Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1366713_0001.png
1366713_0002.png
1366713_0003.png
1366713_0004.png
1366713_0005.png
1366713_0006.png
1366713_0007.png
1366713_0008.png
Det talte ord gælder28. april 2014UDKASTForsvarsministerens taleseddel til besvarelse af samrådsspørgsmål Å, AA og ABfra Folketingets Retsudvalg den 29. april 2014Samrådsspørgsmål Å:”Vil ministrene redegøre for regeringens holdning til, at den amerikanske efterretningstjene-ste NSA i et dokument omtalt i Dagbladet Information 30. januar 2014 tilkendegiver, at"signals intelligence" vil spille en vigtig rolle i forhold til at holde USA's forhandlere velinfor-meret under COP 15-topmødet i 2009, og til at meget tyder på, at NSA op til topmødet gen-nem elektronisk overvågning har opsnappet fortrolige dokumenter, som den danske rege-ring ikke ønskede at udlevere, samt give en vurdering af de mulige konsekvenser for udfal-det af COP 15 i lyset af Informations seneste afsløringer?”Samrådsspørgsmål AA:”Vil ministrene på baggrund af den amerikanske ambassadør Rufus Giffords udtalelser i DR2's Deadline 19. januar 2014 redegøre for deres vurdering af, hvorvidt det er sandsynligt, atstatsministerens kommunikation på e-mail og telefon overvåges af en eller flere amerikan-ske efterretningstjenester, og for om de vil tage initiativ til at søge spørgsmålet afklaret?”Samrådsspørgsmål AB:”Vil ministrene redegøre for regeringens holdning til, at den amerikanske efterretningstjene-ste NSA tilsyneladende overvåger e-mail-kommunikation og indsamler elektroniske adresse-bøger via bl.a. hotmail- og gmail-adresser over hele verden som omtalt bl.a. i WashingtonPost 15. oktober 2013.http://www.washingtonpost.com/world/national-security/nsa-collects-millions-of-email-address-books-globally/2013/10/14/8e58b5be-34f9-11e3-80c6-7e6dd8d22d8f_story.html”Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).

Indledning

Ligesom justitsministeren har jeg også afgivet skriftligesvar på en række spørgsmål fra Folketinget om emnet.Og som justitsministeren nævnte, deltog jeg også sam-men med statsministeren og justitsministeren i en fore-spørgselsdebat om emnet den 30. januar 2014.
1
Jeg vil derfor indlede med en forventningsafstemning:Mine svar på de stillede samrådsspørgsmål vil i sagensnatur indeholde en række gentagelser af det, som jegallerede har oplyst i svar på udvalgsspørgsmål og underforespørgselsdebatten.Dertil kommer - som justitsministeren også var inde på -at efterretningsspørgsmål hverken kan eller skal håndte-res i det åbne rum. Det håndteres som udgangspunkt afefterretningstjenesterne, som holder regeringen og kon-trolinstanserne informeret.Til netop det formål er der jo nedsat et særligt udvalg iFolketinget – Kontroludvalget – som har indseende medefterretningstjenesterne.Jeg vil også gerne indledningsvis gentage, hvad der tid-ligere er sagt, nemlig at Forsvarets Efterretningstjenesteikke har grundlag for at antage, at der foregår ulovligeamerikanske efterretningsaktiviteter rettet mod Dan-mark.Inden jeg vender mig mod de stillede spørgsmål, vil jegsom minister for Forsvarets Efterretningstjeneste, somer Danmarks udenrigs- og militære efterretningstjene-ste, knytte nogle bemærkninger til efterretningstjene-stens arbejde.
2
For at sikre Danmark og danske interesser og beskyttesamfundet mod trusler er det åbenbart, at Danmark - li-ge som alle andre lande - har brug for velfungerende ogeffektive efterretningstjenester.FE har meget vigtige opgaver med bl.a. at medvirke tilat forebygge og modvirke trusler mod Danmark og dan-ske interesser og tilvejebringe det efterretningsmæssigegrundlag for dansk udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspo-litik.Det betyder bl.a., at FE gennem sin efterretningsmæssi-ge virksomhed skal identificere trusler mod Danmark ogdanske interesser. Det kan f.eks. være trusler i form afnetværk eller andre aktører, der planlægger cyberan-greb eller terrorangreb mod Danmark.Det betyder også, at FE bl.a. skal tilegne sig kendskab tilandre aktørers virkelige hensigter med henblik på, at re-geringen kan træffe udenrigs-, sikkerheds- og forsvars-politiske beslutninger baseret på et efterretningsmæs-sigt grundlag.Som forsvarsminister lægger jeg selvfølgelig også storvægt på vores soldaters sikkerhed – det, tror jeg, vi allegør.
