Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1374811_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2014
Udlændingekontoret
Mia Staal Klintrup
2014-0030-2117
1129563
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 818 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april 2014. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 818 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan det juridisk lade sig gøre at differentiere straffen for
overtrædelse af indrejseforbud, således at man alene skærper
straffen for overtrædelse af indrejseforbud givet i forbindelse
med dom til udvisning for bestemte typer af kriminalitet, f.
eks. indbrud, og hvilke fordele og ulemper ser ministeren i gi-
vet fald herved?”
Svar:
1.
Det følger af udlændingelovens § 59 b, at en udlænding, der indrejser
her i landet i strid med et indrejseforbud, straffes med bøde eller fængsel
indtil 3 år.
Med lov nr. 601 af 14. juni 2011 om ændring af udlændingeloven og lov
om ægteskabs indgåelse og opløsning (Reform af ægtefællesammenfø-
ringsreglerne m.v.), som trådte i kraft i juli 2011, blev strafferammen i §
59 b forhøjet fra bøde eller fængsel indtil 2 år til bøde eller fængsel indtil 3
år.
Det er i forarbejderne til denne lovændring forudsat, at det ved straffens
fastsættelse skal tillægges betydning i skærpende retning, hvis der er tale
om gentagelsestilfælde. Det vil endvidere tale i skærpende retning, hvis
udlændingen er udvist af landet på grund af kriminalitet og må formodes at
være indrejst i strid med forbuddet for på ny at begå kriminalitet, jf. lov-
forslag nr. L 168 af 17. marts 2011.
Med strafskærpelsen i 2011 er det herudover forudsat, at indrejse i strid
med et indrejseforbud i 1. gangstilfælde som udgangspunkt skal straffes
med ubetinget fængsel i 10 dage og op til 2 måneder, i 2. gangstilfælde
ubetinget fængsel i 2 til 4 måneder og i 3. gangstilfælde ubetinget fængsel
i mere end 4 måneder.
Det har ingen betydning for strafniveauet i sager om overtrædelse af et
indrejseforbud efter udlændingelovens § 59 b, hvilken lovovertrædelse der
ligger til grund for indrejseforbuddet.
Fastsættelsen af straffen i den enkelte sag beror i øvrigt – som i alle andre
straffesager – på domstolenes konkrete vurdering af sagens samtlige om-
stændigheder.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Justitsministeriet vurderer umiddelbart, at der ikke vil være noget lov-
teknisk til hinder for at gennemføre en ordning, som beskrevet i spørgsmå-
let. Efter ministeriets opfattelse vil en sådan ordning imidlertid kunne give
anledning til principielle overvejelser.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at den strafbelagte handling i udlæn-
dingelovens § 59 b består i at indrejse i Danmark i strid med et indrejse-
forbud. Hensigten med bestemmelsen er derimod ikke (på ny) at strafpå-
lægge de tidligere lovovertrædelser, der eventuelt måtte ligge til grund for
indrejseforbuddet, og som den pågældende allerede er straffet for.
Som anført ovenfor anses det allerede i dag som en strafskærpende om-
stændighed, hvis udlændingen er udvist af landet på grund af kriminalitet
og må formodes at være indrejst i strid med forbuddet for på ny at begå
kriminalitet.
Det bemærkes herudover, at det umiddelbart vil kunne være vanskeligt at
afgrænse, hvilke tidligere lovovertrædelser, der – frem for andre – vil skul-
le tillægges betydning i skærpende retning ved fastsættelse af straffen for
overtrædelse af et indrejseforbud, herunder f.eks. om overtrædelse af ind-
rejseforbud, der knytter sig til berigelseskriminalitet, bør medføre højere
straf, end overtrædelse af indrejseforbud, der knytter sig til personfarlig
kriminalitet.
3