Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1375286_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. maj 2014
Strafferetskontoret
Monica Eimert
2014-0030-2194
1159355
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 990 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Lise Bitsch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 990 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren har ifølge retsplejeloven en mulighed for at lave
en tilkaldevagtordning for bistandsadvokater. Vil ministeren
angive, hvad betænkelighederne er med at udnytte den mulig-
hed, siden ministeren ikke har gjort det?”
Svar:
1.
Det følger af retsplejelovens § 741 b, stk. 1, at politiet vejleder den foru-
rettede om reglerne om beskikkelse af en advokat. Vejledningen skal gi-
ves, inden den forurettede afhøres første gang, og skal gentages i forbin-
delse med og inden anden afhøring. Det skal af politirapporten fremgå, at
den forurettede har modtaget behørig vejledning. Politiet drager omsorg
for, at spørgsmål om beskikkelse af en advokat indbringes for retten.
Det følger af retsplejelovens § 741 b, stk. 2, at hvis den forurettede er vil-
lig til at udtale sig, er begæring om beskikkelse af advokat som udgangs-
punkt ikke til hinder for, at politiet afhører den forurettede uden advoka-
tens tilstedeværelse.
Politiet kan i medfør af retsplejelovens § 741 b, stk. 3, tilkalde eller kon-
takte en af de i § 733, stk. 1, nævnte advokater (dvs. beneficerede advoka-
ter) til at varetage hvervet som advokat for den forurettede, indtil retten
måtte have beskikket en advokat. I medfør af retsplejelovens § 741 b, stk.
4, kan Justitsministeriet fastsætte nærmere regler om tilkaldeordningens
gennemførelse. Adgangen hertil er ikke udnyttet.
2.
Som det fremgår af ovenstående, følger politiets adgang til at tilkalde en
advokat til at varetage hvervet som advokat for den forurettede direkte af
retsplejelovens § 741 b, stk. 3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet om anvendelsen af ordningen i praksis.
Rigspolitiet har i den en anledning oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning indhentet en udtalelse fra Østjyllands Politi, Fyns
Politi og Københavns Vestegns Politi og skal på den baggrund
indledningsvis bemærke, at alle kredse har tilkendegivet, at
man ikke har oplevet problemer med de allerede eksisterende
tilkaldeordninger for bistandsadvokater i kredsene.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De generelle regler om, hvornår der kan og skal ske beskikkel-
se af bistandsadvokater for forurettede i straffesager fremgår af
retsplejelovens § 741 a, ligesom det fremgår af retsplejelovens
§ 741 b, at der skal ske vejledning af de pågældende personer
om indholdet af disse regler. Endvidere har Rigsadvokaten i
meddelelse nr. 8 fra 2007 fastsat nærmere retningslinjer for,
hvorledes denne vejledning skal foregå.
De adspurgte politikredse har i den forbindelse generelt oplyst,
at der i straffesager forud for afhøringen hos politiet sker vej-
ledning af den forurettede om mulighederne for beskikkelse af
en bistandsadvokat i overensstemmelse med de fastsatte regler.
Både Østjyllands Politi og Københavns Vestegns Politi har
imidlertid også oplyst, at den forurettede i sager omfattet af
retsplejelovens § 741 a, stk. 1, sjældent anmoder om, at der til-
kaldes en bistandsadvokat allerede i forbindelse med den første
afhøring hos politiet.
Det fremgår således, at den forurettede i langt hovedparten af
disse sager først ønsker bistand fra en advokat i forbindelse
med, at sagen skal for retten. En eventuel obligatorisk tilkalde-
ordning skønner kredsene dermed også i mange tilfælde vil
kunne medføre, at den pågældende afhøring hos politiet må
udsættes og dermed blot vil medføre en unødvendig forsinkel-
se af sagen til ulempe for den forurettede.
Østjyllands Politi og Københavns Vestegns Politi har videre
oplyst, at der tilkaldes en advokat fra politikredsenes liste over
beneficerede advokater i de tilfælde, hvor den forurettede øn-
sker en bistandsadvokat til stede allerede i forbindelse med af-
høringen hos politiet, men hvor den pågældende ikke har ud-
trykt ønske om en bestemt advokat.
Endelig har alle politikredse oplyst, at der i kredsene eksisterer
en vagtordning blandt de beneficerede advokater, således at
der dagligt stilles en beneficeret advokat til rådighed, som kan
tilkaldes i hastende tilfælde.”
3