Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1377940_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 960 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere indslaget ”Filmet i smug af
forsikring” bragt af TV” Østjylland den 24. april 2014, samt
redegøre for, hvilken adgang kommunerne har til at lave over-
vågning og efterforskning i sociale sager og sammenstille det
med forsikringsselskabers muligheder i mulige forsikrings-
svindelsager, herunder om forsikringsselskabers muligheder
ikke skal indskrænkes.
http://www.tv2oj.dk/arkiv/2014/4/24?video_id=46483&autopl
ay=1.”
Svar:
1.
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 12. marts 2012 af spørgs-
mål nr. S 2436 kan forsikringsselskaber, som i forbindelse med deres
sagsbehandling får mistanke om mulig forsikringssvindel, i et vist omfang
foretage undersøgelse heraf, f.eks. med henblik på at vurdere om der er el-
ler har været grundlag for at foretage udbetaling i henhold til forsikringsaf-
talen.
Forsikringsselskabernes undersøgelser skal foretages under overholdelse af
gældende lovgivning, herunder reglerne i straffeloven, persondataloven og
lov om finansiel virksomhed. Det bemærkes i den forbindelse, at forsik-
ringsaftaleloven ikke indeholder regler om efterforskningsmuligheder i til-
fælde, hvor et forsikringsselskab har mistanke om mulig forsikringssvin-
del.
Som videre anført i besvarelsen følger det af retsplejelovens § 742, stk. 1,
at anmeldelser om strafbare forhold indgives til politiet. Endvidere følger
det af bestemmelsens stk. 2, at politiet iværksætter efterforskning efter
anmeldelse eller af egen drift, når der er rimelig formodning om, at der er
begået et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige.
2.
Særligt for så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører kommu-
nernes adgang til at lave overvågning og efterforskning i sociale sager, har
Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Ministe-
riet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold samt Beskæfti-
gelsesministeriet om en udtalelse.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har op-
lyst følgende:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”De sociale myndigheder, dvs. Udbetaling Danmark og kom-
munerne, har ansvaret for at sikre, at sager om tilbagebetaling
af sociale ydelser er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myn-
digheden kan træffe afgørelse.
Sagsoplysningen skal ske i overensstemmelse med gældende
regler, herunder særlig § 11 a-c i lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område (retssikkerhedsloven), der
indeholder særlige regler om oplysning af tilbagebetalingssa-
ger på det sociale område.
Det fremgår af punkt 132 i vejledning om retssikkerhed og
administration på det sociale område, at § 11 c, jf. § 11 a, stk.
1, ikke giver hjemmel til, at myndighederne kan overvåge bor-
gere eller gå ind i hjemmet og undersøge forholdene hos bor-
gere, der modtager sociale ydelser. Dette spørgsmål reguleres
ikke i retssikkerhedsloven, men af bl.a. straffelovens bestem-
melser om forbud mod husfredskrænkelser og krænkelser af
privatlivets fred.
Når overvågningen foregår i det offentlige rum, er overvågnin-
gen ikke strafbar efter straffeloven. Myndigheders brug af
overvågning er reguleret af den almindelige forvaltningsretlige
grundsætning om proportionalitet. Ankestyrelsen har i princip-
afgørelse 10-13 om reelt enlige vurderet, at bilobservationer
ofte vil være en uproportional måde at indhente oplysninger
på, navnlig som følge af observationernes ringe bevismæssige
værdi.
Det skal i øvrigt bemærkes, at myndigheden ved uanmeldte be-
søg skal oplyse borgeren om, at myndigheden ikke har ret til at
foretage kontrolbesøg i boligen.
Det kan supplerende oplyses, at der på området udsatte børn og
unge er fastsat særlige regler i serviceloven i forhold til kom-
munens adgang til hjemmet i forbindelse med en børnefaglig
undersøgelse.
Efter servicelovens § 64, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen så-
ledes træffe afgørelse om, at kommunen mod behørig legitima-
tion og uden retskendelse har adgang til forældremyndighe-
dens indehavers bolig og rum. Det gælder, når adgangen til
hjemmet sker som led i den børnefaglige undersøgelse efter §
50 og må anses for nødvendig for at afgøre, om der åbenbar ri-
siko for alvorlig skade for et barns eller en ungs sundhed eller
udvikling, og når forældrene har modarbejdet, at en vurdering
af barnets eller den unges støttebehov kan gennemføres med
andre mere lempelige foranstaltninger.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beskæftigelsesministeriet har hertil oplyst, at der i forhold til Beskæftigel-
sesministeriets sagsområder ikke er yderligere at føje til udtalelsen fra Mi-
nisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.
