Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1375727_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
28. maj 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Mette Kjølby Miller-
Harris
Sagsnr.: 2014-0030-2191
Dok.:
1161221
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 955 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 955 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange betjente, der er tilknyttet
ordningen ”Din betjent” og oplyse udviklingen i antallet siden
ordningens indførelse? Vil ministeren endvidere oplyse, hvor-
vidt der med Rigspolitiets ressourceallokeringsmodel fjernes
betjente fra ”Din betjent” ordningen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Københavns Politi, der har oplyst, at konceptet ”Din betjent”
blev udført og udviklet som struktureret arbejdsform på lokal-
politistation Nørrebro fra sommeren 2009. Projektet blev eva-
lueret i 2011, hvor en arbejdsgruppe anbefalede, at ”din be-
tjent” blev indført som arbejdsmetode i alle lokalpolitisektio-
ner i Københavns Politi med undtagelse af specialpatruljerne,
som varetager særlige arbejdsopgaver på narkotikaområdet og
i forhold til nattelivet.
Københavns Politi har i den forbindelse understreget, at ”Din
betjent”-ordningen er et koncept eller en arbejdsmetode, der
anvendes i lokalpolitiarbejdet, snarere end det er en organisato-
risk enhed. Den bærende tanke bag metoden er sikring af lokal
forankring og lokalt kendskab, samtidig med at politiets rolle
som respekteret autoritet i lokalområderne fastholdes. ”Din be-
tjent” skal således medvirke til at sikre et tæt samarbejde mel-
lem lokale interessenter og politiet og veksler i omgangen med
borgerne mellem pragmatiske og offensive løsninger.
”Din betjent”-ordningen er opbygget på den måde, at hvert lo-
kalpolitiområde er opdelt i sektorer, der hver især har en stør-
relse og en opgaveportefølje, som gør det muligt for 1-2 med-
arbejdere at løse de i konceptet indeholdte opgaver, herunder
navnlig at udføre synlig tryghedsskabende og proaktiv politi-
indsats i sektoren samt at indgå i dialog og netværk med en-
keltpersoner og grupper i området og udføre målrettede indsat-
ser i samarbejde med andre dele af Københavns Politi. Res-
sourceanvendelsen i de enkelte sektorer afhænger navnlig af
kriminalitetsbelastningen, eksistensen af særligt udsatte bolig-
områder og særlige forhold og steder i øvrigt samt indbygger-
tal, hvilket også betyder, at projektmodellen grundlæggende er
dynamisk, således at fordelingen af ressourcer sektorerne imel-
lem løbende justeres og varierer i forhold til udviklingen i det
aktuelle kriminalitetsbillede, ligesom de enkelte sektorer bistår
hinanden i forhold til opgaveløsningen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge drejebogen til den oprindelige ”din betjent”-ordning var
det anbefalingen, at i alt 78 politiansatte skulle arbejde med
ordningen. Planlægningsgrundlaget for ”din betjent” udgjorde i
maj 2013 i alt 71 politiansatte, der ligeledes skulle varetage en
række operative støtteopgaver, herunder bevogtningsopgaver,
transportantkørsler og bidrag til større centrale indsatser.
Ifølge planlægningsgrundlaget i forbindelse med reorganise-
ringen af Københavns Politi pr. maj 2014 (”Det nye Køben-
havns Politi”) er der i politikredsens 6 lokalpolitisektioner i alt
75 politiansatte, der arbejder med ”din betjent”-ordningen. Der
er endvidere med reorganiseringen etableret 2 sektioner for
operativ støtte, der har til opgave at varetage hele stationsen-
hedens – og herunder lokalpolitisektionernes – ”pligtopgaver”,
herunder transportantture, bevogtningsopgaver, målrettede ind-
satser i forhold til prioriterede indsatsområder samt operative
indsatser ved arrangementer mv., ligesom der i politikredsens
specialsektioner er afsat ressourcer til indsatsen i de særligt ud-
satte boligområder. Formålet er bl.a. i højere grad at sikre ar-
bejdsro og stabilitet i stationssektorens øvrige afdelinger, her-
under lokalpolitiet.
Københavns Politi har bemærket, at der med planlægnings-
grundlag og -normativ menes den personaleressource, som
ifølge f.eks. reorganiseringsplanen for Københavns Politi er af-
sat til den pågældende opgave/enhed, men at det reelle antal
medarbejdere er svingende og på et givet tidspunkt kan ligge
såvel over som under planlægningsgrundlaget afhængig af bl.a.
udsættelse af personale til større indsatser, ferieafvikling, ef-
teruddannelser mv.
Københavns Politi har endvidere bemærket, at den personale-
ressource, som Københavns Politi ifølge det aktuelle planlæg-
ningsgrundlag har afsat til at arbejde efter ”din betjent”-
konceptet, således er på niveau med det tidligere niveau på
området, samtidig med at medarbejderne i lokalpolitisektio-
nerne med etablering og idriftsættelse af de operative støttesek-
tioner alt andet lige i videre udstrækning bør kunne friholdes
for en række af de mere rutineprægede operative støtteopgaver,
som tidligere påhvilede dem.”
3