Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1365212_0001.png
1365212_0002.png
1365212_0003.png
1365212_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
5. maj 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Christian Lund HansenSagsnr.: 2014-0030-2132Dok.:1132411
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 854 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 854 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning indsættel-sen af § 13, stk. 3 og 4 i forsvarsloven med lov nr. 568 af 9. ju-ni 2006 i praksis har haft for Politiets Efterretningstjenestes ar-bejde og herunder vurdere, om ændringerne har ført til, at dentraditionelle opdeling mellem aktiviteterne i Forsvarets Efter-retningstjeneste, der retter sine aktiviteter mod udlandet, og iPolitiets Efterretningstjeneste, der retter aktiviteterne modDanmark, i tiltagende grad er blevet udvisket eller ophævetsom følge af lovændringen, samt forholde sig til, hvorvidt deter politisk ønskeligt, at denne opdeling udviskes eller ophæ-ves.”

Svar:

Det bemærkes indledningsvis, at forsvarslovens § 13, stk. 3 og 4, er ophæ-vet. Bestemmelserne er videreført i § 3, stk. 2, og § 7, stk. 1, i lov om For-svarets Efterretningstjeneste (FE), som trådte i kraft den 1. januar 2014.Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplystfølgende:”Det følger af § 1, nr. 1, i lov nr. 604 af 12. juni 2013 om Poli-tiets Efterretningstjeneste (PET) med senere ændringer, atPET’s opgave er at forebygge, efterforske og modvirke foreta-gender og handlinger, der udgør eller vil kunne udgøre en farefor Danmark som et selvstændigt, demokratisk og sikkert sam-fund.PET’s videregivelse af oplysninger til Forsvarets Efterretnings-tjeneste (FE) er reguleret i § 10, stk. 1, i PET-loven, som er envidereførelse af den tidligere bestemmelse i retsplejelovens §116, stk. 1.FE’s videregivelse af oplysninger til PET er reguleret i § 7, stk.1, i lov nr. 602 af 12. juni 2013 om FE, som er en videreførelseaf den tidligere bestemmelse i forsvarslovens § 13, stk. 4.Det følger af disse bestemmelser, at PET og FE kan videregiveoplysninger til hinanden, hvis videregivelsen kan have betyd-ning for varetagelsen af tjenesternes opgaver. Det fremgår afforarbejderne til PET-loven og FE-loven, at tjenesterne i sam-me omfang som tidligere kan videregive oplysninger til hinan-den.
2
Det fremgår af betænkning nr. 1529 om PET og FE, at denlempelige videregivelsesbetingelse ”kan have betydning” ihenholdsvis § 10, stk. 1, i PET-loven og § 7, stk. 1, i FE-lovener begrundet i, at de to efterretningstjenesters arbejdsområderer så nært forbundne, at der bør være en vid adgang til udveks-ling af oplysninger mellem tjenesterne på samme måde, somder er vid adgang til at videregive oplysninger inden for sam-me forvaltningsmyndighed. Bestemmelserne er således indførtmed henblik på at sikre en hurtig og uhindret udveksling af op-lysninger mellem PET og FE.FE’s adgang til at tilvejebringe oplysninger er reguleret i § 3 iFE-loven. Det følger af § 3, stk. 1, at FE kan indsamle og ind-hente oplysninger, der kan have betydning for tjenestens efter-retningsmæssige virksomhed. Efter § 3, stk. 2, kan FE – somled i den i § 3, stk. 1, nævnte virksomhed rettet mod forhold iudlandet – medtage oplysninger om fysiske og juridiske perso-ner, der er hjemmehørende i Danmark. Bestemmelsen i § 3,stk. 2 viderefører den tidligere bestemmelse i forsvarslovens §13, stk. 3.§ 3, stk. 2, og § 7, stk. 1, i FE-loven skal ses i lyset af den sti-gende internationalisering, der blandt andet betyder, at FE somled i sin almindelige virksomhed rettet mod forhold i udlandetmodtager oplysninger om danske statsborgere eller oplysningermed en dansk vinkel i øvrigt. Sådanne oplysninger kan haveafgørende betydning for PET’s evne til at imødegå terrorhand-linger eller andre meget alvorlige samfundstruende forbrydel-ser og er derfor yderst væsentlige for PET’s virksomhed.Om samarbejdet mellem PET og FE kan det i øvrigt oplyses, atPET og FE har et tæt samarbejde om alle forhold, der har be-tydning for varetagelsen af tjenesternes respektive arbejdsop-gaver. I forbindelse med alle operative aktiviteter, hvori ind-hentning af oplysninger indgår, overvejer PET således, omFE’s særlige kapaciteter kan nyttiggøres. Dette sker altid indenfor det regelgrundlag, som PET arbejder under, herunder rets-plejelovens regler om tvangsindgreb.”Det følger af § 1, stk. 1, nr. 1-3, i FE-loven, at FE er Danmarks udenrigs-og militære efterretningstjeneste, og at tjenestens efterretningsvirksomheder rettet mod forhold i udlandet. Det fremgår endvidere, at tjenesten bl.a.har til opgave at tilvejebringe det efterretningsmæssige grundlag for danskudenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik, at medvirke til at forebygge ogmodvirke trusler mod Danmark og danske interesser samt at indsamle,indhente, bearbejde, analysere og formidle oplysninger om forhold i ud-landet af betydning for Danmark og danske interesser.Det følger af § 1, stk. 1, nr. 1, i PET-loven, at PET har til opgave at fore-3
bygge, efterforske og modvirke foretagender og handlinger, der udgør ellervil kunne udgøre en trussel for Danmark som et selvstændigt, demokratiskog sikkert samfund.Som anført i spørgsmålet er der således en overordnet opdeling mellem ak-tiviteterne i FE og PET, hvorefter FE’s aktiviteter navnlig er rettet mod ud-landet, mens PET’s aktiviteter navnlig er rettet mod Danmark. Der erimidlertid en tæt sammenhæng mellem de opgaver, som PET og FE vare-tager, og det er derfor afgørende, at tjenesterne har et tæt samarbejde.De daværende bestemmelser i forsvarslovens § 13, stk. 3 og 4, der er vide-reført i FE-lovens § 3, stk. 2, og § 7, stk. 1, og PET-lovens § 10, stk. 1,skal ses i lyset af dette samarbejde.De pågældende bestemmelser ændrer imidlertid ikke ved den overordnedearbejdsdeling mellem PET og FE.
4