Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1382146_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 810 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Ingen hjælp til frifundne
i straffesager” bragt i Jyllandsposten den 17. marts 2014, her-
under oplyse, om ministeren vil iværksætte tiltag med henblik
på at hjælpe de personer, der har været sigtede og varetægts-
fængslede for forbrydelser, de senere er blevet frifundet for?”
Svar:
1.
Varetægtsfængsling kan være en alvorlig social og psykisk belastning
for den enkelte, og det er derfor bl.a. vigtigt at være opmærksom på, hvor-
dan vi kan hjælpe den enkelte, der efter en varetægtsfængsling løslades
uden at være idømt straf.
2.
Kriminalforsorgen har under en varetægtsarrestants anbringelse i en af
kriminalforsorgens institutioner pligt til at bistå og hjælpe den varetægts-
fængslede og er forpligtiget til at begrænse skadevirkningerne af friheds-
berøvelsen mest muligt.
Heri ligger, at kriminalforsorgens institutioner skal vejlede og bistå en va-
retægtsarrestant for at begrænse de erhvervsmæssige, sociale og personlige
ulemper, der følger af varetægtsopholdet. Institutionen skal i den forbin-
delse bl.a. formidle kontakt til personer, institutioner og myndigheder, der
efter anden lovgivning kan yde bistand. Herudover skal den varetægts-
fængslede tilbydes beskæftigelse i form af enten undervisning, arbejde,
programvirksomhed eller behandling. Der er også mulighed for i visse til-
fælde at tilbyde psykolog- eller psykiaterbistand.
Spørgsmålet om, hvorvidt en varetægtsfængslet under opholdet i kriminal-
forsorgens institutioner har adgang til anden form for hjælp, skal afgøres
efter reglerne i den relevante lovgivning. Der henvises i den forbindelse til
den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 689 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
3.
Det er retten eller politiet, der træffer afgørelse om, hvorvidt en vare-
tægtsarrestant skal løslades. Hvis en varetægtsarrestant løslades i forbin-
delse med et retsmøde, har den pågældende ret til umiddelbart at forlade
stedet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når en varetægtsarrestant frifindes og løslades efter varetægtsfængsling,
har kriminalforsorgen ikke længere ansvar for eller kontakt til den pågæl-
dende.
Det er herefter normalt den kommune, hvor den løsladte hører til, der skal
yde hjælp til den pågældende, herunder i forhold til f.eks. den nødvendige
sociale og beskæftigelsesmæssige indsats.
4.
Det indgår som et centralt element i kriminalforsorgens behandling af
varetægtsarrestanter at sikre, at frihedsberøvelsen gennemføres med fær-
rest mulige skadevirkninger, og at løsladelsen fra varetægtsfængsling kan
forløbe så hensigtsmæssigt som muligt.
Kriminalforsorgen har i den forbindelse taget en række initiativer.
Det gælder bl.a. udarbejdelse af handleplaner for den enkelte varetægts-
fængslede.
Der er ikke foreskrevet nogen pligt for kriminalforsorgen til
på samme
måde som for afsonere
at udarbejde handleplaner for varetægtsarrestan-
ter.
Det er imidlertid blevet besluttet i kriminalforsorgen, at der også skal ud-
arbejdes handleplaner for varetægtsfængslede. Heri indskrives først oplys-
ninger fra den såkaldte modtagelsessamtale, og, medmindre opholdet er
kortvarigt, kan handleplanen derefter løbende udbygges, når der sker en
øget afdækning af den indsattes situation og behov for indsatser. Det be-
mærkes i den forbindelse, at Københavns Fængsler, der er landets største
arresthus med plads til ca. 550 indsatte, gennem længere tid har udarbejdet
handleplaner for de varetægtsfængslede og i samarbejde med Københavns
Kommune har tilbudt besøg af Jobcentret tidligt i varetægtsfængslingen,
således at der aftales kontaktperson ved f.eks. hurtig løsladelse.
Derudover har kriminalforsorgen som led i indgåelse af forpligtende sam-
arbejdsaftaler med kommunerne om udslusning af de indsatte i fængslerne
arbejdet på, at aftalerne også kommer til at omfatte bl.a. varetægtsfængsle-
des forhold. Retningslinjer i forhold til løsladelse fra varetægt indgår på
nuværende tidspunkt i mere end en tredjedel af de indgåede samarbejdsaf-
taler (31 ud af 91 pr. 10. juni 2014).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I de tilfælde, hvor spørgsmålet om løsladelse fra varetægt endnu ikke ind-
går i de konkrete samarbejdsaftaler, arbejder kriminalforsorgen i forbin-
delse med de årlige evalueringer af samarbejdet på at få inddraget det i af-
talen.
Derudover kan det oplyses, at kriminalforsorgen har besluttet, at der i løbet
af 2014 skal etableres en ordning i alle kriminalforsorgens institutioner, så
varetægtsfængslede automatisk får udleveret relevante kontaktoplysninger
på kommune, Kriminalforsorgen i Frihed og andre myndigheder, således
at den varetægtsfængslede ved løsladelse konkret ved, hvor der kan søges
hjælp og støtte. Det bemærkes, at Københavns Fængsler gennem hele 2013
har udleveret de nævnte kontaktoplysninger til de varetægtsfængslede, se-
nest 7 dage efter indsættelsen.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 689
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
5.
Det er på den baggrund min opfattelse, at der inden for Justitsministeri-
ets ressort er taget
eller er ved at blive taget
en række initiativer med
henblik på at støtte varetægtsfængslede bedst muligt i forbindelse med
overgangen fra varetægtsfængsling til løsladelse.
Som det også fremgår, henhører spørgsmålet om hjælp til varetægtsfængs-
lede efter løsladelsen ikke under kriminalforsorgens ansvar, men jeg vil
gerne understrege, at i det omfang kriminalforsorgen i yderligere omfang
end beskrevet ovenfor kan bistå de kommunale eller andre myndigheder i
forbindelse med løsladelsen, er det naturligvis noget, som Justitsministeriet
gerne vil overveje.
4