Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1386237_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
3. juli 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Michelle Argir Simon-
sen
Sagsnr.: 2014-0030-2144
Dok.:
1168212
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 888 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. april 2014. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 888 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor meget strafskærpelsen for hjem-
merøverier har kostet pr. år i antal fængselspladser og i kroner
og ører, siden den blev indført? Vil ministeren endvidere med
udgangspunkt i den nuværende kriminalitetsrate estimere, hvad
udgiften pr. år vil være, når skærpelsen har fået fuld effekt,
dvs. når samtlige indsatte, der udstår straf for hjemmerøveri, er
blevet dømt efter strafskærpelsens indførelse?”
Svar:
1.
Ved lov nr. 760 af 29. juni 2011, der trådte i kraft den 1. juli 2011, er
straffelovens § 288 ændret, således at et egentligt hjemmerøveri herefter
som udgangspunkt skal anses for at være røveri af en sådan grov beskaf-
fenhed, at forholdet henføres under strafskærpelsesreglen i straffelovens §
288, stk. 2, hvorefter strafferammen er fængsel i indtil 10 år.
Ved et egentligt hjemmerøveri forstås ifølge forarbejderne til loven et rø-
veri, hvor gerningsmanden og forurettede ikke har forudgående personlige
relationer, hvor motivet må antages at være en formodning om værdier i
forurettedes hjem, og hvor gerningsmanden er trængt ind i det private
hjem, uanset at beboeren var hjemme.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til loven, at det samtidig tilsigtes,
at straffen i de pågældende sager forhøjes til det dobbelte i forhold til den
straf, der hidtil har været fastsat af domstolene, således at straffen for et
egentligt hjemmerøveri som udgangspunkt vil være fem års fængsel.
Fordoblingen af straffen for egentlige hjemmerøverier skønnes ifølge lov-
forslaget at medføre et øget behov for fængselskapacitet med op til 150
årspladser fra 2014 og frem. Etablering af de nye pladser vil skulle ske un-
der hensyntagen til, hvornår effekten af strafskærpelserne indtræder, og til
det samlede kapacitetsbehov i kriminalforsorgen på det givne tidspunkt.
De forventede stigninger i kapacitetsbehovet var baseret på et umiddelbart
fagligt skøn fra Justitsministeriet. Det fremgår af forslaget til finanslov for
2012, at skønnene skulle kvalificeres. Endvidere følger det af bemærknin-
gerne til lovforslaget, at de økonomiske konsekvenser af lovforslaget ville
blive afklaret i forbindelse med drøftelserne i efteråret 2012 om en ny fler-
årsaftale for kriminalforsorgen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
I forbindelse med udredningsarbejdet forud for forhandlingerne om en
flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016 blev skønnet
kvalificeret nærmere til brug for en samlet vurdering af kriminalforsorgens
kapacitet.
Beregninger som Justitsministeriets Forskningskontor har foretaget i marts
2012 på grundlag af data fra Danmarks Statistik vedrørende straflængden
for ”røveri i hjemmet” i 2009 og 2010 viste, at skærpelsen af straffen for
hjemmerøverier vil øge belægsbehovet med mellem 105 og 163 belægsen-
heder årligt alt afhængigt af, om hjemmerøverier defineres som røverier i
hjemmet med domme på minimum 1 eller 1 �½ års fængsel. I fremskrivnin-
gen blev der anlagt en gennemsnitsbetragtning, hvorfor effekten på dette
tidspunkt forventedes at udgøre 134 belægsenheder.
Der blev på denne baggrund foretaget beregninger af den forventede ind-
fasningstakt af strafskærpelserne. Beregningerne viste, at strafskærpelserne
vil blive indfaset gradvist frem mod marts 2015, hvor den forudsatte effekt
på 134 belægsenheder vil være fuldt indfaset. Indfasningen af det øgede
belægsbehov forventedes at udgøre 28 belægsenheder i 2013, 86 belægs-
enheder i 2014, 133 belægsenheder i 2015 og 134 belægsenheder i 2016.
Det bemærkes, at der i beregningerne af den belægsmæssige effekt af
strafskærpelserne ikke er taget højde for en eventuel forebyggende effekt
af disse.
3.
Der er til brug for de ønskede beregninger taget udgangspunkt i en op-
gørelse over den gennemsnitlige strafmasse i 2010 (året inden strafskær-
pelsen) samt i 2012 og 2013 (årene efter strafskærpelsen) ved ubetinget
fængsel for overtrædelse af straffelovens § 288, stk. 1 og 2, hvor der har
været tale om røveri mod en person i egen bolig (hjemmerøveri). Opgørel-
sen er baseret på oplysninger fra Danmarks Statistik. Det bemærkes, at op-
gørelsen over hjemmerøverier antageligt vil omfatte flere typer af hjemme-
røverier end de egentlige hjemmerøverier, som omfattet af den oven for
nævnte strafskærpelse. Det er forudsat, at der vil ske prøveløsladelse i et
omfang svarende til, at 75 pct. af den samlede strafmasse fuldbyrdes.
