Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
14. april 2014J.nr. 13-5297786
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 2af 2. oktober 2013 (alm. del).
Morten Østergaard/ Jacob Vastrup
Ministeren bedes oplyse den samlede provenuændring for de kommende 5 finansår samtden varige virkning inklusive tilbageløb og ændret adfærd, såfremt elbiler fik privilegeretadgang til at køre i nødsporet på landets motorveje og busbaner. Ved beregningen bedestaget udgangspunkt i erfaringer med lignende tiltag i Norge og Californien.Svar
Indføres der i Danmark mulighed for at køre med elbiler i nødsporet på motorveje samt ibusbaner, vil det alt andet lige gøre det mere attraktivt at køre en elbil. Værdien i form afsparet tid kan være betydelig, hvis elbilisterne undgår trængsel på motorveje og i byer.Givet elbilernes kørselsmønstre (primært bykørsel) og rækkevide, så skønnes fordelen vedat tillade kørsel i nødsporet på motorveje dog at være begrænset. Samtidig bemærkes det,at forhold vedrørende uheld og redning vil blive vanskeliggjort i myldretiden,når nødsporanvendes som kørespor. Dette kan medføre behov for andre tiltag som f.eks. etableringaf nødlommer, jf. svar på TRU alm. del spm. nr. 483 af 29. februar 2012.I myldretid kandet heller ikke forventes, at adgang til kørsel i busbaner i byer vil eliminere al trængsel forelbiler, og samtidig må det forventes, at kørsel i busbaner i nogen grad vil reducere frem-kommeligheden for busser og dermed føre til bl.a. tidstab for buspassagerer.Der er umiddelbart ikke holdepunkter for at vurdere størrelsesordenen af forslagets pro-venuvirkninger.Et øget antal elbiler vil isoleret set medføre et mindreprovenu fra registreringsafgift, eje-rafgift og brændstofafgift. I modgående retning trækker et mindre merprovenu fra elaf-gift. Hvis det beregningsteknisk lægges til grund, at et givent tiltag kan øge salget af elbilermed 1.000 stk. årligt,skønnes det med betydelig usikkerhed at give anledning til et årligtmindreprovenuefter tilbageløb på ca. 65 mio. kr. i 2015, og stigende til ca. 75 mio. kr. i2020 (2014-niveau).Den gradvise forøgelse af mindreprovenuetafspejler, at mindreprove-nuet vedrørendeejerafgift og afgift på motorbrændstof vil stige i takt med, at bestanden afelbiler gradvist øges.Mindreprovenuet er beregnet ud fra standardantagelser om bilpriser,årligt forbrug, og at det øgede salg af elbilerfortrænger et tilsvarende antal konventionellebenzin- og dieselbiler. Det er desuden lagt til grund, at den nuværende registrerings- ogejerafgiftsfritagelse for elbiler også vil være gældende efter 2015.
Side 2af 2