Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:
22. april 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Rasmus Krogh PedersenSagsnr.: 2014-0035-0218Dok.:1063461
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Å-AB
fra Folketingets Retsudvalg den 29. april 2014
Samrådsspørgsmål Å:
”Vil ministrene redegøre for regeringens holdning til, at den amerikanskeefterretningstjeneste NSA i et dokument omtalt i Dagbladet Information30. januar 2014 tilkendegiver, at "signals intelligence" vil spille en vigtigrolle i forhold til at holde USA's forhandlere velinformeret under COP 15-topmødet i 2009, og til at meget tyder på, at NSA op til topmødet gennemelektronisk overvågning har opsnappet fortrolige dokumenter, som dendanske regering ikke ønskede at udlevere, samt give en vurdering af demulige konsekvenser for udfaldet af COP 15 i lyset af Informations senesteafsløringer?”
Samrådsspørgsmål AA:
”Vil ministrene på baggrund af den amerikanske ambassadør Rufus Gif-fords udtalelser i DR 2's Deadline 19. januar 2014 redegøre for deresvurdering af, hvorvidt det er sandsynligt, at statsministerens kommunikati-on på e-mail og telefon overvåges af en eller flere amerikanske efterret-Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
ningstjenester, og for om de vil tage initiativ til at søge spørgsmålet afkla-ret?”
Samrådsspørgsmål AB:
”Vil ministrene redegøre for regeringens holdning til, at den amerikanskeefterretningstjeneste NSA tilsyneladende overvåger e-mail-kommunikationog indsamler elektroniske adressebøger via bl.a. hotmail- og gmail-adresser over hele verden som omtalt bl.a. i Washington Post 15. oktober2013. http://www.washingtonpost.com/world/national-security/nsa-collects-millions-of-email-address-books-globally/2013/10/14/8e58b5be-34f9-11e3-80c6-7e6dd8d22d8f_story.html”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
1.
Det overordnede tema for de tre samrådsspørgsmål er amerikanskovervågning.
Jeg har afgivet skriftlige svar på en række spørgsmål fra Retsudvalgetom emnet. Og jeg har sammen med statsministeren og forsvarsministe-ren deltaget i en forespørgselsdebat om emnet den 30. januar 2014.
Min tale i dag vil derfor i sagens natur indeholde en række gentagelseraf det, som jeg allerede har oplyst i svar på udvalgsspørgsmål og underforespørgselsdebatten.2.
Lad mig indledningsvis – som overordnet svar på samrådsspørgsmå-lene – slå fast, at PET ikke har grund til at tro, at amerikanske efterret-ningsaktiviteter på ulovlig vis er rettet mod Danmark eller danske inte-resser.2
Inden jeg går over til at besvare de stillede spørgsmål, vil jeg kort rede-gøre for spionagetruslen mod Danmark, og for indsatsen mod spionage,som varetages af PET.
Aktuelt billede af spionage mod Danmark
3.
PET vurderer, at en række lande i dag aktivt driver spionage modDanmark og danske interesser i udlandet.
Blandt andet er fremmede efterretningstjenester interesserede i at ind-hente informationer om eksempelvis forsvars- og sikkerhedsforhold,indenrigs- og udenrigspolitik, økonomi og Danmarks og andre landesholdning til internationale sammenslutninger som f.eks. EU og NATO.
Der er også interesse for at indhente tekniske og videnskabelige oplys-ninger om forskning fra diverse højere læreanstalter og private virk-somheder – såkaldt industrispionage.
4.
Så når der kun har været meget få offentlige sager om spionage modDanmark, kan det altså ikke tages til udtryk for, at spionage ikke fore-kommer herhjemme.
Det tror jeg egentlig heller ikke er overraskende for nogen.
Jeg har ikke mulighed for i dag at gå nærmere ind i konkrete tilfælde afspionage. Men jeg kan forsikre om, at PET er meget opmærksomme påområdet.
Politiets Efterretningstjenestes indsats
5.
PET har til opgave at identificere, forebygge og modvirke foretagen-der og handlinger, der udgør eller vil kunne udgøre en fare for Danmarksom et selvstændigt, demokratisk og sikkert samfund.3
Efterretningstjenesten skal gennem sin virksomhed skabe grundlag for,at blandt andet udenlandske efterretningstjenesters spionage mod Dan-mark eller danske interesser kan identificeres og håndteres så tidligt ogeffektivt som muligt.
Det er en opgave, som er blandt kerneområderne for efterretningstjene-stens virksomhed.
6.
Jeg håber, at der er forståelse for, at jeg ikke i dag kan gå i detaljermed efterretningstjenestens konkrete tiltag over for spionage.
Jeg kan dog mere generelt oplyse, at indsatsen i vidt omfang er fore-byggende.
Efterretningstjenesten afholder blandt andet præventive samtaler medvirksomheder, institutioner eller enkeltpersoner, der antages at ville ud-gøre et mål for en fremmed efterretningstjeneste.
7.
Efterretningstjenesten har i en række tilfælde forhindret, at sager harudviklet sig til alvorlige spionagesager.
