Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
1. maj 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Christian Lund HansenSagsnr.: 2014-0030-2146Dok.:1136821
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 874 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 874 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at to forbindelsesofficerer fra detamerikanske FBI, som er stationeret i København, bistår Poli-tiets Efterretningstjeneste i konkrete sager?”Svar:
Der kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse gives konkreteoplysninger om, hvordan og på hvilket grundlag danske efterretningstjene-ster samarbejder med udenlandske efterretningstjenester.Justitsministeriet kan dog mere generelt oplyse, at Politiets Efterretnings-tjeneste (PET) har et omfattende og nødvendigt samarbejde med udenland-ske myndigheder som led i forebyggelsen af terrorisme mv.Samarbejdet med udenlandske myndigheder foregår dels generelt for atfølge trusselsbilledet, dels operativt i forbindelse med efterforskningen afkonkrete sager. Som led i PET’s generelle samarbejde med udenlandskemyndigheder udveksles der bl.a. strategiske oplysninger samt oplysningerom efterforskningsmetoder, fokusområder mv., mens der som led i detoperative samarbejde efter omstændighederne kan udveksles personoplys-ninger.Samarbejdet mellem PET og udenlandske samarbejdspartnere foregår ioverensstemmelse med dansk ret. Det betyder bl.a., at retsplejelovens reg-ler, herunder krav om retskendelse, skal overholdes, hvis der i forbindelsemed et sådant samarbejde foretages indgreb i meddelelseshemmeligheden iDanmark.Det bemærkes i den forbindelse, at udenlandske efterretningstjenester ikkemå operere i Danmark på egen hånd, og at PET ikke kan anmode uden-landske efterretningstjenester om at foretage sig noget i Danmark, herun-der indgreb i meddelelseshemmeligheden, som PET ikke selv vil kunne fo-retage sig.For så vidt angår videregivelse af oplysninger om fysiske og juridiske per-soner til udenlandske myndigheder mv. følger det af § 10, stk. 4, i lov omPolitiets Efterretningstjeneste (PET), at videregivelse kun kan ske, hvis vi-deregivelsen efter en konkret vurdering må anses for forsvarlig.
2
Det fremgår af lovens forarbejder, at afgørelsen om videregivelse træffesaf PET efter en konkret afvejning af samtlige foreliggende omstændighe-der. I denne afvejning må navnlig indgå det nærmere indhold af oplysnin-gerne, formålet med videregivelsen og en vurdering af den skadevirkning,som en videregivelse vurderes at kunne få for den, som oplysningerne ved-rører. Ved videregivelse til udenlandske myndigheder vil det bl.a. kunneindgå i vurderingen, om videregivelsen af personoplysninger sker medhenblik på at forebygge og efterforske alvorlig international kriminalitet,som også Danmark har en væsentlig interesse i at bekæmpe. Også forhol-dene i det eventuelle modtagerland må indgå i vurderingen.I lovforarbejderne er der som mere specifikke forhold, der kan indgå i for-svarlighedsvurderingen og tale imod videregivelse, nævnt dels hensynet tilat beskytte enkeltpersoner mod videregivelse af defamerende vurderingerog ikke-notoriske, faktuelle oplysninger, dels PET’s interesse i at undgå ri-siko for, at tjenestens efterforskningsmetoder, kilder og samarbejdspartne-re afsløres.Det fremgår endvidere af lovforarbejderne, at det i almindelighed må anta-ges, at det vil være forsvarligt at videregive oplysninger til udenlandskemyndigheder, hvis videregivelsen sker i henhold til en international for-pligtelse, som Danmark har påtaget sig. I tilfælde af, at den konkrete vur-dering måtte føre til, at en videregivelse ikke vil være forsvarlig, er efter-retningstjenesten imidlertid afskåret fra at videregive personoplysningen.PET har i øvrigt fastsat interne retningslinjer for godkendelse af videregi-velse af oplysninger med henblik på at sikre, at videregivelse af følsommepersonoplysninger sker i overensstemmelse med dansk ret. Som led heribliver det i hvert enkelt tilfælde af videregivelse gjort klart, at oplysnin-gerne kun må anvendes til efterretningsmæssig brug, og at oplysningerneikke uden samtykke fra PET må videregives til andre myndigheder. Hvisder er grundlag for at antage, at følsomme personoplysninger skal dannegrundlag for anvendelse af tortur eller anden nedværdigende menneskeligbehandling, vil PET ikke videregive oplysningerne til en udenlandsk sam-arbejdspartner.Endelig bemærkes det, at der med lov om PET er etableret et uafhængigttilsyn (Tilsynet med Efterretningstjenesterne), som bl.a. fører kontrol med,at PET overholder betingelserne for videregivelse af oplysninger, herundervideregivelse til en udenlandsk myndighed.
3