Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-6423597Den 25. februar 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 119 af 6.december 2013 (alm.del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V).
Morten Østergaard/Søren Schou
1/3
Spørgsmål
Vil ministeren oversende alle dokumenter, herunder mødereferater, telefonno-tater m.v., der vedrører administration af optjeningskravet i forhold til børne-og ungeydelsen fra regeringsskiftet til nu?
Svar
Skatteministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til dokumen-ter, der vedrørerenændret anvendelse/administrationaf optjeningsprincippet i for-hold til børne- og ungeydelsen fra regeringsskiftet til nu.Der vedlægges korrespondance mellem Skatteministeriet og EU-kommissionen om optjeningsprincippet. Materialet er tidligere udleveret tilEllen Trane Nørby (V) som led i en aktindsigtsbegæring. Ligesom dele af ma-terialet er udleveret som svar på SAU, alm. del. spørgsmål 25 af 11. oktober2013, stillet af Kristian Thulesen Dahl (DF).Der vedlægges korrespondance mellem Skatteministeriet og Udbetaling Dan-mark, som administrerer børne- og ungeydelsen. Det drejer sig især omspørgsmål fra Skatteministeriets side til belysning af sagens omfang samt Ud-betaling Danmarks svar herpå.Der vedlægges tillige korrespondancemellem Skatteministeriet og primærtSo-cial- og Integrationsministeriet og Udbetaling Danmark vedrørendehåndteringaf genoptagelsessagerne.For så vidt angår den juridiske vurdering, der ligger bag regeringens beslutningom, at Danmark ikke kan opretholde kravet om en vis beskæftigelses- ellerbopælsperiode i Danmark for EU/EØS-borgere, som er omfattet af forord-ning nr. 883/04 om koordinering af sociale sikring, henvises til ”Notat til Fol-ketingets Europaudvalg, Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Socialud-valg om besvarelse af Kommissionens henvendelse i pilotprojektsag nr.4873/13/EMPL vedr. anvendelsen af optjeningsprincippet for børne- og un-geydelse og børnetilskud”, som blev sendt til de nævnte udvalg den 18. juni2013, FEU, alm. del – bilag 437, FT 2012-13, SAU, alm. del – bilag 245, FT2012-13 og SOU, alm. del – bilag 274, FT 2012-13.Der er tillige redegjort for den juridiske vurdering, der ligger bag regeringensbeslutning på samråd i Folketingets Europaudvalg,Udvalget for Udlændinge-og Integrationspolitik og Finansudvalget.Jeg skal derfor i øvrigt henvise til detoffentlige referat fra mødet i Europaudvalget den 26. juni 2013, alm. del –bilag 535, FT 2012-13 samt til den daværende skatteministers talepapir til sam-rådet den 29. august 2013 i Udlændinge- og Integrationsudvalget, UUI, alm.del – spørgsmål 537, FT 2012-13 og endelig den tidligere skatteministers tale-2/3
papir til samrådet den 14. januar 2014 i Finansudvalget, FIU, alm. del – svar påspørgsmål 125. Endelig henvises til svar på SAU, alm. del spørgsmål 26 af 11.oktober 2013, stillet af Kristian Thulesen Dahl (DF).For så vidt angår det øvrige materiale, der har dannet grundlag for regeringensovervejelser om en ændret anvendelse af optjeningsprincippet, finder Skatte-ministeriet ikke grundlag for at fravige praksis, hvorefter oplysninger om deninterne beslutningsproces i regeringen normalt aldrig videregives til Folketin-get.Skatteministeriet kan oplyse, at det nævnte materiale er udarbejdet af myndig-heder til brug for møder mellem ministre (regeringens Koordinationsudvalg)med henblik på besvarelse af Kommissionens henvendelse samt vedrørendeovervejelser om indholdet af et lovgivningsinitiativ.
3/3