Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1377570_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 897 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for fordele og ulemper ved at give
politiet bedre muligheder for at lægge billedmateriale ud of-
fentligt som led i efterforskningen, f.eks. ved at fjerne straffe-
rammekravet, herunder oplyse om ministeren vurderer, at det
vil medvirke til, at færre borgere griber til selvtægt og offent-
liggør billeder selv.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der sigtes til politiets
adgang efter retsplejelovens § 818 til at offentliggøre et fotografi af en
formodet gerningsmand og politiets adgang efter § 819 til at foretage of-
fentlig efterlysning af en person og i den forbindelse offentliggøre et foto-
grafi af den pågældende.
Retsplejelovens § 818 regulerer politiets adgang til at offentliggøre signa-
lement eller andre oplysninger, der er egnede til at fastlægge identiteten af
en formodet gerningsmand. Det følger af stk. 1 og 2, at politiet i den for-
bindelse kun må offentliggøre et fotografi af den formodede gernings-
mand, hvis der er begrundet mistanke om, at den pågældende har begået en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder
eller derover, og offentliggørelsen må antages at være af væsentlig betyd-
ning for efterforskningen, herunder for fastlæggelsen af den pågældendes
identitet, eller for at forebygge yderligere lovovertrædelse.
Hvis der er særligt bestyrket mistanke om, at en person, hvis identitet er
politiet bekendt, har begået en lovovertrædelse, der efter loven kan medfø-
re fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, kan politiet ifølge § 819, stk.
1, efterlyse den pågældende gennem presse, radio, fjernsyn eller ved anden
form for offentlig efterlysning, såfremt dette må antages at være af afgø-
rende betydning for strafforfølgningens gennemførelse eller for at fore-
bygge yderligere lovovertrædelser af tilsvarende grovhed.
Ved en offentlig efterlysning efter § 819 kan der gives oplysninger om den
påsigtede kriminalitet og om den sigtedes identitet, herunder navn, stilling
og bopæl. Ved efterlysningen kan der tillige ske offentliggørelse af et fo-
tografi af den pågældende. Dette fremgår af bestemmelsens stk. 2.
Offentliggørelse af et fotografi af en formodet gerningsmand efter § 818
og offentlig efterlysning efter § 819 må ikke foretages, hvis det efter ind-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grebets formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som ind-
grebet må antages at forvolde den, som det rammer, ville være et ufor-
holdsmæssigt indgreb, jf. bestemmelsernes stk. 3.
Afgørelsen om at foretage offentliggørelse eller offentlig efterlysning træf-
fes af politiet, jf. § 818, stk. 4, og § 819, stk. 4. Der gælder således
i
modsætning til hvad der gælder for en række af retsplejelovens øvrige be-
stemmelser om tvangsindgreb
ikke et krav om retskendelse.
2.
Retsplejelovens § 818 om politiets offentliggørelse af et fotografi af en
formodet gerningsmand og § 819 om foretagelse af offentlig efterlysning
blev indført ved lov nr. 229 af 21. april 1999 og bygger på Strafferetsple-
jeudvalgets betænkning nr. 1298/1995 om fotoforevisning, konfrontation,
efterlysning og observation.
Betingelserne i bestemmelserne er fastsat under hensyntagen bl.a. til den
krænkelse, som indgrebene indebærer for den pågældende
muligvis
uskyldige
person, jf. herved pkt. 5.1.2.1 og 5.1.3 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. L 41 (1998-1999 (1. samling)).
Det bemærkes endvidere, at spørgsmålet om lempelse af betingelserne for
offentliggørelse af fotografier optaget i gerningsøjeblikket er særskilt be-
handlet i forarbejderne til § 818. Det fremgår således af forarbejderne, at
Justitsministeriet er enigt med Strafferetsplejeudvalgt i, at der ikke er
grundlag for at lempe betingelserne. Der er i den forbindelse henvist til, at
offentliggørelse af fotografier ofte kan føre til, at en bredere kreds af per-
soner kan genkende og identificere den pågældende, ligesom der kan være
usikkerhed forbundet med, om fotografiet rent faktisk viser gerningsman-
den til en forbrydelse. Der henvises for nærmere herom også til pkt.
5.1.2.1 og 5.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet finder ikke grundlag for at lempe retsplejelovens betin-
gelser for politiets offentliggørelse af et fotografi af en formodet ger-
ningsmand eller for foretagelse af offentlig efterlysning, herunder det så-
kaldte kriminalitetskrav, hvorefter den pågældende lovovertrædelse skal
kunne medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover.
Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet ikke er bekendt med,
om en ændring af det såkaldte kriminalitetskrav vil have betydning for, om
personer vælger selv at offentliggøre billedmateriale.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det bemærkes i forlængelse heraf også, at kriminalitetskravet ikke er til
hinder for, at politiet i eksempelvis sager om tyveri efter straffelovens §
285, stk. 1, jf. § 276, hvor strafferammen er fængsel indtil 1 år og 6 måne-
der, eller tyveri af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 286, stk.
1, jf. § 276, hvor straffen kan stige til fængsel indtil 6 år, offentliggør et fo-
tografi af en formodet gerningsmand eller foretager offentlig efterlysning
(modsat tyveri af mindre strafværdighed, der i medfør af straffelovens §
287, stk. 1, 1. pkt., jf. § 276, alene kan straffes med bøde). De øvrige be-
tingelser i §§ 818 eller 819 skal dog også være opfyldt.
4