Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1359093_0001.png
1359093_0002.png
14. april 2014J.nr. 13-5297768
Til Folketinget – SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 1af 2. oktober 2013 (alm. del).
Morten Østergaard/ Jacob Vastrup

Spørgsmål

Ministeren bedes oplyse det kommunale og statslige provenutab inklusive tilbageløb ogadfærd samt indirekte effekter i form af ændret bloktilskud og kommunaludligning, så-fremt elbiler fik gratis adgang til at parkere på henholdsvis 5, 10 og 20 pct. af landets of-fentlige parkeringspladser i kommunalt regi. Beregningen bedes foretaget for de kom-mende fem finansår samt år 2020.

Svar

Der er ikke holdepunkter for at vurdere størrelsesordenen af forslagets provenuvirknin-ger som følge af ændret adfærd.Isoleret set vil en gratis adgang til parkering tilskynde til, at flere personer anskaffer elbilerfremfor konventionelle personbiler, hvilket vil have afledte provenumæssige konsekven-ser, jf. endeligt svar på alm. del spørgsmål 2 i indeværende folketingsår.Effekten af tiltagetskal dog ses i lyset af, at der allerede i dag i flere kommuner er etableret særlige parke-ringspladser for elbiler og uden betaling.Elbiler udgør på nuværende tidspunkt under 0,1pct. af den samlede bilbestand.De kommunale regnskaber for 2012 viser, at 33 kommuner i 2012 havde indtægter fraparkering, og de samlede indtægter var i størrelsesordenen 780 mio. kr. Størsteparten afde kommunale indtægter fra parkering stammer fra få større byer. Elbilers kørselsmønstreerprimært bykørsel, og på den baggrund er elbiler forventelig mere udbredte omkring desamme større byer, hvor der i dag er betaling for parkering.Alene derfor vil adgang forelbiler til gratis parkering på en betydelig andel af offentlige parkeringspladser medføre ennedgang i de kommunale parkeringsindtægter, der er væsentlig større end andelen af elbi-ler i bilbestanden. Her forudsættes, at andre biler mod betaling af den almindelige parke-ringspris fortsat har adgang til at benytte de parkeringspladser, hvor elbilerne gives adgangtil gratis parkering.Hertil kommer adfærdsvirkning på parkeringsindtægterne. Adgang for elbiler til gratisparkering på en betydelig andel af de offentlige parkeringspladser må påregnes at medfø-re, at personer, der kører elbil, i højere grad vil benytte offentlige, gratis parkeringspladserfrem for bl.a. private parkeringspladser, ligesom der for hver enkel elbil gennemsnitligtmå påregnes flere og længere parkeringer end for øvrige biler, særligt de steder hvor par-keringspriserne er højest. Ligeledes vil der som nævnt være en større tilskyndelse til atanskaffe en elbil. Dette vil navnlig være tilfældet for personer, der forholdsvis ofte parke-rer de steder, hvor parkeringspriserne er høje.Hvorvidt en nedsættelse af de kommunale indtægter får virkninger for det statslige tilskudtil den enkelte kommune, afhænger af modregningsreglernes virkning på den enkeltekommune, og hvilke eventuelle justeringer i modregningsregler, der vælges i forbindelsemed forslaget. Sådanne regler for fastsættelse af det statslige tilskud til den enkelte kom-mune fastsættes ved lovgivning af Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Side 2af 2