Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1375699_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
28. maj 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Mette Kjølby Miller-
Harris
Sagsnr.: 2014-0030-2191
Dok.:
1161209
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 954 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 954 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det anslås, at der med Rigspolitiets ressourceallokeringsmo-
del fjernes 200 stillinger i Københavns politi. Kan ministeren
oplyse, hvilke stillinger der fjernes, herunder om det er korrekt,
at der er tale om, at 70 betjente flyttes til provinsen, at 25 kon-
tormedarbejdere bliver fyret, og at resten afvikles ved naturlig
afgang?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politikredsenes be-
villinger siden 2012 er blevet fordelt efter en ny ressourceallo-
keringsmodel (RAM-model). I forbindelse med udarbejdelsen
af modellen er der lagt vægt på, at bevillingstildelingen skal
ske på basis af objektive kriterier, der kan underbygges empi-
risk, og som driver aktivitetsniveauet i den enkelte kreds, samt
at der skabes mulighed for et ensartet serviceniveau i samtlige
kredse på et gennemskueligt grundlag.
Modellen er udformet, så den tager højde for de væsentligste
forhold, som driver aktivitetsniveauet i politikredsene, herun-
der udviklingen i de forskellige typer af straffesager, og de
hændelser, som beredskaberne i politikredsene rykker ud til.
Således tager ressourceallokeringsmodellen specifikt højde for
den lokale kriminalitetsudvikling, herunder udviklingen i de
borgervendte kriminalitetstyper, eksempelvis antallet af an-
meldelser om indbrud, tyveri, hærværk og vold, ligesom mo-
dellen tilgodeser politikredse, hvor beredskaberne har et højt
aktivitetsniveau og dermed rykker ud til mange hændelser.
Modellen opdateres årligt med nye oplysninger om aktivitets-
niveauet og ressourceforbruget i de enkelte kredse, så der sker
en løbende tilpasning af kredsenes økonomiske rammer i for-
hold til aktivitetsudviklingen.
Udover de bevillinger, Københavns Politi tildeles på baggrund
af ressourceallokeringsmodellen, har politikredsen og de øvri-
ge sjællandske kredse siden 2011 været tilført en særlig bevil-
ling til en styrket indsats på bandeområdet (Task Force Øst).
Hertil kommer, at der er oprettet en Task Force Indbrud, som
koordinerer og understøtter de sjællandske politikredses, her-
under Københavns Politis, indsats mod organiseret indbruds-
kriminalitet, hælernetværk, hjemmerøverier mv. Ligeledes er
Københavns Politi i årene 2014 og 2015 samlet tildelt hen-
holdsvis 20 mio. kr., der er målrettet til at gennemføre en ko-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ordineret og langsigtet indsats mod hashhandlen på Christiania,
og 30 mio. kr., der er målrettet til den fortsatte indsats mod be-
kæmpelsen af bandekriminaliteten på Indre Nørrebro.
Den aktuelle bevillingsreduktion for Københavns Politi kan
ikke alene henføres til omfordeling af ressourcer imellem poli-
tikredsene. En betydelig del af bevillingsnedgangen i Køben-
havns Politi vedrører således det omfattende effektiviserings-
program, som hele dansk politi har gennemført siden 2010, og
som ud over de generelle effektiviseringer tillige indeholder
særlige effektiviseringstiltag for Københavns Politi.
Det skal i forbindelse med bevillingsnedgangen i Københavns
Politi bemærkes, at RAM-modellen fordeler bevillinger og ik-
ke medarbejdere mellem politikredsene. Indfasningen af mo-
dellen i 2012 medfører – som tidligere anført i Justitsministeri-
ets besvarelse af 29. maj 2013 af spørgsmål nr. 688 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg – at der i alt over årene 2012-2014
skal flyttes 93 mio. kr. fra de 3 hovedstadskredse, Københavns
Politi, Nordsjællands Politi og Københavns Vestegns Politi til
de øvrige politikredse. Dette svarer til ca. 4 pct. af hovedstads-
kredsenes samlede bevilling. Kredsene bestemmer selv, hvor-
dan denne bevillingsreduktion udmøntes på henholdsvis politi-
uddannede, administrativt ansatte eller på politikredsens øvrige
driftsudgifter. Kun hvis politikredsene i hovedstadsområdet
udmønter hele reduktionen på politiårsværk, vil det svare til en
nedgang på 200 betjente, mens en forholdsmæssig reduktion i
forhold til lønsummen for de omfattede personalegrupper sva-
rer til en nedgang på ca. 180 betjente.
