Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1368479_0001.png
1368479_0002.png
1368479_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-21641145768
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 924 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 924 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan man stadig erkende en hastighedsbøde, og bliver sagen igivet fald registreret i kriminalregisteret for den, som erken-der?”

Svar:

1.

Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at forslag nr. L 74 til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde mv. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer(bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser), der blevfremsat den 14. november 2013, blev delt under Folketingets behandling,således at lovforslaget af Folketinget den 8. april 2014 blev vedtaget somlov nr. 372 af 14. april 2014 om ændring af færdselsloven (Indførelse afbetinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøj for visse ha-stighedsovertrædelser) og lov nr. 373 af 14. april 2014 om ændring affærdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vej-arbejde m.v.).Det forudsættes, at der med spørgsmålet sigtes til retstilstanden efter ved-tagelsen af lov nr. 372 af 14. april 2014 om ændring af færdselsloven (Ind-førelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøj forvisse hastighedsovertrædelser). Det bemærkes, at justitsministeren fastsæt-ter tidspunktet for lovens ikrafttræden, hvilket forventes at ske i starten af2015.

2.

Som anført under pkt. 4.3.4.1 i de almindelige bemærkninger til lovfors-lag nr. L 74 vil ordningen med betinget objektivt ansvar i den bestemmel-se, som er indsat i færdselsloven som § 118 c, nærmere indebære, at ejeren(brugeren) ved hastighedsoverskridelser på højst 30 pct. konstateret vedAutomatisk Trafikkontrol (ATK) udfindes ud fra ATK-billedet på bag-grund af automatiseret nummerpladegenkendelighed. Politiet senderumiddelbart efter registreringen af hastighedsovertrædelsen en henvendel-se til ejeren (brugeren) med en angivelse af, at vedkommende vil blivestraffet med bøde, medmindre en af ejeren (brugeren) nærmere angivetperson inden for 30 dage erkender at have været fører på gerningstids-punktet, eller det godtgøres, at køretøjet enten uretmæssigt har været i enandens besiddelse på gerningstidspunktet eller var solgt eller på anden visoverdraget til en anden på gerningstidspunktet.Ejeren (brugeren) kan således vælge på det foreliggende grundlag at betale2
bøden og dermed erkende at bære strafansvaret.Det er i forarbejderne til færdselslovens § 118 c forudsat, at de straffe, somdet kan komme på tale at pålægge på (betinget) objektivt grundlag efterfærdselslovens § 118 c, ikke vil figurere på eventuelt senere udstedte straf-feattester. Justitsministeriet vil således i forbindelse med gennemførelsenaf ordningen foretage en ændring af bekendtgørelsen om Det CentraleKriminalregister med henblik på, at straffe pålagt på objektivt grundlag ef-ter den pågældende bestemmelse, ikke registreres i Kriminalregisteret. Derhenvises herved til pkt. 4.3.3.4 i de almindelige bemærkninger til detnævnte lovforslag nr. L 74.
3