Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1403566_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2014
Politikontoret
Uffe Kritte Nielsen
2014-0030-2173
1147024
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 933 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 933 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ved Europarådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 og
Lov nr. 275 af 27. marts 2012, blev der indført et videre begreb
for, hvad der skal anses for menneskehandel end tidligere,
hvorefter tvangstiggeri skal anses for en form for tvangsarbej-
de eller tvangstjeneste. I den forbindelse bedes ministeren re-
degøre for, hvor mange personer dansk politi har truffet i for-
bindelse med tiggeri i 2013, samt i hvor mange af disse tilfæl-
de der blev foretaget en vurdering af, hvorvidt personen var of-
fer for menneskehandel.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det følger af straffe-
lovens § 197, at den, der imod politiets advarsel gør sig skyldig
i betleri, eller som tillader, at nogen under 18 år, som hører til
hans husstand, betler, straffes med fængsel indtil 6 måneder.
Straffen kan under formildende omstændigheder bortfalde.
Meddelte advarsler mod betleri er gyldige i 5 år.
Det er ikke alle former for tiggeri, som kan anses for betleri.
Politiet forfølger normalt kun den form for tiggeri, som kan
medføre advarsler, hvis overtrædelse kan straffes efter straffe-
lovens § 197.
Det kan oplyses, at politiet i 2013 har registreret 101 meddelel-
ser om advarsel mod betleri og 10 overtrædelser af advarsel
mod betleri. Hertil kommer et ukendt antal sager, hvor politiet
i forbindelse med antræffelse af personer, der tigger, har be-
handlet disse som ”hændelser” uden at udstede en advarsel.
Det registreres ikke selvstændigt, om politiet vurderer, at den
pågældende kan være et muligt offer for menneskehandel. Be-
svarelsen af denne del af spørgsmålet vil derfor kræve en ma-
nuel gennemgang af samtlige sager registreret som meddelelse
om advarsel mod betleri og overtrædelse af advarsel mod bet-
leri under inddragelse af de personer, der har behandlet sager-
ne. Rigspolitiet har ikke umiddelbart fundet anledning til at
iværksætte en sådan gennemgang, der som nævnt heller ikke
vil omfatte samtlige sager, hvor politiet træffer personer i for-
bindelse med tiggeri.
På baggrund af en krydssøgning i politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) kan Rigspolitiet dog oplyse, at der ikke inden for
de seneste tre år ses at være sammenfald mellem personer regi-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
streret i betlerisager fra 2013 og personer registreret som foru-
rettet i straffesager vedrørende overtrædelse af straffelovens §
262 a om menneskehandel.
Det bemærkes afslutningsvis, at det i sager om udlændinge
uden lovligt ophold i Danmark er Udlændingestyrelsen, der
træffer endelig afgørelse om, hvorvidt den pågældende skal be-
tragtes som offer for menneskehandel. Afgørelsen træffes på
baggrund af oplysninger fra Center mod Menneskehandel og
politiet. I sager om personer, herunder udlændinge, med lovligt
ophold i Danmark, træffer Center mod Menneskehandel afgø-
relse om, hvorvidt den pågældende har været udsat for en for-
brydelse.”
3