Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1368386_0001.png
1368386_0002.png
1368386_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2014FærdselskontoretCaroline Elmberg2014-0030-21751150108
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 941 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Pind (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 941 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren beskrive, efter hvilke kriterier, f.eks. hensyn tiltrafikfremkommelighed, politiet træffer beslutning om tilsagneller afvisning af kommunalbestyrelsens ønske jf. REU alm.del – svar på spørgsmål 452 og 453, samt hvilken nedsættelseaf trafikfremkommeligheden for biler politiet har accepteret påNørre Alle (tidsmæssigt) og med hvilken begrundelse.”

Svar:

Justitsministeriet skal om kommunens henholdsvis politiets kompetence iforbindelse med, at der træffes færdselsmæssige bestemmelser, som ind-virker på en vejs udnyttelse eller indretning, henvise til ministeriets besva-relse af 4. februar 2014 af spørgsmål nr. 452 (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg.Om Københavns Politis samarbejde med Københavns Kommune om deforanstaltninger på Nørre Allé, som der henvises til i spørgsmålet, skal mi-nisteriet henvise til ministeriets besvarelse af 4. februar 2014 af spørgsmålnr. 453 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af Justitsministerietsanmodning indhentet et bidrag fra Københavns Politi.Københavns Politi har bl.a. oplyst, at vejbestyrelsen for en of-fentlig vej - med samtykke fra politiet - kan træffe færdsels-mæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse el-ler indretning, jf. færdselslovens §§ 92 og 100, stk. 1. Der kanf.eks. træffes bestemmelse om parkering og standsning, etable-ring af fodgængerfelter og forbud mod visse færdselsarter m.v.Listen er ikke udtømmende.Det fremgår af Vejdirektoratets ”Håndbog i Trafikplanlægningi byer”, at politiet i planlægningsfasen er en ekstern ”interes-sent” på lige fod med borgere, trafikselskaber, handelsstands-foreninger m.fl. Politiet kan inddrages af kommunalbestyrel-sens trafikplanlæggere for at styrke og kvalificere planlægnin-gen, således at relevant viden kommer med i projekterne og forat forebygge konflikter og spild af ressourcer.Københavns Politi har endvidere anført, at beslutninger vedrø-rende almindelige færdselsmæssige hensyn i forbindelse medtrafikplanlægningen, f.eks. kommunal planlægning af byplan-2
mæssig, miljømæssig eller trafikplanmæssig karakter - herun-der prioriteringen af fremkommeligheden for forskellige færd-selsarter - træffes af kommunalbestyrelsen.For så vidt angår beslutninger vedrørende særlige færdsels-mæssige hensyn, der skønnes at have betydning for det enkeltevejprojekt, er politiet i kraft af færdselslovens samtykkereglermedbestemmende. Særlige færdselsmæssige hensyn for politietkan f.eks. foreligge, hvor politiet skønner, at der kan opstå sær-lige problemer af færdselsregulerende karakter, eller hvor derefter politiets skøn vil kunne opstå fare for trafikanterne ellerkonflikter imellem trafikanterne. I den forbindelse tages denøgede belastning af det tilstødende vejnet i betragtning.Ved politiets samtykke til et vejprojekt vurderes det også, omfærdselsafmærkningen er i overensstemmelse med gældendebestemmelser på området, først og fremmest færdselsloven,bekendtgørelse om vejafmærkning og bekendtgørelse om an-vendelse af vejafmærkning. Det vurderes samtidig, om den fo-reslåede afmærkning vil kunne håndhæves af politiet. Såfremtafmærkningen ikke vurderes at være korrekt, tilbagesendesprojektet til kommunalbestyrelsen med påtegning herom.Det er Københavns Politis opfattelse, at spørgsmålet om tra-fikkens fortsatte afvikling ad Nørre Allé i forbindelse medNørre Campus projektet henhører under ”almindelige færd-selsmæssige hensyn”, som det først og fremmest påhvilerkommunalbestyrelsen at varetage.Kommunalbestyrelsen har som en del af projektet med NørreCampus fået foretaget avancerede modelberegninger for tra-fikkens afvikling. Disse beregninger indgår i det materiale omprojektet, som politiet har modtaget.Københavns Politi har bl.a. på baggrund heraf ikke fundet, atder i projektet kan opstå tvivl omkring varetagelsen af særligefærdselsmæssige hensyn af færdselsregulerende karakter i for-bindelse med trafikkens afvikling ad Nørre Allé. KøbenhavnsPoliti har derfor givet samtykke til projektet.Fastsættelse af tidsrammer for vejprojekters gennemførelse,herunder koordination med andre vejprojekter m.v., henhørerunder kommunalbestyrelsen og ikke politiet. Københavns Poli-ti skal alene inddrages i spørgsmål vedrørende midlertidig af-mærkning ved det konkrete vejarbejde.Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Københavns Po-liti”
3