Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
30. april 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2014-0030-2142Dok.:1154648
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 846 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 846 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Politiet jager bilister –ikke bøller” bragt i MetroXpress, den 1. april 2014, herunder atpolitiets tilsyneladende prioriterer fartkontroller, der giverpenge i kassen, over den kriminalitet, der jager en frygt i livetpå folk, idet man fx mangler at gennemføre målsætningen om-kring overgreb på børn.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Der har i diverse medier været rejst særlig kritik af politietsbrug af måltal på færdselsområdet, herunder i den i spørgsmå-let nævnte artikel bragt i MetroXpress den 1. april 2014 medoverskriften ”Politiet jager bilister – ikke bøller”.Sammenfattende peger kritikken i denne og andre artikler på,at politiet bruger alt for mange ressourcer på at udskrive fart-bøder for at opfylde måltal og skaffe penge til statskassen påbekostning af prioriteringen af den borgervendte kriminalitet.Denne kritik er efter Rigspolitiets opfattelse forfejlet. Derforhar Rigspolitiet fundet anledning til mere faktuelt og sammen-hængende at redegøre for, hvordan politiet reelt anvender mål-tal på færdselsområdet.Rigspolitiet skal helt indledningsvis bemærke, at risikoen for atblive udsat for vold med døden til følge i Danmark er mangegange mindre end risikoen for at dø i trafikken. Derfor er detogså vigtigt, at politiet prioriterer færdselsindsatsen højt.Selv om der er sket en markant reduktion i antallet af dræbte itrafikken de senere år, viser de foreløbige tal fra Vejdirektora-tet, at der i 2013 blev dræbt 185 personer i trafikken. Samtidigviser politiets egne opgørelser, at der i de seneste år er registre-ret omkring 16.000 færdselsuheld årligt. Disse fakta sammen-holdt med, at Færdselssikkerhedskommissionen har fastlagt etmål om, at antallet af dræbte i trafikken skal være reduceret til120 i 2020, har medført, at Rigspolitiet har fastsat en række na-tionale målkrav for færdselsindsatsen. Fællesnævneren formålkravene er, at de skal medvirke til at skabe en bedre trafik-sikkerhed og dermed reducere antallet af dræbte og tilskade-komne i trafikken.Politikredsenes resultatkontrakter for 2014 indeholder kravom, at der skal rejses et vist antal sigtelser for såkaldte trafik-2
farlige forseelser. Disse måltal er i medierne ofte blevet mis-forstået og omtalt som en indsats, hvis eneste formål er at sikrepolitidirektørernes resultatløn. Selv om den enkeltes trafikantsovertrædelser af færdselsloven sjældent medfører en ulykke, erformålet med politiets indsats at øge trafiksikkerheden gennemen adfærdsændring hos trafikanterne Det sker blandt andet ved,at politiet skriver bøder for færdselsforseelser såsom kørselover for rødt lys, kørsel uden sele eller for at tale i mobiltele-fon under kørsel. Det opfattes af nogle som uhensigtsmæssigt,men disse forseelser har erfaringsmæssigt stor betydning fortrafiksikkerheden og dermed antallet af dræbte og tilskade-komne i trafikken. Derfor gennemfører politiet indsatser, derspecifikt er rettet mod disse trafikfarlige færdselsforseelser.Det skal i den forbindelse oplyses, at der i ”Færdselskommis-sionens nationale handlingsplan 2013-2020” samt Havari-kommissionen for Vejtrafikulykkers rapport ”Hvorfor sker tra-fikulykkerne? Faktorer i 207 ulykker undersøgt af HVU” pegespå en række forhold, der går igen i forbindelse med færdsels-uheld, som enten er ulykkesfaktorer eller skadesfaktorer. Disseforhold vedrører bl.a.: ”For høj hastighed”, ”Spiritus, narkotikaog medicin”, ”Unge bilister under 24 år”, ”Manglende sele-brug” og ”Distraktion af køretøjets fører”.Udover målkravet vedrørende særlige trafikforseelser er derogså fastlagt målkrav for automatisk trafikkontrol (ATK) i po-litiets resultatkontrakter for 2014.For så vidt angår dette målkrav skal det oplyses, at kravet alenevedrører kontroltrykket i form af antallet af kontroltimer. Derer således ikke opstillet et krav i kontrakterne om, at der skaludstedes et bestemt antal bøder, som det nogen gange anføres imedierne. Det fastsatte målkrav er således ikke en hindring for,at kontrollerne kan foretages der, hvor det selvsagt giver størstfærdselssikkerhedsmæssig effekt.Med henblik på at understøtte en hensigtsmæssig lokal ud-møntning af målkravene vedrørende trafikfarlige forseelser ogATK skal hver enkelt politikreds udarbejde en trafiksikker-hedsanalyse for kredsen, der belyser de lokale udfordringer påfærdselsområdet. Herudover skal politikredsene med udgangs-punkt i de lokale udfordringer udfærdige en operationsplan forden samlede færdselsindsats i kredsen, der både omfatter ind-satsen vedrørende trafikfarlige forseelser og automatisk trafik-kontrol. Det fremgår endvidere af politiets nationale færdsels-strategi for 2014 og 2015, at hastighedskontrol skal gennemfø-res på strækninger, hvor den færdselssikkerhedsmæssige,tryghedsskabende og adfærdsregulerende effekt er størst. Detfremgår ligeledes, at udvælgelsen af vejstrækninger og tilrette-læggelsen af kontrolindsatsen skal ske på grundlag af analyser,politikredsens lokalkendskab og trusselsvurderinger. Herud-3
over skal hastighedskontrollen medvirke til at sikre trafikan-ternes almindelige respekt for hastighedsgrænserne.Det skal bemærkes, at for at politikredsene kan rette fokus påde helt lokale trafikudfordringer, har de fuld fleksibilitet til atprioritere de indsatser, der giver den bedste trafiksikkerheds-mæssige effekt.Endelig fremgår det af politikredsenes resultatkontrakter for2014, at der skal iværksættes forsøg med henblik på at ned-bringe gennemsnitshastigheden på udvalgte vejstrækninger,der er udpeget som særligt trafikfarlige på grund af høj hastig-hed, mange tilskadekomne eller trafikdræbte.”Jeg kan i det hele henholde mig til Rigspolitiets udtalelse.For en nærmere belysning af politiets prioritering af den borgervendtekriminalitet henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 845(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4