3.
For så vidt angår spørgsmålet om forsikringsselskabers overholdelse af
lov om finansiel virksomhed i forbindelse med selskabernes efterforsk-
ningsmuligheder i tilfælde, hvor et selskab har mistanke om mulig forsik-
ringssvindel, har Justitsministeriet endvidere indhentet en udtalelse fra Er-
hvervs- og Vækstministeriet, der har oplyst følgende:
”Forsikringsselskaber
er omfattet af lov om finansiel virksom-
hed. Lovens § 43 fastslår, at finansielle virksomheder skal dri-
ves i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god
praksis indenfor virksomhedsområdet. Redelig forretningsskik
og god praksis for de finansielle virksomheder er nærmere
fastsat i den såkaldte god skik bekendtgørelse, og her fremgår
det af § 3, at finansielle virksomheder skal handle redeligt og
loyalt over for deres kunder.
Ifølge statistik fra forsikrings- og pensionsbranchen opleves et
stigende omfang af forsikringssvindel. For at bekæmpe dette
kan forsikringsselskaberne iværksætte nærmere undersøgelser
af mistænkelige forhold i sager, hvor der er mistanke om for-
sikringssvindel, og sådanne undersøgelser kan bl.a. involvere
overvågning af forsikringstagere.
De nødvendige efterforskningsskridt i sager om mulig forsik-
ringssvindel skal dog ligge indenfor rammerne af ovenstående
regler, og i vurderingen af, om et selskab har holdt sig inden
for disse, er det af afgørende betydning, hvorvidt det pågæl-
dende efterforskningsskridt har haft en anmassende eller ag-
gressiv karakter. Såfremt dette viser sig at være tilfældet, kan
det være i strid med god skik reglerne.
De enkeltpersoner, hvis private forhold kan tænkes at blive
truet gennem overvågningen, er beskyttet af en række bestem-
melser i straffeloven, persondataloven og lov om finansiel
virksomhed. Disse regler begrænser bl.a. mulighederne for at
indhente bevismidler i efterforskningen og benytte dem i en ef-
terfølgende bevisførelse. Persondataloven indeholder regler
om, hvornår behandling af henholdsvis almindelige og føl-
somme personoplysninger kan finde sted, samt regler om ret-
tigheder, oplysnings-pligt og indsigtsret. Disse regler admini-
streres af Datatilsynet og vil også skulle iagttages i forbindelse
med forsikringsselskabers overvågning af deres kunder. Lige-
ledes indeholder lov om finansiel virksomhed et forbud mod
forsikringsselskabernes uberettigede videregivelse af fortrolige
oplysninger.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reglerne afvejer herved de modstående hensyn mellem på den
ene side interesse i at efterforske sager, således at bevisforhold
bringes på det rene, og på den anden side beskyttelsen af de
enkeltpersoner, hvis private forhold kan tænkes at blive truet
gennem disse efterforskningsskridt.
Branchen har endvidere opstillet et etisk branchekodeks for
undersøgelse af sager ved mistanke om forsikringssvindel med
henblik på at sikre en etisk korrekt behandling af kunderne i
sådanne situationer. I kodekset fra 2007 henstiller Forsikring &
Pension til, at medlemsselskaberne følger de nævnte princip-
per, som bl.a. fastslår:
Selskaberne sikrer, at de regler, der følger af dansk ret,
nøje overholdes, herunder regler i straffeloven, person-
dataloven og lov om finansiel virksomhed. Selskaberne
undersøger objektivt og hensynsfuldt.
Selskabernes undersøgelser skal altid stå i rimeligt for-
hold til omfanget af den formodede svindel
udgangs-
punktet er den mindst indgribende undersøgelsesmeto-
de. Kundernes skal orienteres, når selskaberne anven-
der indgribende undersøgelsesmetoder, f.eks. ved brug
af foto og film.
Selskabernes medarbejdere, der undersøger sager, hvor
der er mistanke om forsikringssvindel, må ikke honore-
res på en måde, der kan bringe deres objektivitet i tvivl.
Det etiske kodeks afvejer hhv. hensynet til, at forsikringssel-
skaberne opnår mulighed for at afsløre forsikringssvindel og
hensynet til beskyttelsen af de forsikringskunder, som kan føle
privatlivet krænket af forsikrings-selskabernes efterforskning.”
5