalingsfristen, har det karakter af enkassekredit, og der skal ikke kunne spekuleres i at drage økonomisk fordelheraf. Overgår kravet til inddrivelse, fordi der ikke sker betaling, foreligger enanden situation, hvor renten ikke i sig selv kan forventes at kunne tilskynde tilbetaling. Her skal betaling derimod opnås gennem anvendelse af de særligeinddrivelsesinstrumenter, der står til rådighed, og renten skal her primærtkompensere fordringshaver for det tab, der skyldes den for sene betaling.
2/2