Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1374807_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2014
Udlændingekontoret
Mia Staal Klintrup
2014-0030-2117
1129663
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 819 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 819 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om det er muligt at foretage en lovændring, således
at det bliver en konsekvens af overtrædelsen af et indrejseforbud, at en
eventuel reststraf for en udvist kriminel udløses, når denne vender tilbage
til Danmark og overtræder indrejseforbuddet?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af straffelovens § 39, stk. 1, at prøveløsladelse altid
betinges af, at den pågældende ikke i en prøvetid begår nyt straf-
bart forhold. Dette kaldes også hovedvilkåret for prøveløsladelse.
Prøvetiden kan normalt ikke overstige 3 år, i visse tilfælde dog 5
år.
Hvis en prøveløsladt begår nyt strafbart forhold i prøvetiden, og
der inden dennes udløb foretages rettergangsskridt, hvor den på-
gældende sigtes for forholdet, skal retten tage stilling til, hvad der
skal ske med reststraffen fra prøveløsladelsen, jf. straffelovens §
40, stk. 1, og § 61, stk. 2. Reststraffen ligestilles her med en be-
tinget dom.
Det betyder, at retten som udgangspunkt fastsætter en fælles ube-
tinget straf eller anden retsfølge, der omfatter både det nye straf-
bare forhold og reststraffen fra prøveløsladelsen.
Når omstændighederne taler for det, kan retten i stedet idømme
ubetinget straf alene for det nye forhold, eventuelt i forbindelse
med en ændring af vilkårene for prøveløsladelsen. Det vil for ek-
sempel kunne være relevant, hvis der ikke er tale om ligeartet
kriminalitet. Retten kan endvidere afsige en fælles betinget dom,
der omfatter både det nye forhold og reststraffen fra prøveløsla-
delsen, eller afsige en betinget dom alene for det nye forhold.
I praksis ses det ofte, at retten ved spørgsmålet om udløsning af
reststraffen lægger vægt på, om der er tale om ligeartet kriminali-
tet. Desuden lægger retten ofte vægt på, om der er tale om hurtigt
recidiv, og på forholdet mellem reststraffens længde og den kon-
kret forskyldte straf for det nye forhold.
En udlænding, der indrejser her i landet i strid med et indrejsefor-
bud, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år, jf. udlændingelo-
vens § 59 b. I forarbejderne til bestemmelsen er det forudsat, at
indrejse i strid med et indrejseforbud i 1.-gangstilfælde normal
straffes med ubetinget frihedsstraf fra 10 dage og op til 2 måne-
der.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis udlændingen indrejser i prøvetiden for en prøveløsladelse,
og der inden dennes udløb foretages rettergangsskridt, hvor den
pågældende sigtes for forholdet, vil det således normalt være ret-
ten, der efter en konkret vurdering afgør, om reststraffen fra prø-
veløsladelsen skal udløses.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens svar.
3