Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:6. maj 2014Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2014-0030-2154Dok.:1141858
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 903 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 903 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren, at opfordringen fra Københavns VestegnsPoliti i skrivelse af 3. februar 2014 til samtlige kommuner i po-litikredsen om det vedtagne lovforslag L 54 (Forhøjelse af af-giften for parkering til gene for personer med handicap m.v. ogbedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), følger hen-sigten med den vedtagne lov. Hensigten med loven var vel atskabe ensartede regler for parkering i hele landet samt at gen-nemføre et forbud mod at parkere delvist på fortov – især ibymæssig bebyggelse. Ministerens opmærksomhed henledesnavnlig på § 2 i det af Københavns Vestegns Politis foreslåedeudkast til bekendtgørelse.”Svar:
1.
Efter færdselslovens § 28, stk. 3, 1. pkt., må standsning eller parkeringikke ske på cykelsti, gangsti, yderrabat eller fortov.Uden for tættere bebygget område kan et køretøj, hvis tilladte totalvægtikke overstiger 3.500 kg, dog standses eller parkeres med hele eller en delaf køretøjet i yderrabatten eller med en del af køretøjet på fortov, jf. færd-selslovens § 28, stk. 3, 3. pkt.Ved lov nr. 169 af 26. februar 2014 om ændring af færdselsloven og lovom offentlige veje (Forhøjelse af afgiften for parkering til gene for perso-ner med handicap m.v. og bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområ-det), der trådte i kraft den 1. marts 2014, blev der indført nye regler for ud-stedelse af lokale parkeringsbekendtgørelser i de enkelte kommuner efterfærdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, jf. § 92 c, stk. 4, 2. pkt. Der henvises omdisse regler og om retsvirkningerne af lovændringen i forhold til de tidlige-re gældende lokale parkeringsbekendtgørelser til den samtidige besvarelseaf spørgsmål nr. 902 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Ved den nævnte lovændring blev færdselslovens § 28, stk. 3, 3. pkt., nyaf-fattet, jf. § 1, nr. 3, i lovforslag nr. L 54, der blev fremsat for Folketingetden 31. oktober 2013. Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår i denforbindelse følgende:”Kommunerne kan via lokale bekendtgørelser udvide det områ-de, hvor der lovligt kan parkeres eller standses, hvis der ikkesamtidig sker nogen indskrænkning, jf. den foreslåede bestem-melse i færdselslovens § 92 c, stk. 4, 2. pkt. (lovforslagets § 1,nr. 6). Der vil således ved f.eks. lokal bekendtgørelse kunnefastsættes, at køretøjer, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger2
3.500 kg lovligt kan foretage standsning eller parkering delvispå fortov i tættere bebygget område, medmindre dette er i stridmed færdselslovens § 3, uden at det er nødvendigt, at anvise det-te med skiltning, afmærkning mv.”2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidereindhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Til brug for besvarelsen af Justitsministeriets anmodning harRigspolitiet endvidere indhentet et bidrag fra Københavns Vest-egns Politi, der bl.a. har oplyst, at politikredsen på baggrund afhenvendelser fra flere kommuner og den meget korte tidsfrist fralovens vedtagelse og til dens ikrafttrædelse - og bemærkninger iforarbejderne om, at landets lokale parkeringsbestemmelser vedlovens ikrafttrædelse ophæves, og at kommunerne skal genan-søge, hvis det stadig lokalt skal være muligt at parkere på forto-vet - tog initiativ til at formulere et udkast til fremtidig bekendt-gørelse for derigennem at lette sagsgangen i forbindelse medeventuelle ønsker om lokal bekendtgørelse i de enkelte kommu-ner.Københavns Vestegns Politi har endvidere bemærket, at hensig-ten med ændringen af færdselsloven efter forarbejderne er, atder skabes ens retningslinjer for parkering i hele landet, og at bi-listerne ved overholdelsen af disse ikke pålægges parkeringsaf-gift i forhold til eventuelt lokal udstedte parkeringsbekendtgø-relser.Det til kommunerne fremsendte forslag til en lokal bekendtgø-relse er således, efter Københavns Vestegns Politis opfattelse,ikke i strid med intentionerne i loven, idet de enkelte kommunerselv kan vælge, hvorvidt de ønsker at ansøge om lokale parke-ringsbekendtgørelser, der er lempeligere end det fastsatte ud-gangspunkt i loven, ligesom borgenes retssikkerhed fortsat ersikret, idet borgerne altid vil kunne parkere i overensstemmelsemed færdselslovens bestemmelser uden at komme i konfliktmed eventuel udstedte lokale parkeringsbekendtgørelser.Københavns Vestegns Politi har endelig bemærket, at det i øv-rigt fremgår af brevet til kommunerne, at politikredsen anser detfor vigtigt, at der er et ens regelsæt for lokal parkering i politi-kredsens kommuner for at kunne håndtere ulovlig parkering ef-fektivt.Rigspolitiet kan henholde sig til det af Københavns VestegnsPoliti anførte.”3.
Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at det som anført underpkt. 1 ovenfor er op til den enkelte kommune at beslutte, om det område,hvor der lovligt kan parkeres eller standses i kommunen, ved lokal be-kendtgørelse skal udvides f.eks. således, at køretøjer, hvis tilladte total-3
vægt ikke overstiger 3.500 kg, lovligt kan foretage standsning eller parke-ring delvis på fortov i tættere bebygget område.
4