Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1353445_0001.png
1353445_0002.png
1353445_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. april 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-20861115520
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 781 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 781 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for regelsættet for trailere, hvis to-tal-vægt overstiger 3500 kilo. Herunder ønskes en redegørelsefor regelsættet/baggrunden for, at der for trailere med en total-vægt over 3500 kilo, samt hvis de kører i en afstand længereend 50 km. fra deres firma-adresse, kræves fartskrivere i deresvarevogne.”

Svar:

1.

Det lægges til grund, at der med spørgsmålet sigtes til reglerne om køre-og hviletid samt om anvendelse af takograf ved kørsel med tunge køretø-jer, herunder køretøjer med påhængs- eller sættevogn.

2.

Justitsministeriet kan oplyse, at der i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. 561/2006/EF af 15. marts 2006 om harmonisering af vissesociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets for-ordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådetsforordning (EØF) nr. 3820/85 (køre- og hviletidsforordningen) er fastsatnærmere regler og køretider, pauser og hviletid for førere, der udførergodstransport og passagerbefordring ad vej. I Rådets forordning (EØF) nr.3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparatet inden for vejtransport(kontrolapparatforordningen) er der fastsat regler om brug af kontrolappa-rater i køretøjer, som er registreret i en medlemsstat, og som anvendes tiltransport omfattet af køre- og hviletidsforordningen.Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens artikel 2, at køre- og hvile-tidsforordningen som udgangspunkt gælder for godstransport med et køre-tøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevognoverstiger 3,5 ton, og for personbefordring med et køretøj, der er konstrue-ret eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusiveføreren, og er beregnet til dette formål.

3.

Køre- og hviletidsforordningen finder dog ikke anvendelse på vejtrans-port med en række nærmere angivne køretøjer, jf. artikel 3.Desuden indeholder køre- og hviletidsforordningens artikel 13 hjemmel til,at medlemsstaterne under nærmere betingelser kan tillade, at transport, derudføres ved hjælp af de i bestemmelsen opregnede køretøjer, kan undtagesfra forordningens artikel 5-9, som indeholder nærmere regler om bl.a. kø-retid, hviletid og pauser.2
Det er herunder i den såkaldte ”håndværkerregel” i artikel 13, stk. 1, litrad, 2. led, fastsat, at undtagelse kan gøres for køretøjer eller en kombinationaf køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som be-nyttes til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytterunder udøvelsen af sit erhverv. Disse køretøjer må efter bestemmelsen kunbenyttes inden for en radius af 50 kilometer fra virksomhedens hjemstedog på den betingelse, at kørslen af køretøjerne ikke er førerens hovedakti-vitet.Undtagelsen i forordningens artikel 13, stk. 1, litra d, 2. led, er gennemførti dansk ret ved § 2, litra d, 2. led, i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport (køre- og hvile-tidsbekendtgørelsen).

4.

Det bemærkes, at Kommissionen i 2011 fremsatte et forordningsforslagom ændring af kontrolapparatforordningen og køre- og hviletidsforordnin-gen (KOM (2011) 451). Forhandlingerne vedrørende forslaget er for nyligafsluttet, og en ny forordning blev på den baggrund underskrevet den 6.februar 2014. Forordningen er kundgjort i EU-tidende den 28. februar2014.Ændringerne indebærer bl.a., at køre- og hviletidsforordningen ikke vilfinde anvendelse på vejtransport med køretøjer eller kombinationer af kø-retøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttestil transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter til ud-øvelsen af sit erhverv, og som kun benyttes inden for en radius af 100 kmfra virksomhedens hjemsted. Dette gælder dog kun, når kørslen af køretø-jet ikke er førerens hovedaktivitet. Den nævnte udvidelse af ”håndværker-reglen” vil finde anvendelse med virkning fra den 2. marts 2015.

5.

Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelser af 27.februar 2014 af spørgsmål nr. 258 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalgsamt spørgsmål nr. 343, 344 og 347 (Alm. del) fra Folketingets Transport-udvalg.
3