Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1368494_0001.png
1368494_0002.png
1368494_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-21641145789
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 927 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 927 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil der i hastighedssager i fremtiden blive udsendt foto af bi-lens fører til bilens ejer?”

Svar:

Justitsministeriet forudsætter, at der med spørgsmålet sigtes til retstilstan-den efter vedtagelsen af lov nr. 372 af 14. april 2014 om ændring af færd-selsloven (Indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et mo-torkøretøj for visse hastighedsovertrædelser), jf. den samtidige besvarelseaf spørgsmål nr. 924 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Det er med ordningen med betinget objektivt ansvar for visse hastigheds-overtrædelser, som med den nævnte lovændring er fastsat i færdselslovens§ 118 c, ikke hensigten, at et billede af et køretøj, der er registreret for enhastighedsoverskridelse omfattet af ordningen – dvs. overskridelser påhøjst 30 pct. konstateret ved brug af Automatisk Trafikkontrol (ATK) –skal fremsendes ved den første henvendelse til ejeren (brugeren).Det fremgår således af bestemmelsens forarbejder, at det som altoverve-jende hovedregel ikke ved efterforskning skal konstateres, hvem der rentfaktisk førte køretøjet på gerningstidspunktet, idet ejeren (brugeren) af kø-retøjet ifalder ansvar for hastighedsovertrædelsen, medmindre en af ejeren(brugeren) nærmere angivet fører inden for 30 dage erkender at have førtkøretøjet på gerningstidspunktet, jf. herved pkt. 4.3.4.3 i de almindeligebemærkninger til L74 om forslag til ændring af færdselsloven (Skærpedesanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde m.v. og indførelseaf betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøj for vissehastighedsovertrædelser).Med bestemmelsen i færdselslovens § 118 c, stk. 8, er der skabt hjemmeltil, at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler for behandlingen afsager omfattet af den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 118 c, stk.1, om straf på objektivt grundlag. Sigtet med disse regler vil være, atkommunikationen, hvis det er muligt og rentabelt, foregår digitalt, og atder skal være så få postgange som muligt. Der henvises herved til forar-bejderne til den pågældende bestemmelse, jf. bemærkningerne til § 1, nr.3, til det nævnte lovforslag nr. L 74.Som det fremgår af pkt. 4.3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,vil det ATK-billede, der ligger lagret i it-systemet, og som lå til grund for2
udsendelse af et bødeforelæg til ejeren (brugeren), imidlertid kunne dannestil brug for anklagemyndigheden bevisførelse for retten i de tilfælde, hvorejeren (brugeren) ikke vedtager bødeforelægget, og anklagemyndigheden –ligesom det er tilfældet i dag – tager skridt til at indlevere anklageskrift tilretten med henblik på indenretlig prøvelse af sagen.Endvidere vil ejeren (brugeren) kunne få adgang til at se ATK-billedet,hvis han eksempelvis er i tvivl om, hvorvidt han på gerningstidspunktethar kørt på den pågældende strækning, eller er i tvivl om, hvem der kanhave ført køretøjet.
3