Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1332355_0001.png
1332355_0002.png
J.nr. 13-6417388Den 7. februar 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 130 af 6. december 2013 (alm. del).
Morten Østergaard/Lene Skov Henningsen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5/12-13 fra Dansk Ener-gi/Dansk Elbil Alliance vedrørende materiale anvendt under foretræde den 5.december 2013 om grøn omstilling af transportsektoren, jf. SAU alm. del -bilag 56.
Svar
Dansk Energi/Dansk Elbil Alliance (DEA) har analyseret de teknologiskemuligheder for at nå en fossilfri vejtransport i 2050 i Danmark. I DEA’s frem-skrivninger af vejtransporten er potentialet for iblanding af biobrændstoffer ogenergieffektiviseringer ikke tilstrækkeligt til at opnå en fossilfri transportsektori 2050. DEA peger på, at en øget anvendelse af alternative teknologier som el,gas, brint mv. i transportsektoren er afgørende for, at transportsektoren kanblive fossilfri inden 2050. Endvidere skal omstillingen ifølge DEA snart påbe-gyndes, hvis hele bilparken skal være klar til fossilfri kørsel i 2050.Hovedbudskabet fra DEA er, at indretningen af bilbeskatningen er afgørendefor en grøn omstilling af bilparken, og at en del af denne omstilling kan skeigennem en omlægning til en teknisk baseret registreringsafgift. Ud over bilbe-skatningen foreslås der en række tiltag, der ikke er direkte relateret til skatte-området.Hertil bemærkes, at en omstilling til fossilfri kørsel i 2050 er en ambitiøs mål-sætning, der kræver en stor indsats på flere områder. På skatteområdet harregeringen fritaget el- og brintbiler for registrerings-, vægt- og ejerafgift fremtil og med 2015. Hertil kommer en godtgørelse af elafgiften til erhvervsmæssigopladning af batterier til elbiler frem til 2015. Lempelserne giver isoleret setstore afgiftsmæssige tilskyndelser til at vælge elbiler frem for konventionellebiler. Regeringen har herudover forhøjet miljøtillægget for firmabiler med 50pct., hvilket tilskynder til at anskaffe mere brændstoføkonomiske biler.Desuden lægger regeringen op til at gennemføre en provenuneutral omlægningaf afgifterne på personbiler, som skal understøtte et bedre klima og miljø. Detskal være billigere at købe en energirigtig bil, og det skal sikres, at der købesbiler, som forurener mindre. I forbindelse med omlægningen vil alternativeteknologier indgå i overvejelserne. Omlægningen vil sammen med de ovenstå-ende tiltag øge incitamenterne til en mere grøn transport.
2/2