Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1403578_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2014
Strafferetskontoret
Thomas Rasmussen
2014-0030-2173
1147029
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 935 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup
/
Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 935 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke forudsætninger bi-
standsadvokater har for at være bistandsadvokat for ofre for
menneskehandel, og herunder om det i den forbindelse sikres,
at bistandsadvokaten har forståelse for eventuelle udlændinges
kulturforståelse og særlige forhold i forbindelse med menne-
skehandlen.”
Svar:
1.
Retsplejelovens kapitel 66 a om forurettede (§§ 741 a-741 g) indeholder
bl.a. regler om bistandsadvokater.
Det følger således af retsplejelovens § 741 a, at retten i sager om overtræ-
delse af nærmere bestemte bestemmelser i straffeloven, herunder § 262 a
om menneskehandel, kan beskikke en bistandsadvokat for forurettede, el-
ler den forurettedes nære pårørende, hvis den forurettede er afgået ved dø-
den.
Bestemmelserne om bistandsadvokater i retsplejelovens kapitel 66 a blev
indført ved lov nr. 253 af 16. juni 1980 (Advokatbistand til den forurette-
de). Det fremgår af forarbejderne til loven, at bistandsadvokatens opgaver
udover støtte til den forurettede under afhøring hos politiet og i retten og
bistand ved opgørelsen af eventuelle erstatningskrav vil kunne bestå i råd-
givning om særlige hjælpemuligheder, personlig støtte og vejledning, at
orientere den forurettede om sagens forløb og at forberede den pågældende
på, hvorledes sagen behandles i retten under domsforhandlingen.
Det fremgår i tilknytning hertil, at spørgsmålet om, hvorvidt advokatbi-
stand også på efterforskningsstadiet kan antages at være den mest hen-
sigtsmæssige form for bistand, har været indgående behandlet. Det anføres
i den forbindelse i lovforslagets bemærkninger, at advokater i kraft af de-
res fortrolighed med behandlingen af straffesager i almindelighed må an-
ses for bedst egnede til opgaven uanset, at den forurettede har behov for
bistand af psykologisk, lægelig eller social karakter. I sådanne tilfælde vil
den beskikkede advokat kunne skønne over, hvilken form for bistand der
er behov for at henvise til.
2.
For hver ret antager justitsministeren et passende antal advokater til at
beskikkes som offentlige forsvarere og til at udføre sager for parter, der
har fri proces, samt til at udføre sager for parter for hvem der i øvrigt be-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skikkes en advokat efter reglerne i retsplejeloven, herunder retsplejelovens
kapitel 66 a.
De hensyn, der lægges vægt på ved antagelsen af sådanne beneficerede
advokater, fremgår af Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 8. juli 2002
om kriterierne for antagelse af offentlige forsvarere og advokater til at ud-
føre sager for parter, der har fri proces.
Det afgørende hensyn ved antagelse af en beneficeret advokat er ansøge-
rens kvalifikationer. Der lægges i den forbindelse vægt på, om ansøgeren
har erfaring med straffesager eller strafferet i øvrigt, om ansøgeren har
møderet for landsret, om ansøgeren har procedureerfaring, herunder også
fra civile sager, og om ansøgeren har udvist dygtighed og engagement i sit
virke som advokat. I øvrigt lægges der vægt på ansøgerens kvalifikationer
som procederende advokat, således som disse kvalifikationer fremstår for
de pågældende dommere.
Herudover lægges der vægt på køn, alder og hensynet til den geografiske
spredning af advokater i retskredsen. Det tilstræbes, at der er i hvert fald er
én kvindelig beneficeret advokat i retskredsen.
3.
Det kan oplyses, at det flere gange har været overvejet, om der bør stil-
les specielle krav til de advokater, som beskikkes som bistandsadvokater.
Spørgsmålet om eventuelle specielle krav, herunder om bistandsadvokater
bør gennemgå en særlig uddannelse med hensyn til de psykologiske aspek-
ter af opgaven, har således været overvejet i forbindelse med lov nr. 558 af
24. juni 2005 om ændring af retsplejeloven (Forbedring af voldtægtsofres
retsstilling m.v. og beskikkelse af bistandsadvokat til pårørende til afdøde i
straffesager mod politipersonale).
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger (pkt. 1.1 i
lovforslag nr. L 160 fremsat 27. april 2005), bygger loven på Strafferets-
plejeudvalgets betænkning nr. 1458/2005 om forbedring af voldtægtsofres
retsstilling. I betænkningen anfører Strafferetsplejeudvalget, at voldtægts-
ofres særlige situation og ofte traumatiserende tilstand i sig selv stiller krav
til den, der skal bistå dem. Udvalget anser det således for væsentligt, at bi-
standsadvokaten nærmere forstår bl.a. det pres, som forurettede er udsat
for.
Strafferetsplejeudvalget finder imidlertid ikke, at der bør stilles krav om en
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
særlig uddannelse. Udvalget anfører i den forbindelse for det første, at en
gennemførelse af et uddannelseskrav vil være forbundet med betydelige
praktiske vanskeligheder og for det andet, at advokater i almindelighed –
og beneficerede advokater i særdeleshed – vil have betydelig erfaring med
at bistå personer, der befinder sig i en særlig presset situation. Væsentligst
anfører udvalget, at det bør fastholdes, at der er tale om en advokatopgave,
og at opgaven således ikke består i at yde den forurettede bistand på det
psykologiske plan. Advokaten skal derimod bistå forurettede ved at virke
for, at forurettede er klar over sine rettigheder, og at disse rettigheder ud-
nyttes i det omfang, forurettede ønsker og har behov for. Med til opgaven
hører også at sikre, at forurettede får den professionelle bistand, herunder
psykologisk bistand, der er mulighed og behov for.
Der henvises nærmere til betænkningens pkt. 5.2 og til pkt. 3.1.3.2 i lov-
forslag nr. L 160 fremsat den 27. april 2005.
Spørgsmålet om, hvorvidt der bør stilles særlige kvalifikationskrav til de
advokater, der beskikkes som bistandsadvokater for forurettede, har efter-
følgende været genovervejet af Strafferetsplejeudvalget. Det fremgår såle-
des af udvalgets betænkning nr. 1485/2006 om forurettedes processuelle
retsstilling i straffesager, at udvalget ikke fandt grundlag for at ændre den
gældende ordning med hensyn til rekruttering mv. af bistandsadvokater, jf.
herom betænkningens pkt. 4.3.4.1.
4