Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1368508_0001.png
1368508_0002.png
1368508_0003.png
1368508_0004.png
1368508_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-21491169744
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 894 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Mikkelsen (LA).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 894 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse det årlige omfang og antal af politi-ets kontrolindsats og bødeudstedelser i henhold til reglerne omfartskrivere jf. EU forordning 561/2006 i perioden fra regler-nes ikrafttræden og til i dag.”

Svar:

Der er i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006/EF af 15.marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vej-transport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF)nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (køre-og hviletidsforordningen) fastsat nærmere regler og køretider, pauser oghviletid for førere, der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej.I Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrol-apparatet inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen) er der fastsatregler om brug af kontrolapparater i køretøjer, som er registreret i en med-lemsstat, og som anvendes til transport omfattet af køre- og hviletidsfor-ordningen. I tilknytning til køre- og hviletidsforordningen og kontrolappa-ratforordningen er der i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2006/22/EF af 15. marts 2006 (standardkontroldirektivet) fastsat regler ommedlemsstaternes kontrol på området.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”I Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF (kon-troldirektivet) er der fastsat en række minimumsbetingelser forpolitiets kontrolindsats i relation til ovennævnte forordning ogkontrolapparatsforordningen (forordning (EØF) nr. 3821/85).Det fremgår af kontroldirektivet, at kontrollen skal foretagesdels som vejkontrol og dels som kontrol hos virksomhederne.Vejkontrollen er den kontrol, der foretages af politiet ude påvejen. Vejkontrollen varetages pr. 1. januar 2014 primært af detre tungvognscentre.Virksomhedskontrollen er en administrativ kontrol, der indtil1. januar 2014 blev varetaget af Rigspolitiet, men efter 1. janu-ar 2014 varetages af Tungvognscenter Øst. Ved virksomheds-kontrollen udvælges et antal virksomheder hver måned til kon-trol for overholdelse af køre- og hviletidsreglerne. Når en virk-somhed er udvalgt, indkaldes data for alle virksomhedens kø-retøjer og førere fra hele den forudgående måned, og alle data2
gennemgås herefter for overtrædelser af køre- og hviletidsreg-lerne.Endvidere fremgår det af kontroldirektivet, at hver medlems-stat fra den 1. januar 2010 og indtil videre skal tilrettelæggekontrollen på en sådan måde, at mindst 3 pct. af arbejdsdagenefor førere af køretøjer, som er omfattet af forordningerne, kon-trolleres. Mindst 50 pct. af det samlede antal arbejdsdage skalkontrolleres hos virksomhederne. Dette svarer i Danmark til, atder skal kontrolleres i alt 330.000 arbejdsdage pr. år, hvorafmindst 165.000 arbejdsdage skal kontrolleres i virksomheds-kontrollen.Rigspolitiet har siden 2010 udarbejdet en årlig status til Ju-stitsministeriet med hensyn til opfyldelse af ovennævntemålkrav og har således i den forbindelse redegjort for omfan-get af den gennemførte kontrol siden 2003. Justitsministeriethar senest den 9. oktober 2013 orienteret Folketingets Trans-portudvalg om status for opfyldelse af kontroldirektivetsmålkrav.Det kan på denne baggrund oplyses, at der i vejkontrollen iårene fra 2003 og frem til den 25. april 2014 er kontrolleretfølgende antal arbejdsdage:År200320042005200620072008200920102011201220132014 (pr. 25. april 2014)Kontrollerede arbejdsdageca. 128.000ca. 132.000ca. 131.000ca. 126.000ca. 144.000ca. 156.000ca. 174.000ca. 187.000ca. 180.000ca. 198.000ca. 227.000ca. 54.000
Herudover er der i virksomhedskontrollen i årene fra 2003frem til den 23. april 2014 kontrolleret følgende antal arbejds-dage:År200320042005200620072008Kontrollerede arbejdsdage24.94327.69127.02627.93224.33029.8213
200920102011201220132014 (pr. 23. april)
29.35259.032ca. 69.000ca. 77.000ca. 125.000ca. 35.000
For så vidt angår tallet for virksomhedskontrol i 2013 bemær-kes, at ikke alle data, som er indhentet fra virksomhederne, ergennemgået endnu. Det angivne tal er derfor behæftet med enmindre usikkerhed.”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Rigsadvokaten har til brug for besvarelse af spørgsmålet ind-hentet dataudtræk fra Politiets sagsstyringssystem (POLSAS).Sager vedrørende overtrædelse af Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 561/2006, køre- og hviletidsforord-ningen, registreres i POLSAS under en særskilt gerningskode.Dataudtrækket dækker derfor alle registrerede afgørelser pågerningskoden, der har medført bødestraf i perioden fra køre-og hviletidsforordningens ikrafttræden den 11. april 2007 ogfrem til 1. april 2014.2007Indenretligebødestraffe,herunderudeblivelses-dommeUdenretligebødestraffe(bødeforelæg)Afgørelsersamlet20082009352010139201123920124222013365201452
331
626
1162
1127
1086
577
366
765
1401
1549
1451
629
Det bemærkes, at det efter min opfattelse ikke kan udelukkes,at det skyldes fejlregistrering på grund af ændret gerningskode,at der ikke er registrerede afgørelser i 2007 og 2008.Det bemærkes i øvrigt, at der i forhold til de ovennævnte taltages forbehold for, at der er en periodevis forskydning af data,idet antallet af afgørelser kan vedrøre sigtelser, der er rejst itidligere perioder. Det bemærkes endvidere, at bødeforelæg re-gistreres som fældende afgørelser i POLSAS i det øjeblik, desendes fra politiet. I de tilfælde, hvor bøden ikke vedtages, vilder ske en periodemæssig forskydning af afgørelsesdatoen, nårsagen afgøres i retten, ligesom afgørelsen vil kunne ændres fra4
fældende til frifindende. Endelig er der tale om dynamiske tal,der kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretagesrettelser på grund af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer,nye afgørelser mv.”
5