Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-21641145792
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 928 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 928 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil politiet fortsat kontrollere, om bøden betales af den sand-synlige fører? Ellers kan en kvinde sågar i fremtiden lade sigregistrere og betale en mands hastighedsbøde.”Svar:
Justitsministeriet forudsætter, at der med spørgsmålet sigtes til retstilstan-den efter vedtagelsen af lov nr. 372 af 14. april 2014 om ændring af færd-selsloven (Indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et mo-torkøretøj for visse hastighedsovertrædelser), jf. den samtidige besvarelseaf spørgsmål nr. 924 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Med den på-gældende lovændring blev der i færdselslovens § 118 c indsat en bestem-melse om betinget objektivt ansvar for hastighedsovertrædelser konstateretved Automatisk Trafikkontrol (ATK), for hvilke sanktionen alene kan væ-re bøde (hastighedsoverskridelser på højst 30 pct.). Ordningen forventessat i kraft i starten af 2015.Det bemærkes i den forbindelse, at objektivt strafansvar – som anført i for-arbejderne til færdselslovens § 118 c – grundlæggende er karakteriseretved, at straf pålægges, uden at det nærmere skal konstateres, hvem der be-gik den strafbare handling, jf. herved pkt. 4.3.4.3 i de almindelige be-mærkninger til L74 om forslag til ændring af færdselsloven (Skærpedesanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde m.v. og indførelseaf betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøj for vissehastighedsovertrædelser).Indførelsen af ordningen med betinget objektivt strafansvar betyder – påsamme måde som andre gældende bestemmelser om objektivt strafansvar– endvidere, at en anden end den, der har begået lovovertrædelsen, kanifalde strafansvar, selv om lovovertrædelsen ikke kan tilregnes den pågæl-dende som forsætlig eller uagtsom.Ordning indebærer således, at enhver ejer (bruger) af et motorkøretøj kanifalde strafansvar på objektivt grundlag for hastighedsforseelser omfattet afordningen begået med det pågældende køretøj, hvis ikke en anden end eje-ren (brugeren) inden for 30 dage erkender at have været fører på gernings-tidspunktet eller en anden ved brugstyveri mv. uberettiget var i besiddelseaf køretøjet på gerningstidspunktet, jf. færdselslovens § 118 c, stk. 1, 2 og5.2
Politiet vil derfor ikke foretage en kontrol af den karakter, som er nævnt ispørgsmålet.Det bemærkes, at det som anført under pkt. 4.3.4.4 i det nævnte lovfor-slags almindelige bemærkninger efter omstændighederne vil være strafbartefter straffelovens § 164, stk. 1, for ejeren (brugeren) over for politiet medurette at udpege en anden person som fører af køretøjet på gerningstids-punktet med forsæt til, at denne sigtes, dømmes eller undergives strafferet-lig retsfølge for et strafbart forhold. Dette gælder også, hvis den anden per-son har samtykket i at blive angivet som fører, jf. herved straffelovens §164, stk. 3. Det vil endvidere efter straffelovens § 164, stk. 3, kunne værestrafbart over for politiet urigtigt at angive sig selv som fører af køretøjetpå gerningstidspunktet med forsæt til, at man selv derved bliver sigtet,dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge for et strafbart forhold, somman ikke har begået.
3