Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1357476_0001.png
1357476_0002.png
1357476_0003.png
1357476_0004.png
1357476_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. april 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-20821114399
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 775 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 775 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12. marts 2014fra Stig Tange vedr. politiets fortolkning af "Vejledning omundtagelser fra køre- og hviletidsordningen", REU alm. del -bilag 184.”

Svar:

1.

Stig Tange har i den henvendelse, som er nævnt i spørgsmålet, anført, atRigspolitiets vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordningenpå en række punkter – særligt i forhold til køretøjer, der benyttes i forbin-delse med kloakering – er i strid med køre- og hviletidsbekendtgørelsen,hvilket Stig Tange finder uacceptabelt.

2.

Justitsministeriet kan oplyse, at der i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. 561/2006/EF af 15. marts 2006 om harmonisering af vissesociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets for-ordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådetsforordning (EØF) nr. 3820/85 (køre- og hviletidsforordningen) er fastsatnærmere regler om køretider, pauser og hviletid for førere, der udførergodstransport og passagerbefordring ad vej. I Rådets forordning (EØF) nr.3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparatet inden for vejtransport(kontrolapparatforordningen) er der fastsat regler om brug af kontrolappa-rater i køretøjer, som er registreret i en medlemsstat, og som anvendes tiltransport omfattet af køre- og hviletidsforordningen.Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens artikel 2, at køre- og hvile-tidsforordningen som udgangspunkt gælder for godstransport med et køre-tøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevognoverstiger 3,5 ton, og for personbefordring med et køretøj, der er konstrue-ret eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusiveføreren, og er beregnet til dette formål.

3.

Køre- og hviletidsforordningen finder dog ikke anvendelse på vejtrans-port med en række nærmere angivne køretøjer, jf. forordningens artikel 3.Køre- og hviletidsforordningen indeholder i artikel 13 endvidere hjemmeltil, at medlemsstaterne under nærmere betingelser kan tillade, at transport,der udføres ved hjælp af de i bestemmelsen opregnede køretøjer, kan und-tages fra forordningens artikel 5-9, som indeholder nærmere regler ombl.a. køretid, hviletid og pauser.2
Herunder er det i forordningens artikel 13, stk. 1, litra h, fastsat, at undta-gelse kan gøres for køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering,beskyttelse mod oversvømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas- og elfor-syning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstandsindsamling af hus-holdningsaffald og bortskaffelse heraf, telegraf- og telefontjenester, radio-og fjernsynstransmission samt pejling af radio- eller tv-sendere eller mod-tagere.Undtagelsen i forordningens artikel 13, stk. 1, litra h, er gennemført idansk ret ved § 2, litra h, i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 omkøre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport (køre- og hviletidsbe-kendtgørelsen).

4.

Rigspolitiet udsendte i december 2007 en vejledning om undtagelser frakøre- og hviletidsforordningen samt de nationale undtagelser fastsat i køre-og hviletidsbekendtgørelsen. Det fremgår af vejledningens side 3, at vej-ledningen er udarbejdet med henblik på at angive en ramme for forståelsenaf rækkevidden af de enkelte undtagelsesbestemmelser.I vejledningen er der om § 2, litra h, i køre- og hviletidsbekendtgørelsenanført følgende om begrebet ”kloakering”:”Det er Rigspolitiets opfattelse, at ordet ”kloakering”, som iden engelske forordningstekst er ”sewerage” (kloakanlæg, klo-akering) og i den franske forordningstekst ”l’évacuation deseaux usées” (udtømning af brugt vand), skal forstås som detarbejde, der er en nødvendig forudsætning for funktionen afdet etablerede kloaksystem og håndtering af kloakindhold ogspildevand, og dermed ikke arbejde med anlæg af kloakker.Der er således Rigspolitiets opfattelse, at begrebet især omfat-ter arbejde som f.eks. spuling og rensning af kloakker, hvor dertypisk anvendes slamsugere/højtryksspulere. Da septiktankeanvendes i ikke-kloakerede områder til diverse spildevand, kanen septiktank i denne sammenhæng ligestilles med en kloak.Det må endvidere antages, at den efterfølgende transport meddet opsugede materiale fra kloakker (septiktanke) vil være und-taget, såfremt transporten af kloakaffaldet er af underordnetkarakter i forhold til kloakarbejdet med rensningen og opsug-ningen.Det er endvidere Rigspolitiets opfattelse, at transport i forbin-delse med arbejde med akut opståede kloakbrud vil være und-taget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, da reparationsar-bejdet er nødvendigt af hensyn til kloaksystemets funktion påtilsvarende måde som ved rensning af kloaksystemet.3
Det er endelig Rigspolitiets opfattelse, at køretøjer, der er sær-ligt indrettet med henblik på eftersyn og kontrol af kloakker,f.eks. inspektionskøretøjer med kameraanlæg, vil være undta-get fra køre- og hviletidsbestemmelserne. Rigspolitiet læggerherved vægt på, at disse køretøjer udfører arbejde, som er ennødvendig forudsætning for kloaksystemets funktion og hånd-tering af kloakindhold og spildevand.”

