Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1372936_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
23. maj 2014
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Katrine Born Thodsen
Sagsnr.: 2014-0030-2147
Dok.:
1137194
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 891 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. april 2014. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 891: Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at arresterne kan tilbyde de indsatte regulær beskæftigelse eller uddannelse, til justitsministeren
1372936_0002.png
Spørgsmål nr. 891 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Under henvisning til artiklen ”Løn for at dyrke motion
- bedre
end de indsatte intet laver”, bragt på www.jv.dk den 3. april
2014, bedes ministeren oplyse, hvad ministeren vil gøre for at
sikre, at arresterne kan tilbyde de indsatte regulær beskæftigel-
se eller uddannelse.
http://www.jv.dk/artikel/1710673:
Regionalt----Det-er-bedre-end-de-indsatte-intet- laver”
Svar:
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 1, at en indsat, der udstår
fængselsstraf eller forvaring, har ret og pligt til at være beskæftiget ved
deltagelse i arbejde, uddannelse eller anden godkendt aktivitet under afso-
ningen. Efter § 1, stk. 2, i bekendtgørelse om beskæftigelse m.v. af indsatte
i kriminalforsorgens institutioner (beskæftigelsesbekendtgørelsen) omfat-
ter bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 1, ikke dømte, der er
anbragt i et arresthus. Det fremgår dog samtidig, at dømte, der er anbragt i
arresthus, skal tilbydes beskæftigelse.
Det fremgår endvidere af § 28 i bekendtgørelse om ophold i varetægt (va-
retægtsbekendtgørelsen), at en varetægtsarrestant ikke har beskæftigelses-
pligt, men skal tilbydes beskæftigelse efter reglerne i beskæftigelsesbe-
kendtgørelsen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at arresthusenes beskæfti-
gelsestilbud hovedsageligt består af arbejde, uddannelse og mulighed for
forbehandling til den primære misbrugsbehandling, der tilbydes i fængs-
lerne, men i overensstemmelse med straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 1,
er der ligeledes mulighed for at være beskæftiget med anden godkendt ak-
tivitet. Anden godkendt aktivitet kan f.eks. være særlige projekter såsom
sommerskoler med kreativt indhold, der erstatter undervisningen i feriepe-
rioder, eller forskellige kurser af kortere varighed, f.eks. førstehjælpskur-
ser. Anden godkendt aktivitet kan ligeledes omfatte struktureret motions-
og kredsløbstræning samt andre idrætsaktiviteter. I arresthusene er dette
mest udbredt i de perioder, hvor det ikke er muligt at beskæftige indsatte
med regulært arbejde, uddannelse eller behandling i 37 timer ugentligt.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at årsagen til, at
der i arresthusene ikke altid kan tilbydes regulært arbejde, bl.a. er, at man i
arresthusene stadig er påvirket af eftervirkningerne af finanskrisen i 2008-
2009, hvor arresthusenes ordretilgang blev særligt ramt. Endvidere kan
2
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 891: Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at arresterne kan tilbyde de indsatte regulær beskæftigelse eller uddannelse, til justitsministeren
det, selv i perioder med stor vækst og fuld beskæftigelse, være en udfor-
dring at skaffe arbejdsopgaver, der kan løses inden for arresthusenes fysi-
ske rammer.
For at imødegå konsekvenserne af finanskrisen har kriminalforsorgen
iværksat en række initiativer for at styrke udbuddet af regulært arbejde i
arresthusene. Man har således gennemført målrettede markedsføringskam-
pagner i den lokale presse, oprettet en særlig hjemmeside for arresthusene
(www.arresthuset.dk), gennemført salgskurser for medarbejdere i arresthu-
sene og senest oprettet webshoppen (www.tøjklemmen.dk), hvorfra der
primært afsættes egenproduktion fra arresthusene. I takt med udrulningen
af disse initiativer har arresthusene oplevet en øget efterspørgsel, hvilket
har afstedkommet et større arbejdsudbud. Initiativerne forventes at forbed-
re arbejdsudbuddet yderligere de næste år i takt med, at virkningerne fra
finanskrisen klinger af.
I forhold til mulighederne for erhvervsrettet uddannelse fik kriminalfor-
sorgen i forbindelse med flerårsaftalen 2013-2016 mulighed for at udbyde
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) på fængsler og i arresthuse. AMU-
kurser
med deres korte varighed og deres specifikke erhvervsrettede sig-
te
vurderes at være velegnede i forhold til indsatte i arresthusene. I 2013
blev der således afviklet AMU-kurser i godt en tredjedel af arresthusene,
og det forventes, at alle arresthuse vil kunne tilbyde AMU-kurser inden
2016.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har herudover nævnt, at uddannelse til
indsatte er højt prioriteret, også i arresthusene. Det er dog ikke muligt at
have et bredt uddannelsesudbud i alle arresthuse, og derfor er hovedvæg-
ten lagt på, at indsatte skal have mulighed for at modtage undervisning i
basale læse- og regnefærdigheder samt undervisning på grundskoleniveau.
Ønsker og behov for uddannelse på et højere niveau kan således kun i be-
grænset omfang imødekommes.
Det er således min opfattelse, at kriminalforsorgen allerede har iværksat en
række tiltag for at sikre, at der i arresthusene kan tilbydes de indsatte ar-
bejde eller uddannelse.
3