Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-21641145794
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 929 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 929 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Før lovforslaget L 74 (Skærpede sanktioner for hastigheds-overtrædelser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget ob-jektivt ansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøj for visse ha-stighedsovertrædelser) blev gennemført, kunne studerende,lærlinge og pensionister få hastighedsbøder til ½ pris. Er detslut nu – eller gives rabatten til bilen, hvis en pensionist er re-gistreret som ejer (hvis det stadig kan lade sig gøre at få rabat,så vil det jo være oplagt at ”handle med bøden” og lade enpensionist erkende)?”Svar:
Justitsministeriet forudsætter, at der med spørgsmålet sigtes til retstilstan-den efter vedtagelsen af lov nr. 372 af 14. april 2014 om ændring af færd-selsloven (Indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et mo-torkøretøj for visse hastighedsovertrædelser), jf. den samtidige besvarelseaf spørgsmål nr. 924 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Med den på-gældende lovændring blev der i færdselslovens § 118 c indsat en bestem-melse om betinget objektivt ansvar for hastighedsovertrædelser konstateretved Automatisk Trafikkontrol (ATK), for hvilke sanktionen alene kan væ-re bøde (hastighedsoverskridelser på højst 30 pct.). Ordningen forventessat i kraft i starten af 2015.Det følger af færdselslovens § 118 a, stk. 1, 2. pkt., at bøder til personermed særlig lav indtægt kan udmåles til 500 kr. eller derover, og at det erforholdene på gerningstidspunktet, der er afgørende for en eventuel ned-sættelse for bl.a. sigtede med særlig lav indtægt.Af afsnit 2.2.3 i Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om sanktionspå-stande mv. i færdselssager (som rettet i januar 2013) fremgår endviderefølgende om anklagemyndighedens praksis:”Bøder til personer med særlig lav indtægt kan nedsættes tildet halve beløb, dog mindst 500 kr. Ved beregningen af sigte-des indtægt skal der ikke tages hensyn til sigtedes eventuelleformue, herunder likvid formue.I relation til nedsættelse af bøder anses en indtægt, der er væ-sentlig mindre end dagpengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget,som særlig lav. Dagpengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget erfra 1. januar 2013 ca. 208.260 kr. pr. år, svarende til ca. 17.355kr. pr. måned. Hvis sigtedes indtægt udgør mindre end ca. � afdette beløb, dvs. ca. 156.195 kr. pr. år/13.017 kr. pr. måned,2
bør der ske nedsættelse af bøden til det halve beløb, dogmindst 500 kr. Indtægtsgrænsen reguleres årligt, og den angiv-ne indtægtsgrænse finder anvendelse for overtrædelser, der be-gås efter 1. januar 2013.Der må således ikke ske nedsættelse af en bøde blot underhenvisning til, at den sigtede er pensionist, studerende, kon-tanthjælpsmodtager eller lignende, uden at der foreligger op-lysninger om den pågældendes indtægt.Det påhviler den sigtede at fremlægge den fornødne dokumen-tation for, at han eller hun har en særlig lav indtægt, eksempel-vis ved fremlæggelse af årsopgørelser eller lignende. Forelig-ger der ikke sådan dokumentation på tidspunktet for udstedelseaf bødeforelæg mv., fastsættes bøden til normaltaksten. Så-fremt den fornødne dokumentation fremkommer senere, kanbøden nedsættes til det halve beløb, dog mindst 500 kr.Når indtægten skal opgøres, skal der tages udgangspunkt i densigtedes bruttoindtægt. Hele den sigtedes indtægt skal efterRigsadvokatens opfattelse medregnes, herunder f.eks. pensi-onsudbetalinger og udbetalinger fra ATP, og der skal ikke fra-trækkes skat, arbejdsmarkedsbidrag og andre fradrag.”Principperne for udmåling af bøde efter færdselslovens § 118 a berøres ik-ke af vedtagelsen af lov nr. 372 af 14. april 2014 om ændring af færdsels-loven (Indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et motor-køretøj for visse hastighedsovertrædelser).
3