Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1386759_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2014
Strafferetskontoret
Casper Grue Jensen
2014-0030-2085
1115499
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 773 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Karen Hækkerup
/
Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 773 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at der er tale om spionage efter straffelo-
ven, hvis en amerikansk køber af Nets stiller personfølsomme
oplysninger til rådighed for amerikanske efterretningstjenester
i overensstemmelse med amerikansk lovgivning men i strid
med dansk lovgivning?”
Svar:
1.
Justitsministeriet finder af principielle grunde ikke at burde udtale sig
om, hvorvidt det konkrete tilfælde, som er beskrevet i spørgsmål, vil kunne
udgøre en overtrædelse af straffeloven.
2.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt oplyse, at straffelovens kapitel
12 indeholder bestemmelser om bl.a. spionage (§ 107) og anden ulovlig ef-
terretningsvirksomhed (§ 108).
Straffelovens § 107 fastsætter i stk. 1, at den, som i fremmed magts eller
organisations tjeneste eller til brug for personer, der virker i sådan tjeneste,
udforsker eller giver meddelelse om forhold, som af hensyn til danske
stats- eller samfundsinteresser skal holdes hemmelige, straffes, hvad enten
meddelelsen er rigtig eller ej, for spionage med fængsel indtil 16 år.
Efter bestemmelsen er det en betingelse, at der udforskes eller gives med-
delelse om forhold, som skal holdes hemmelige, og at hemmeligholdelse
er begrundet i danske stats- eller samfundsinteresser. Dette omfatter først
og fremmest militære hemmeligheder og statshemmeligheder af den karak-
ter, der er omtalt i straffelovens § 109, men også hemmeligheder vedrø-
rende statens forbindelse med fremmede magter, økonomiske, handelspoli-
tiske og forsyningsmæssige forhold.
Der stilles efter bestemmelsen ikke krav om, at det skal være fastsat ved
lov, at de oplysninger, der udforskes eller gives meddelelses om, skal
hemmeligholdes eller ikke må videregives til fremmede magter eller orga-
nisationer. Det afgørende er, om oplysningerne efter deres beskaffenhed
skal hemmeligholdes af hensyn danske stats- eller samfundsinteresser.
3.
Straffelovens § 108 kriminaliserer anden ulovlig efterretningsvirksom-
hed. Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at den, som uden at forholdet falder
ind under § 107, i øvrigt foretager noget, hvorved fremmed efterretnings-
væsen sættes i stand til eller hjælpes til umiddelbart eller middelbart at vir-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ke inden for den danske stats område, straffes med fængsel indtil 6 år.
Bestemmelsen angår forhold, som ikke falder ind under § 107, herunder
efterretningsvirksomhed, som ikke direkte berører danske stats- eller sam-
fundsinteresser, og efterretningsvirksomhed, som er rettet mod danske in-
teresser, men ikke angår forhold, som af hensyn til danske stats- eller sam-
fundsinteresser skal holdes hemmelige. Det kan f.eks. være videregivelse
af uklassificerede oplysninger af militær betydning eller tilsvarende oplys-
ninger om samfundsøkonomiske eller andre statslige anliggender, men ef-
ter omstændighederne også informationer til brug for fremmed efterret-
ningsvæsen vedrørende herværende enkeltpersoner eller grupper af perso-
ner.
Det er efter bestemmelsen en betingelse, at der foretages handlinger, hvor-
ved et fremmed efterretningsvæsen sættes i stand til eller hjælpes til at vir-
ke i Danmark. Dette omfatter efter ordlyden ikke alene handlinger, hvor-
ved der indsamles eller gives meddelelse om oplysninger, men også andre
bistandshandlinger som f.eks. tilvejebringelse af dækadresser eller falske
identiteter og lignende.
3