I disse tilfælde har efterretningstjenesten afbrudt forløb, der var ved atudvikle sig til spionage, f.eks. ved at gøre opmærksom på, at tjenestenvar vidende om aktiviteter, der kunne udgøre en overtrædelse af straffe-lovens spionagebestemmelser.
8.
Som led i den retshåndhævende indsats mod spionage anvender efter-retningstjenesten de samme efterforskningsmetoder som det øvrige po-liti.
Det drejer sig f.eks. om afhøringer, ransagninger og indgreb i meddelel-seshemmeligheden, herunder telefonaflytninger.4
Efterretningstjenesten har også mulighed for at indhente oplysningergennem overvågning og kilder i relevante miljøer og personkredse.
9.
Alt i alt har vi et robust og effektivt beredskab mod spionage. Og jeger helt tryg ved den indsats, som PET yder på området.
10.
Jeg vil nu vende mig mod dagens samrådsspørgsmål.
Med samrådsspørgsmålene ønskes en redegørelse for regeringens hold-ning til tre forskellige mediehistorier om amerikansk overvågning.11.
Samrådsspørgsmål Å handler om FNs klimatopmøde – COP15 –der som bekendt blev holdt i Bella Centret i 2009.
Jeg kan henvise til, at forsvarsministeren har slået fast, at der ikke ernoget i Informations artikler, som ændrer på, at vores efterretningstje-nester ikke har oplysninger, der giver grundlag for at antage, at ameri-kanske efterretningsaktiviteter på ulovlig vis er rettet mod Danmark.
Jeg har aftalt med forsvarsministeren, at han i sin tale vil komme nær-mere ind på COP15 og samrådsspørgsmål Å.
12.
Samrådsspørgsmål AA handler om overvågning af statsministerenskommunikation på e-mail og telefon.
Jeg har for nylig besvaret spørgsmål nr. 544 fra Folketingets Retsudvalgom samme emne.
Af besvarelsen fremgår blandt andet, at PET specifikt har udtalt, at tje-nesten ikke har grundlag for at antage, at amerikanske efterretningsak-tiviteter på ulovlig vis er eller har været rettet mod danske ministre eller5
medlemmer af Folketinget.
Jeg kan i det hele henholde mig til denne besvarelse.
13.
Samrådsspørgsmål AB handler om overvågning af e-mails over heleverden via blandt andet hotmail.
Jeg har aftalt med forsvarsministeren, at han vil komme ind på dettespørgsmål i sin tale.
Hvad bygger PET sine vurderinger på
14.
Som sagt kan jeg – som overordnet svar på spørgsmålene – slå fast,at PET ikke har grund til at tro, at amerikanske efterretningsaktiviteterpå ulovlig vis er rettet mod Danmark eller danske interesser.
Men jeg kan godt forstå, at mange er bekymrede over historierne i me-dierne om amerikansk overvågning.Jeg kan også godt forstå, at det – for nogen – kan se ud som om rege-ringen stædigt holder fast i det samme omkvæd uden at skele til de hi-storier, der kører i medierne.
15.
Mensådan
er det naturligvis ikke. Lad mig derfor kort skitsere,hvordan vi griber disse sager an.
Vores efterretningstjenester følger naturligvis løbende de historier, derbringes i medierne, og vurderer, hvad der er op og ned i de påstande ogdokumenter, som bringes frem. Det sker blandt andet på baggrund af engod og tæt dialog med tjenester i andre lande.
Det er blandt andet på grundlag af den dialog, at vi fra regeringens ogtjenesternes side kan stå ved de udtalelser, vi er kommet med.6
16.
Samtidig er det vigtigt at forstå, at efterretningsspørgsmål hverkenkan eller skal håndteres i det åbne rum. De håndteres af efterretnings-tjenesterne, som holder regeringen informeret.
Lad mig samtidig minde om, at der findes et særligt udvalg i Folketin-get – Kontroludvalget – som har indseende med efterretningstjenester-ne.
17.
Som regering kan vi altså lægge vores konklusion åbent frem. Menvi kan ikke offentligt gå igennem alle mellemregningerne.
Det vil ganske enkelt skade PETs muligheder for at fungere som en ef-fektiv efterretningstjeneste, hvis jeg gav mig til at fortælle om specifik-ke detaljer i tjenestens arbejde.
Samtidig vil det kompromittere forholdet til udenlandske efterretnings-tjenester, som er helt afgørende for vores efterretningstjenester – og forDanmarks sikkerhed.
Ingen af delene er i Danmarks interesse, og det er jeg sikker på, at defleste kan forstå.
18.
Lad mig afslutningsvis kort opsummere mine bemærkninger om sa-gen:
Indsatsen mod spionage er et af kerneområderne for PET.
7
Vores efterretningstjenester følger løbende de historier, der bringes imedierne, og vurderer, hvad der er op og ned i de påstande og doku-menter, som bringes frem. Det sker blandt andet på baggrund af en godog tæt dialog med tjenester i andre lande.
Og det er blandt andet på det grundlag, at vi kan fastholde, at der ikkeer grund til at tro, at amerikanske efterretningsaktiviteter på ulovlig viser rettet mod Danmark eller danske interesser.
8