Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1370827_0001.png
1370827_0002.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. maj 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Andreas ChristensenSagsnr.: 2014-0030-2222Dok.:1168873
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 970 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Andreas Christensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 970 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for omstændighederne i sagen omden mand, der fredag den 25. april 2014 i et Norwegian-flytruede med en bombe og tvang flyet til at nødlande, herunderom det er korrekt, at den pågældende mand tidligere har væretindblandet i en flykapring, og ministeren bedes herudover re-degøre for, om det er normalt, at en tidligere flykaprer kankomme ombord i et fly, og om ministeren i givet fald finderdette hensigtsmæssigt eller agter at øge sikkerhedsforanstalt-ningerne, således at en tidligere flykaprer ikke har mulighedfor at rejse med et fly til eller fra Danmark.”

Svar:

Den sag, der omtales i spørgsmålet, efterforskes af svensk politi, og Ju-stitsministeriet har ikke nærmere kendskab til omstændighederne i sageneller til den person, som efterforskningen er rettet imod.Et strafbart forhold begået af en passager i eksempelvis et fly, et tog elleren bus vil som udgangspunkt ikke efter regler på Justitsministeriets områ-de i sig selv kunne føre til, at den pågældende senere nægtes adgang til atbenytte et tilsvarende transportmiddel.Politiet vil dog efter omstændighederne kunne gribe ind efter retsplejelo-ven eller politiloven, hvis der er grundlag for mistanke om, at den pågæl-dende på ny vil begå et strafbart forhold, eller den pågældende giver an-ledning til en konkret og nærliggende fare for forstyrrelse af den offentligeorden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.Lovgivningen vedrørende luftfart hører i øvrigt under Transportministeri-ets område.
2