Den beregning, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmål nr.
688, blev foretaget i forbindelse med bevillingstildelingen for
2013. Da ressourcefordelingen som nævnt opdateres årligt med
nye oplysninger om aktivitetsniveauet og ressourceforbruget i
de enkelte kredse, har Rigspolitiet i forbindelse med bevil-
lingstildelingen for 2014 foretaget en ny beregning. Denne be-
regning viser, at det beløb, der skal flyttes, nu udgør ca. 82
mio. kr. Dette svarer til 178 betjente, hvis hele reduktionen
udmøntes i politiårsværk.
Ses der alene på ressourceallokeringsmodellens betydning for
bevillingstildelingen til Københavns Politi, skal der i alt over
årene 2012-2014 flyttes ca. 63 mio. kr. fra Københavns Politi-
kreds til de øvrige kredse. Dette svarer ca. til 4 pct. af Køben-
havns Politis samlede bevilling. Såfremt Københavns Politi
udmønter hele bevillingsreduktionen på politiårsværk, vil det
svare til en nedgang på ca. 137 betjente, mens en forholdsmæs-
sig reduktion i forhold til lønsummen for de omfattede perso-
nalegrupper svarer til en nedgang på ca. 125 betjente. Denne
beregning er baseret på bevillingstildelingen for 2014.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigspolitiet har endvidere til brug for besvarelsen indhentet et
bidrag fra Københavns Politi, der har oplyst, kredsen forventer
en samlet personalereduktion i størrelsesordenen af 200 ansat-
te. Denne reduktion er den samlede virkning af RAM-
modellen og øvrige effektiviseringskrav i Københavns Politi.
Som følge af det faldende bevillingsniveau har Københavns
Politi iværksat en flerårig udviklingsproces, der med afsæt i en
række eksterne analyser og interne undersøgelser skal effekti-
visere politikredsens opgavevaretagelse og ruste kredsen til et
lavere personaleniveau. Processen er forankret i en samlet ud-
viklingsplan for Københavns Politi 2013-15, som i 2014 inde-
bærer en række organisatoriske ændringer og sammenlægnin-
ger, der efterfulgt af øvrige effektiviseringer skal skabe mulig-
hed for både en faglig og ressourcemæssig optimering af op-
gaveløsningen.
Københavns Politi har endvidere gennem de senere år arbejdet
målrettet på at nedbringe politikredsens lønudgifter ved at til-
byde frivillig fratræden, at undlade vikaransættelser, at indføre
et generelt ansættelsesstop og at reducere optaget på Politisko-
len. Politikredsen gennemførte herudover i 2013 en afskedigel-
sesrunde, hvor 26 administrative medarbejdere og serviceassi-
stenter blev opsagt. Politikredsen arbejder løbende på yderlige-
re økonomisk tilpasning, som bl.a. vil blive gennemført ved al-
dersmæssig afgang, ved at medarbejdere får stillinger i andre
politikredse og i Rigspolitiet samt ved opretholdelse af det
nævnte ansættelsesstop. Københavns Politi nedbragte således i
2013 politikredsens forbrug med i alt ca. 65 mio.kr. set i for-
hold til forbruget i 2012.
Der er ikke på nuværende tidspunkt truffet beslutning om yder-
ligere afskedigelser, men det kan omvendt heller ikke udeluk-
kes, at sådanne på et senere tidspunkt måtte blive nødvendige.”
Der henvises i øvrigt til justitsministerens besvarelse den 8. april 2014 af
samrådsspørgsmål AD, AE og AF fra Folketingets Retsudvalg.
4