5.

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Danmark har i forbindelse med implementeringen af køre- oghviletidsforordningen i 2006 valgt at gennemføre alle undta-gelserne i artikel 13 efter deres ordlyd i køre- og hviletidsbe-kendtgørelsen. Fortolkningen af undtagelserne skal dog fortsatske ud fra forordningens formål og retlige sammenhæng og ersåledes ikke et rent nationalt anliggende.Rigspolitiet udsendte i december 2007 en vejledning om und-tagelser fra køre- og hviletidsforordningen. Formålet med vej-ledningen er at beskrive den nærmere rækkevidde af de enkelteundtagelsesbestemmelser og er tiltænkt at yde både politiet,anklagemyndigheden og brugerne (chaufførerne og vognmæn-dene) hjælp til forståelsen heraf.Rigspolitiet har i forbindelse med udformningen af vejlednin-gen taget udgangspunkt i de enkelte bestemmelsers ordlyd ogsamtidig inddraget de bagvedliggende EU-retlige fortolknings-bidrag, som f.eks. forordningens formål og retlige sammen-hæng samt relevant retspraksis fra EU-Domstolen.Det fremgår dog af vejledningen, at der er tale om Rigspolitietsfortolkning af undtagelserne, og at den endelige fortolkning afbestemmelserne henhører under domstolene, herunder EU-Domstolen.Med hensyn til fortolkningen af den konkrete undtagelses-bestemmelse om kloakering, der er nævnt i henvendelsen fraStig Tange, har Rigspolitiet fortolket undtagelsesbestemmelsensåledes, at undtagelsen alene omfatter transport i forhold tilvedligeholdelsen af det etablerede kloaksystem. Undtagelses-bestemmelsen omfatter derimod ikke transport i forhold til an-læg af nye kloakker eller udbygning af det eksisterende kloak-system.Rigspolitiet har ved fortolkningen af bestemmelsen taget ud-gangspunkt i forordningens overordnede formål, der er at har-monisere vilkårene for konkurrencen for vejtransporten og atforbedre færdselssikkerheden og arbejdsvilkårene for chauffø-rerne. Ud fra disse formål findes de almennyttige arbejdsopga-ver, der er nævnt i undtagelsesbestemmelsen, at skulle fortol-4
kes indskrænkende. Rigspolitiet finder i denne sammenhæng,at der er grund til at antage, at undtagelsesbestemmelsen er be-grænset til vedligeholdelsesarbejde og således ikke omfatternyanlæg af kloakker.Denne fortolkning har efter Rigspolitiets opfattelse endviderestøtte i flere af de øvrige medlemslandes sprogversioner af kø-re- og hviletidsforordningen, hvor det fremgår eksplicit, atundtagelsesbestemmelsen i sin helhed – også i forhold til kloa-kering – kun vedrører vedligeholdelsesarbejde.I hvilket omfang arbejde, der udføres i forhold til det etablere-de kloaksystem, kan anses som vedligeholdelsesarbejde omfat-tet af undtagelsesbestemmelsen, beror i øvrigt på en konkretvurdering.Afslutningsvis kan det i øvrigt oplyses, at Rigspolitiet på etmøde i april 2007 i Justitsministeriet med transportbranchengav tilsagn om at ville udarbejde et notat om rækkevidden afde nye undtagelsesbestemmelser. Dette skete efterfølgende vedudarbejdelsen af vejledningen. Endvidere kan det oplyses, atvejledningen inden endelig udsendelse blev sendt til gennem-syn hos Justitsministeriet og – af ministeriet – i høring hostransportbranchen.”

6.

Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Rigspolitiet har anført.Det bemærkes i tilknytning hertil, at der ikke foreligger praksis fra dom-stolene, herunder EU-Domstolen, som giver holdepunkter for at antage, atden forståelse af udtrykket ”kloakering” i køre- og hviletidsbekendtgørel-sens § 2, litra h, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 13, stk. 1, litrah, som er kommet til udtryk i Rigspolitiets vejledning fra december 2007,er i strid med forordningen.
5