Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1387697_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juli 2014
Strafferetskontoret
Thomas Jørn Rasmussen
2014-0030-2272
1195566
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 930 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2014. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387697_0002.png
Spørgsmål nr. 930 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Forkerte fængslinger
koster mere og mere” bragt på www.tv2.dk den 21. april 2014,
herunder redegøre for, hvad baggrunden er for stigningen i an-
tallet af sager, hvor der udbetales erstatning til borgere, der har
været uberettiget fængslet, anholdt eller visiteret? Vil ministe-
ren endvidere oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage for
at nedbringe antallet af sager med uberettiget fængsling?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Indledningsvist skal jeg mere generelt oplyse, at reglerne
om erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning findes i
retsplejelovens kapitel 93 a.
Efter retsplejelovens § 1018 a, stk. 1, har den, der har været
anholdt eller varetægtsfængslet som led i en straffesag, krav på
erstatning for den derved forvoldte skade, hvis påtale opgives,
eller der sker frifindelse. Erstatning ydes for økonomisk skade
samt for lidelse, tort, ulempe og forstyrrelse eller ødelæggelse
af stilling og forhold. Erstatning for økonomisk skade udbeta-
les i henhold til fremlagt dokumentation for tabets størrelse,
hvis tabet er en direkte og påregnelig følge af frihedsberøvel-
sen. Erstatning for ikke-økonomisk skade udbetales som alt-
overvejende hovedregel efter de administrativt fastsatte og år-
ligt regulerede takster i Rigsadvokatens årlige meddelelse om
erstatning i henhold til retsplejelovens kapitel 93 a. Erstatning
kan nedsættes eller nægtes, hvis den sigtede selv har givet an-
ledning til foranstaltningerne, jf. § 1018 a, stk. 3.
Retsplejelovens kapitel 93 a omfatter udover erstatning for an-
holdelse og varetægtsfængsling (§ 1018 a) blandt andet også
erstatning for andre straffeprocessuelle indgreb, f.eks. visitati-
on (§ 1018 b) og erstatning til personer, der ikke har været sig-
tede, men som har været udsat for indgreb som led i en straffe-
retlig forfølgning (§ 1018 c). Herudover omfatter kapitlet er-
statningskrav fra personer, som har afsonet fængselsstraffe, der
senere – f.eks. som følge af en genoptagelse af straffesagen –
er bortfaldet (§ 1018 d), samt erstatningskrav, som rejses efter
dansk rets almindelige erstatningsregler i tilknytning til en
straffesag (§ 1018 h).
2.
Jeg kan for så vidt angår de udbetalte erstatningsbeløb oply-
se, at det fremgår af statsregnskabet, at der i medfør af retsple-
jelovens kapitel 93 a samlet er udbetalt følgende erstatningsbe-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387697_0003.png
løb i anledning af strafferetlig forfølgning i perioden 2002-
2013:
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Beløb i mio.
kr.
10,5
Niveau
2013
13,9
11,1
11,2
12,6
18,2
19,2
21,9
18,1
27,1
26,3
29,9
31,3
14,3
14,0
15,4
21,8
22,5
24,9
20,0
28,9
27,5
30,4
31,3
Omregningen til niveau 2013 er foretaget af Rigsadvokaten på
baggrund af oplysninger om prisniveau på Moderniseringssty-
relsens hjemmeside.
Tallene i statsregnskabet omfatter samtlige erstatninger udbe-
talt efter reglerne i retsplejelovens kapitel 93 a. Udover erstat-
ning for anholdelse, varetægtsfængsling og visitation omfatter
tallene således erstatning for andre straffeprocessuelle indgreb
samt erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning, som er
udbetalt på grundlag af dansk rets almindelige erstatningsreg-
ler. Herudover omfatter tallene erstatning for økonomisk ska-
de, f.eks. tabt arbejdsfortjeneste, godtgørelse for varigt mén og
erhvervsevnetabserstatning. Endelig indeholder tallene også
salær til forsvarere for fremsættelse af erstatningskrav.
Det er ikke umiddelbart muligt for Rigsadvokaten særskilt at
henføre de beløb, som staten har udbetalt i erstatning i anled-
ning af strafferetlig forfølgning, til de enkelte bestemmelser i
retsplejelovens kapitel 93 a, herunder erstatning for anholdelse
og varetægtsfængsling i medfør af retsplejelovens § 1018 a,
stk. 1, samt for visitation, jf. retsplejelovens § 1018 b.
Det er derfor ikke muligt på det foreliggende statistiske grund-
lag at redegøre for størrelsen af de beløb, der hvert år er udbe-
talt i erstatning for henholdsvis anholdelse, varetægtsfængsling
og visitation i de enkelte erstatningssager, herunder om beløbet
er stigende eller faldende.
3.
