Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1318136_0001.png
1318136_0002.png
J.nr. 13-6431352Den 20. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 116 af 5. december 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen(KF).
Jonas Dahl/Lars Jepsen
1/2
Spørgsmål
Hvad er praksis for skattemyndighederne, når der kommer en privat anmeldel-se om socialt bedrageri?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:”Når SKAT modtager en anmeldelse om formodet socialt bedrageri, bliveranmeldelsen visiteret, og den anmeldte vil som udgangspunkt blive underrettetom anmeldelsen i henhold til regler i persondataloven.Underretningspligten kan på baggrund af en konkret vurdering blive udskudt,hvis selve opklaringsmuligheden vil lide væsentlig skade, såfremt den anmeldtebliver underrettet straks, jf. persondatalovens § 30, stk. 2, nr. 6og § 29, stk. 1.En anmeldelse indgår herefter i SKATs almindelige vurdering og prioriteringaf indsatsopgaven.En anmeldelse om socialt bedrageri vil desuden blive videresendt til den rele-vante myndighed, hvis der er en konkret mistanke om overtrædelse af lovgiv-ning inden for det pågældende myndighedsområde. Den anmeldte vil somudgangspunkt blive underrettet om videregivelsen, senest når oplysningernebliver videresendt, med mindre SKAT har vurderet, at opklaringsmulighedenfor den modtagende myndighed vil lide væsentlig skade, såfremt den anmeldtebliver underrettet, jf.ovenfor. ”
2/2