3
Jeg vil derfor også godt understrege, at efterretnings-virksomhed er nødvendigt for at gennemføre effektivemilitære operationer og for at sikre vores soldater bedstmuligt.Efterretninger bidrager både til at klarlægge truslen modvores soldater og til at identificere lovlige mål, men ogsåtil at danne et billede af det omkringliggende civile sam-fund. Det er samtidig nødvendige informationer, hvis viskal leve op til den humanitære folkerets regler om dis-tinktion og proportionalitet.De udviklinger og trusler, der kan have betydning forDanmarks sikkerhed, er i høj grad grænseoverskridende,og derfor er et nært samarbejde med efterretningstje-nester i andre lande helt afgørende.Det gælder for eksempel i forbindelse med indsatsenmod terror- og cybertrusler.FE har derfor et tæt samarbejde med udenlandske part-nere. En udenrigsefterretningstjeneste i et lille land somDanmark kan ikke selv dække alle områder og have endyb viden om alle relevante forhold af betydning forDanmark. Selv de største landes efterretningstjenesterhar behov for støtte og bidrag fra andre for at danne detbedst mulige efterretningsbillede for deres kunder.
4
FE’s samarbejde med udenlandske partnere er helt afgø-rende nødvendigt for at FE kan varetage sine opgaver.Det er af stor betydning for vores alle sammens sikker-hed og tryghed.Jeg vil godt understrege, at FE’s samarbejde med uden-landske efterretningstjenester selvfølgelig skal foregåinden for rammerne af dansk lovgivning.Lad mig i den forbindelse også nævne, at vi i Danmarksom bekendt har et system, hvor både et uvildigt tilsynog Folketinget fører kontrol på efterretningsområdet.Det uvildige tilsyn er tidligere blevet ført gennem af detsåkaldte Wamberg-udvalg, der som følge af den nyelovgivning her fra årsskiftet er blevet erstattet af et nyt,styrket uvildigt tilsyn, nemlig Tilsynet med Efterretnings-tjenesterne.Samtidig har Folketinget i forbindelse med den nye lov-givning om efterretningstjenesterne besluttet at udbyg-ge og styrke sin kontrol og indsigt på efterretningsom-rådet. Det indebærer blandt andet en pligt for regerin-gen til på anmodning fra Kontroludvalget at give oplys-ninger om efterretningstjenesternes virksomhed.
5
Samlet set er der sket en styrkelse af kontrollen med ef-terretningstjenesterne.Samrådsspørgsmål Å vedrører Informations omtale afFNs klimatopmøde – COP15 – der blev holdt i Bella Cen-tret i 2009.Der er - som også tidligere nævnt - ikke noget i artikler-ne, som ændrer på, at vores efterretningstjenester ikkehar oplysninger, der giver grundlag for at antage, atamerikanske efterretningsaktiviteter på ulovlig vis er ret-tet mod Danmark.Vores efterretningstjenester følger løbende de historier,der bringes i medierne, meget tæt og vurderer, hvadder er op og ned i de påstande og dokumenter, sombringes frem. Det sker blandt andet på baggrund af engod og tæt dialog med tjenester i andre lande.Dertil kommer selvfølgelig også, at FE selv indhenter op-lysninger om, hvilke udenlandske aktører, der forsøgerat spionere mod Danmark.Det er blandt andet på det grundlag, at vi fra regerin-gens og tjenesternes side kan stå ved de udtalelser, sombl.a. chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste erkommet med – nemlig at vi ikke har grundlag for at an-
6
tage, at der foregår ulovlige amerikanske efterretnings-aktiviteter rettet mod Danmark.For så vidt angår hvilken betydning for forhandlingsfor-løbet det eventuelt kan have haft, hvis oplysningerne iden pågældende artikel er korrekte, har jeg intet grund-lag for at vurdere.Jeg vil derfor heller ikke kaste mig ud i spekulationerherom. Det vil jeg overlade til andre at vurdere.
Samrådsspørgsmål AA handler om overvågning afstatsministerens kommunikation på e-mail og telefon, ogdet spørgsmål har justitsministeren besvaret.Samrådsspørgsmål AB handler om påstået overvågningaf e-mails over hele verden.I spørgsmålet refereres til en artikel i The WashingtonPost.Jeg kan forstå, at der i artiklen er en omtale af, at NSA -formentligt i overensstemmelse med amerikansk lovgiv-ning - angiveligt har adgang til online kontaktlister.Jeg har ikke grundlag for at vurdere indholdet i den på-gældende artikel.
7
Jeg kan dog bemærke, at præsident Obama i sin taleom de amerikanske efterretningstjenester i januaradresserede en række de temaer, der har været rejst idebatten.I talen blev lagt vægt på balancen mellem på den eneside sikkerhedshensyn og på den anden side individetsgrundlæggende rettigheder og forholdet til nære alliere-de.Præsident Obama understregede vigtigheden af at sikrebalance mellem mål og midler i efterretningstjenester-nes arbejde, og at der ikke indsamles unødigt megetmateriale – bare fordi man kan.Tak for ordet.
8