Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1374747_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. maj 2014
Økonomistyringskonto-
ret
Sagsbeh: Anne Nygaard Just
Sagsnr.: 2014-0030-2197
Dok.:
1160777
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 983 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup
/
Anette Görtz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 983 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af REU alm. del - svar på spørgsmål 664 mini-
steren redegøre for, hvorvidt der findes undersøgelser af, i
hvilket omfang undervisning af indsatte under afsoning har be-
tydning for deres beskæftigelsesfrekvens, recidiv og uddannel-
sesfrekvens efter endt afsoning og i så fald redegøre for kon-
klusionerne i disse undersøgelser.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen, hvortil der henvises:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen skal indledningsvist gøre
opmærksom på, at der i besvarelsen af spørgsmålet så vidt mu-
ligt er lagt vægt på at redegøre for betydningen af kompetence-
givende undervisning. Kompetencegivende undervisning er
grundskoleundervisning, erhvervsrettet uddannelse, ungdoms-
uddannelse og videregående uddannelse.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan på den baggrund oplyse,
at Justitsministeriets Forskningskontor i 2012 har udarbejdet en
forskningsoversigt som et led i udredningsarbejdet i forbindelse
med flerårsaftalen for kriminalforsorgen i perioden 2013-2016.
Af forskningsoversigten fremgår, at der i Danmark ikke er gen-
nemført effektundersøgelser af kompetencegivende undervis-
ning i fængsler. Resultater fra deskriptive evalueringer af pro-
grammer med undervisning relateret til arbejdsmarkedsparathed
er dog positive. Yderligere er der positive erfaringer fra projek-
tet VOKS, som sigter på at optimere de indsattes erhvervskom-
petencer i afsoningsperioden.
Derudover fremgår det af forskningsoversigten, at forskningen
også generelt viser, at effekten er afhængig af målgruppens kva-
lifikationer, samt at en indsats bør være differentieret, således at
målgruppens kvalifikationer og behov er nært koblet med un-
dervisningens indhold og metoder. Desuden peges der på, at
forhold som overfyldte fængsler, logistiske vanskeligheder med
at få indsatte til undervisning på rette tid og sted og mangel på
ressourcer indvirker på effekten af beskæftigelsestiltag i fængs-
ler. Visse undersøgelser peger desuden på, at der kun opnås ef-
fekt i de tilfælde, hvor deltagelse i uddannelsesprogrammer har
en vis længde (200 timer).
Yderligere fremgår det af forskningsoversigten, at der ikke er
undersøgelser af, hvilken effekt kompetencegivende undervis-
ning i fængsler har på løsladtes uddannelsesfrekvens. I dansk
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenhæng er der dog to arbejdsmarkedsprojekter, som inde-
holder praktikophold, træning i almindelig daglig livsførelse og
problemløsning ud fra kognitive metoder, som viser positive re-
sultater i forhold til både beskæftigelse og uddannelse.
Hertil kommer, at internationale effektundersøgelser viser signi-
fikante men varierende effektstørrelser i forhold til betydningen
af undervisning under afsoning. En metaanalyse på baggrund af
50 effektstudier viser, at indsatte, der har deltaget i kompetence-
givende undervisning, har 43 procent lavere risiko for at recidi-
vere end indsatte, der ikke har deltaget i kompetencegivende
undervisning. Samme metaanalyse konkluderer på baggrund af
18 effektstudier, at de indsatte, der har modtaget undervisning,
har 13 procent bedre chance for at få beskæftigelse efter endt af-
soning.”
3