Som det fremgår af nedenstående tabel, er den gennemsnitlige straflængde
for hjemmerøveri efter § 288, stk. 1, ret ensartet i de tre år, mens den gen-
nemsnitlige straflængde for sager, der henhører under § 288, stk. 2, vokser
noget. Samtidig synes fordelingen mellem sager efter henholdsvis stk. 1 og
stk. 2 at have forrykket sig, således at der både absolut og relativt set er
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386237_0004.png
flere sager efter § 288, stk. 2, i 2012 og 2013 end i 2010. Dette kan skyl-
des, at lovændringen har indebåret, at flere sager falder under § 288, stk. 2.
Antal domme
§ 288, stk. 1
2010
2012
2013
97
69
74
Længde (i mdr.)
for § 288, stk. 1
19,8
19,9
22,7
Antal domme
§ 288, stk. 2
9
14
14
Længde (i mdr.)
for § 288, stk. 2
43,7
50,6
49,3
En enkel beregning viser, at der i 2010 blev idømt i alt knap 33 års fængsel
for hjemmerøverier efter § 288, stk. 2, mens det i 2012 drejede sig om 59
år og i 2013 om 58 år. Der er altså tale om en øgning af strafmassen med
ca. 26 år, der – når der tages hensyn til, at prøveløsladelse sker i et omfang
svarende til, at 75 pct. af den samlede strafmasse fuldbyrdes – svarer til ca.
19 års afsoning.
Det kan ikke udelukkes, at der her er tale om en overestimering, idet der,
som nævnt ovenfor, kan være tale om, at enkelte af de domme, der tidlige-
re ville være pådømt efter § 288, stk. 1, nu falder under § 288, stk. 2, hvor-
for den strafmasse, disse sager ville være resulteret i inden strafskærpelsen,
skal fratrækkes beregningen.
Hvis det antages, at tabellen giver et korrekt billede af forholdene, og at
antallet og længden af domme for hjemmerøveri efter § 288, stk. 2, frem-
over vil svare til det, der var i 2012 og 2013, kan det forventes, at straf-
skærpelsen ved den fulde belægsmæssige effekt årligt vil medføre et yder-
ligere belæg på 19 årspladser. Direktoratets beregninger har taget ud-
gangspunkt heri.
Det bemærkes, at antallet af anmeldelser for røveri i hjemmet de seneste år
samlet set er faldet fra 371 anmeldelser i 2009 til 218 anmeldelser i 2013.
Faldet i antallet af anmeldelser må antages at have haft en betydning for
strafskærpelsens effekt på strafmassen.
4.
Strafskærpelsen forventes at have fuld effekt i 2016. Indtil da øges be-
lægget kun gradvist, fordi det øgede belæg først vil indtræffe, når den del
af dommen, der indeholder strafskærpelsen, fuldbyrdes. Direktoratet for
Kriminalforsorgen har på den baggrund vurderet, at strafskærpelsen ikke
har medført en øgning af belægget i 2011 og 2012, mens det er vurderin-
gen, at der i 2013 er sket en lille øgning af belægget med ca. 4 indsatte
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386237_0005.png
som følge af strafskærpelsen, hvilket svarer til ca. 2,2 mio. kr. i årlige
merudgifter (2014-priser).
Når strafskærpelsen har fået fuld effekt, forventes det – på baggrund af den
oven for nævnte opgørelse over hjemmerøverier – at medføre en øgning af
belægget med 19 indsatte. Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at
et yderligere belæg på 19 indsatte svarer til ca. 10,3 mio. kr. i årlige mer-
udgifter (2014-priser).
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der i beregningerne er
forudsat en gennemsnitlig pris pr. fangedag på 1.485 kr. (2014-priser), be-
regnet på baggrund af prisen pr. fangedag for henholdsvis åbne og lukkede
fængselspladser, da det ikke er muligt at opgøre fordelingen af strafskær-
pelsens effekt på henholdsvis åbne og lukkede fængselspladser.
5.
Det bemærkes endeligt, at der i perioden 2011-2013 i øvrigt har været
en stigende tilgang i den samlede strafmasse, jf. nedenstående tabel.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse for tidligt at drage endelige kon-
klusioner om effekten af strafskærpelsen for hjemmerøveri set i forhold til
kriminalforsorgens samlede kapacitetsbehov. Det kan dog allerede nu ud-
ledes, at strafskærpelsen for hjemmerøveri fra 2011 ikke forventes at inde-
bære den effekt, der oprindeligt blev lagt til grund.
5