Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. april 2014ForvaltningsretskontoretSultana Baig2014-0030-21091128559
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 831 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 831 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i lyset af konklusionen om en markant præven-tiv effekt af TV-overvågning foretaget af boligorganisationerog idrætsanlæg (REU alm. del - bilag 176) redegøre for, omministeren vil tage initiativer til at udvide mulighederne forTV-overvågning, herunder til offentlige pladser og trafikknu-depunkter, således at den positive effekt udbredes?”Svar:
1.
Den 18. marts 2014 orienterede Justitsministeriet Folketingets Retsud-valg (REU Alm. del – bilag 176) om Datatilsynets og Rigspolitiets erfarin-ger med de bestemmelser i tv-overvågningslovens § 2, stk. 2 og 3, der blevindsat ved lov nr. 713 af 25. juni 2010 om ændring af lov om tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning for boligorganisa-tioner m.v. og idrætsanlæg). Ændringsloven trådte i kraft den 1. juli 2010.Efter tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, kan boligorganisationer mv. i ud-satte boligområder efter tilladelse fra politidirektøren tv-overvåge bolig-området og arealer i direkte tilknytning hertil, f.eks. stiarealer og parke-ringspladser, når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbe-kæmpelse.Efter lovens § 2, stk. 3, kan ejere af idrætsanlæg efter tilladelse fra politidi-rektøren tv-overvåge anlæggets facader, indgange, indhegninger m.v. samtarealer i direkte tilknytning til anlægget, f.eks. adgangsveje og parkerings-pladser, når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæm-pelse.2.
De nævnte bestemmelser i tv-overvågningslovens § 2, stk. 2 og 3, erundtagelser til hovedreglen i lovens § 1, hvorefter private ikke må foretagetv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes tilalmindelig færdsel.Loven indeholder i § 2, stk. 1, en række yderligere undtagelser til det gene-relle forbud mod privat tv-overvågning af områder, som benyttes til al-mindelig færdsel. F.eks. gælder forbuddet ikke for tv-overvågning af tank-stationer, fabriksområder, overdækkede butikscentre og lignende områder,på hvilke der drives erhvervsvirksomhed, såfremt overvågningen foretagesaf den, der har rådighed over området, jf. bestemmelsens nr. 1.
2
Hertil kommer, at det generelle forbud mod privates tv-overvågning i lo-vens § 1 alene gælder gade, vej, plads eller lignende områder, som benyt-tes til almindelig færdsel. Loven regulerer således ikke spørgsmålet om,hvorvidt private, herunder virksomheder, kan tv-overvåge andre områder(som ikke benyttes til almindelig færdsel). En sådan tv-overvågning skalderimod leve op til reglerne i persondataloven, herunder reglerne om sag-lighed og proportionalitet.Desuden gælder det generelle forbud i lovens § 1 alene for tv-overvågning,som foretages af private. Loven regulerer således heller ikke offentligemyndigheders adgang til at foretage tv-overvågning, herunder politietsovervågning af gade, vej, plads eller lignende områder. For offentligemyndigheder gælder derimod forvaltningsrettens almindelige sagsbehand-lingsregler og normer for god forvaltningsskik, herunder bl.a. pligten tilkun at varetage saglige hensyn i forbindelse med myndighedsudøvelsen.Endvidere er offentlige myndigheder underlagt et almindeligt proportiona-litetsprincip. Herudover finder reglerne i persondataloven også anvendelsei forhold til offentlige myndigheder.I forhold til kommuners tv-overvågning fremgår det af tv-over-vågningslovens § 2 a, at en kommunalbestyrelse efter drøftelse med politi-direktøren kan foretage tv-overvågning af offentlige områder, som benyt-tes til almindelig færdsel. Det er i den forbindelse en betingelse, at over-vågningen sker med henblik på at fremme trygheden, og at det pågældendeområde ligger i nær tilknytning til et område, som tv-overvåges af en bo-ligorganisation mv. efter tilladelse fra politidirektøren.Offentlige myndigheder har således – inden for visse rammer – mulighedfor at foretage tv-overvågning af bl.a. offentlige pladser, hvis overvågnin-gen er saglig i forhold til den pågældende myndigheds opgaver.3.
De erfaringer fra Datatilsynet og Rigspolitiet, som Justitsministeriet ori-enterede Retsudvalget om den 18. marts 2014, vedrører de muligheder forboligorganisationer mv. og ejere af idrætsanlæg for at foretage tv-overvågning af egne områder og arealer i direkte tilknytning hertil, somtrådte i kraft den 1. juli 2010.Som det fremgår af orienteringen til Retsudvalget, finder Justitsministeriet,at de indhøstede erfaringer med tv-overvågning, der specifikt angår bolig-organisationer mv. og idrætsanlæg, samlet set må anses for positive.
3
Justitsministeriet finder ikke, at der i lyset heraf er anledning til at foretageændringer i adgangen til at foretage tv-overvågning. Dette gælder såledesogså i forhold til tv-overvågning af offentlige pladser eller trafikknude-punkter. Som anført ovenfor er der allerede i dag – inden for visse rammer– mulighed for at foretage en sådan tv-overvågning.Som anført i orienteringen vil Justitsministeriet fortsat følge området og iden forbindelse løbende overveje behovet for justeringer i tv-overvågningslovens bestemmelser vedrørende privates adgang til tv-overvågning.
4