Rigsadvokaten kan imidlertid for så vidt angår antallet af
sager, hvor statsadvokaterne og Rigsadvokaten har truffet af-
gørelse i sager om erstatning efter retsplejelovens kapitel 93 a i
perioden 2009-2014, oplyse følgende:
2009
Statsadvokaterne 2.083
Rigsadvokaten
434
2010
1.776
446
2011
1.694
335
2012
1.836
462
2013
2.041
423
3
Data dækker antallet af erstatningssager, der er afgjort i 1. instans ved statsadvokaterne og i 2.
instans ved Rigsadvokaten i perioden 2009 til 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som det fremgår af tabellen, har antallet af trufne afgørelser
om erstatning i medfør af retsplejelovens kapitel 93 a, herunder
antal sager der er påklaget til Rigsadvokaten, ligget forholdsvis
stabilt i perioden 2009-2013.
I 2013 traf statsadvokaterne 2041 afgørelser om erstatning.
Dette tal dækker både afgørelser, hvor der blev meddelt erstat-
ning, og afgørelser, hvor erstatning blev afslået. Det er således
ikke korrekt, når det af artiklen ”Forkerte fængslinger koster
mere og mere” bragt på www.tv2.dk den 21. april 2014 frem-
går, at der i 2013 blev udbetalt erstatning i 2195 sager. Ifølge
artiklen stammer tallet fra Rigspolitiet. Rigspolitiet har i den
forbindelse oplyst over for Rigsadvokaten, at samme sag kan
indgå flere gange i tallet 2195, ligesom tekniske omposteringer
indgår i opgørelsen som en sag.
4.
Som det fremgår af ovenstående, er der i perioden fra 2002
og til 2013 sket en væsentlig stigning i erstatningsbeløb, der
udbetales i anledning af strafferetlig forfølgning, og som det
også fremgår, er det ikke umiddelbart muligt for Rigsadvoka-
ten at henføre de beløb, som staten har udbetalt i erstatning i
anledning af strafferetlig forfølgning, til de enkelte bestemmel-
ser i retsplejelovens kapital 93a, herunder erstatning for vare-
tægtsfængsling, anholdelse og visitation.
Det er imidlertid Rigsadvokatens umiddelbare vurdering, at en
stor del af de årligt udbetalte erstatningsbeløb dækker erstat-
ning for frihedsberøvelse (særligt varetægtsfængsling) samt er-
statning for økonomisk skade som følge heraf, f.eks. tabt ar-
bejdsfortjeneste, jf. retsplejelovens § 1018 a.
Stigningen i erstatningsbeløbets størrelse kan skyldes flere for-
hold.
For det første vil ekstraordinært store erstatningsbeløb i selv
relativt få sager i et bestemt år påvirke størrelsen af det samle-
de udbetalte erstatningsbeløb det pågældende år.
Det kan for det andet ikke udelukkes, at en forstærket indsats
på et område – f.eks. sådan som det er sket i de senere år, hvor
der har været en intensiv indsats på rocker- og bandeområdet,
herunder med hensyn til betydelig brug af varetægtsfængsling
– alt andet lige kan medvirke til en vis stigning i de udbetalte
erstatningsbeløb.
I den forbindelse bemærkes, at erstatning for bl.a. varetægts-
fængsling i henhold til retsplejelovens § 1018 a bliver meddelt
på et objektivt ansvar, således at der skal gives erstatning,
medmindre den erstatningssøgende har udvist egen skyld. Det
betyder med andre ord, at der udbetales erstatning for bl.a. va-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
retægtsfængsling, hvis påtale opgives eller tiltalte frifindes,
selvom politiet/anklagemyndigheden ikke har begået fejl i for-
bindelse med behandlingen af sagen.
Det skal også bemærkes, at varetægtsfængsling i alle tilfælde
alene sker efter, at domstolene har vurderet, at betingelserne
for varetægtsfængsling – herunder bl.a. mistankekravet – er
opfyldt i det enkelte tilfælde.
Jeg kan i den forbindelse mere generelt oplyse, at anklage-
myndigheden løbende arbejder med kvaliteten i straffesagsbe-
handlingen, herunder spørgsmålet om varetægtsfængsling. Det
kan således nævnes, at Rigsadvokaten i 2012 og 2013 iværk-
satte en række initiativer med henblik på at begrænse omfanget
af varetægtsfængsling ved at sikre, at både langvarige og kort-
varige varetægtsfængslinger ikke udstrækkes længere end nød-
vendigt.
Der blev som et led i Rigsadvokatens initiativer gennemført et
lean-projekt i to politikredse med henblik på at identificere de
mest effektive sagsgange i forhold til behandlingen af sager
med varetægtsarrestanter. På baggrund af erfaringerne fra lean-
projektet er der blevet udviklet et nyt sagsstyringssystem for
efterforskning under varetægtsfængsling, der er blevet udbredt
til alle landets politikredse.
Herudover har statsadvokaterne fokus på politikredsenes an-
vendelse af varetægtsfængslinger i forbindelse med deres til-
syn med kredsene, ligesom Rigsadvokaten følger udviklingen i
anvendelsen af varetægtsfængslinger tæt.
Rigsadvokaten vil i øvrigt løbende følge udviklingen med hen-
syn til det årligt udbetalte samlede erstatningsbeløb.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse og finder
på det foreliggende grundlag ikke anledning til at iværksætte nye initiati-
ver på området.
5