Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1322492_0001.png
1322492_0002.png
J.nr. 13-6423597Den 14. januar 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 120 af 6. december 2013 (alm.del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V).
Jonas Dahl/Søren Schou
1/2
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre nærmere for de to domme, der omtales i (folketingsår2012/13) SAU, alm. del, bilag 245, herunder hvilken betydning det har, at for-ordningen, som regeringen henviser til, ikke omtales i dommene?
Svar
Jeg har modtaget følgende svarbidrag fra Social-, Børne- og Integrationsmini-steriet, som jeg kan henholde mig til:”EU-Domstolens afgørelser i sagerne C-257/10, Bergström, og C-619/11,Chassart, omhandler bl.a. sammenlægningsprincippet i forordning nr. 1408/71om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændigeerhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesska-bet.I begge sager blev det fastslået, at sammenlægningsprincippet finder anvendel-se, uanset at der ikke er tilbagelagt forsikrings- eller beskæftigelsesperioder iden medlemsstat, hvori der ansøges om ydelsen. Med hensyn til familieydelserhar EU-Domstolen således fastslået, at anvendelsen af sammenlægningsprin-cippet ikke forudsætter, at der er tilbagelagt perioder i den medlemsstat, derskal foretage sammenlægningen.Forordning 1408/71 er blevet ophævet og erstattet af forordning 883/04 omkoordinering af de sociale sikringsordninger, da den sidstnævnte forordningfinder anvendelse på forhold, der ligger efter den 1. maj 2010. Forordning883/04 har ligesom forordning 1408/71 til formål at koordinere medlemssta-ternes lovgivning om social sikring for personer, der benytter sig af retten tilfri bevægelighed. EU-Domstolens argumenter og resultat i de to sager bidra-ger derfor til forståelsen af sammenlægningsprincippet også i den nugældendeforordning 883/2004.”
2/2