Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1403519_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
30. september 2014
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Helene Chjeffer Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0030-2186
Dok.:
1152823
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 959 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Karen Hækkerup
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403519_0002.png
Spørgsmål nr. 959 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren foranledige en undersøgelse, der belyser og
sammenligner serviceniveauet hos de forskellige politikredse i
forhold til butikstyverier, indbrud og anden borgernær krimina-
litet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet skal indledningsvis oplyse, at der i samtlige poli-
tikredse, bortset fra Bornholms Politi, er etableret såkaldte ser-
vicecentre. Formålet med servicecentrene er at sikre, at bor-
gerne hurtigt kan få telefonisk kontakt med politiet og få den
hjælp eller vejledning, de behøver f.eks. ved henvendelser ved-
rørende butikstyveri, indbrud og anden borgernær kriminalitet.
Der følges løbende og systematisk op på telefonbetjeningen i
centrene. Denne opfølgning viser, at mere end 95 procent af
opkaldene på landsplan til servicecentrene og vagtcentralerne
besvares inden for 2 minutter, jf. nedenstående tabel.
Procentvise andel af telefonopkald til servicecentre og
vagtcentraler, der er besvaret inden for 2 minutter i perioden
2011-2013
2011
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
M idt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
M idt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
I alt
95,93
92,62
97,96
99,36
94,01
96,14
97,27
94,13
94,72
95,34
95,73
95,65
2012
97,57
95,83
98,30
99,41
95,52
95,90
97,00
94,99
95,39
95,28
96,72
96,50
2013
97,23
96,25
98,47
99,46
96,94
96,44
96,30
96,06
94,85
93,73
95,02
96,39
Det er helt centralt element i en god borgerbetjening, at politiet
rykker hurtigt ud, når borgerne akut har brug for det. Rigspoli-
tiet kan i den forbindelse oplyse, at politiet løbende foretager
målinger af politikredsenes gennemsnitlige responstider på
alarm 112-opkald.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403519_0003.png
Responstiden omfatter den tid, der går, fra politiet modtager et
hastende opkald via alarm 112, til politiet er fremme på ger-
nings- eller skadestedet.
Responstidsmålingerne bliver foretaget i alle politikredse bort-
set fra Københavns Politi, hvor responstiderne af tekniske år-
sager ikke foretages.
Rigspolitiet har udarbejdet en opgørelse over de gennemsnitli-
ge responstider for politikredsene i perioden 2011 til 2013, jf.
nedenstående tabel.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at opgørelsen af de gen-
nemsnitlige responstider for Bornholms Politi er baseret på få
alarmopkald, hvilket medfører, at en lang eller kort respons-
tidsmåling kan få stor betydning for opgørelsen af den samlede
gennemsnitlige responstid for kredsen.
Gennemsnitlige responstider i politikredsene for perioden 2011-
2013
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters
Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Bornholms Politi
I alt
2011
09:26
07:48
09:48
06:38
08:38
09:23
08:32
09:27
08:10
07:51
09:26
08:32
2012
09:25
07:44
09:48
07:30
07:43
09:30
09:27
09:11
08:24
07:38
06:18
08:35
2013
09:09
07:09
09:34
07:28
08:40
08:51
09:05
09:08
08:30
07:30
10:05
08:24
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at der i flerårsaftalen for po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi for 2012-2015 er af-
sat ressourcer til en styrket politiindsats mod særlige borgernæ-
re kriminalitetsområder.
Den styrkede politiindsats er udmøntet i en lang række tiltag.
Der er således iværksat en styrket kriminalpræventiv indsats
under inddragelse af borgerne, konsekvent patruljering, synlig
tilstedeværelse i gadebilledet og ”hotspot”-indsatser med sær-
ligt sammensatte specialenheder.
Det er således Rigspolitiets opfattelse, at der i politikredsene
ydes en meget stor politimæssig indsats for at nedbringe den
borgernære kriminalitet og for i øvrigt effektivt at betjene bor-
gerne på en hensigtsmæssig og effektiv måde.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
4