Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1318130_0001.png
1318130_0002.png
J.nr. 13-6431352Den20. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 117 af 5. december 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen(KF).
Jonas Dahl/Lars Jepsen
1/2
Spørgsmål
Hvis en borger gennem NemID anmelder en person til SKAT for socialt be-dragerifår vedkommende, der er anmeldt, tilsendt en kopi af anmeldelsen medangivelseaf anmelderens navn, telefonnummer og indhold?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:”En anmeldelse til SKAT via NemID kan udelukkende ske via SKATs systemTastSelv.En anmeldelse via TastSelv bliver visiteret, og den anmeldte bliver underrettet,som beskrevet ved besvarelsen af spørgsmål nr. 116, SAU alm. del.Den anmeldte får ikke i alle tilfælde tilsendt en kopi af anmeldelsen, når på-gældende bliver underrettet om anmeldelsen. Dette vil f.eks. være tilfældet,hvis anmeldelsen indeholder personfølsomme oplysninger om andre personerend den anmeldte. Underretningsbrevet vil i stedet indeholde en beskrivelse afindholdet i anmeldelsen.Anmeldte vil som altovervejende hovedregel kunne få kendskab til anmeldersnavn og telefonnummer i forbindelse med en anmodning om aktindsigt i an-meldelsen, idet en anmeldelse via TastSelv ikke er anonym.Der vil skulle være en konkret begrundet formodning for, at anmelder vil bliveudsat for repressalier eller lignende fra den anmeldte, hvis anmeldte ikke skalhave oplysning om anmelders navn og telefonnummer. Vurderingen vil værekonkret og individuel og vil blive foretaget på baggrund af eventuelle oplys-ninger i anmeldelsen om anmelders frygt for repressalier fra den anmeldtesammenholdt med SKATs øvrige oplysninger om den anmeldte.”
2/2