Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1386796_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2014
Strafferetskontoret
Morten Holland Heide
2014-0030-2083
1114402
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 769 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. marts 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 769 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I en meget grov stalkingsag er gerningsmanden udeblevet fra
retssagen for 4. gang med påstanden sygdom eller indlæggelse
på et hospital. Beder retten om dokumentation for disse på-
stande? Hvad er handlemulighederne i sådan en sag, hvor ger-
ningsmanden tilsyneladende bevidst prøver at undgå dom,
mens han fortsætter sin meget grove stalking af offeret?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen forstår spørgsmålet sådan, at det udsprin-
ger af en konkret verserende straffesag, hvor tiltalte gentagne
gange har meddelt forfald til retsmøder grundet sygdom eller
hospitalsindlæggelse. Styrelsen har ikke kendskab til den kon-
krete sag, men kan i anledning af spørgsmålet generelt oplyse
følgende:
Retten vil normalt stille krav om, at tiltalte dokumenterer at
være ude af stand til at deltage i et retsmøde på grund af syg-
dom ved en til formålet indhentet lægeerklæring.
Der findes en særlig lægeattestformular til dokumentation af
sygdom som lovligt forfald ved møde i retten, som er udarbej-
det i et samarbejde mellem Domstolsstyrelsen og Lægefor-
eningens Attestudvalg. Ved udfærdigelsen af denne attest skal
lægen vurdere, om patientens sygdom er til hinder for frem-
møde i retten, herunder for et kortvarigt fremmøde af op til en
times varighed, ligesom lægen skal vurdere, hvor længe patien-
ten skønnes at være forhindret i at møde i retten.
Det er retten som afgør, om en lægeerklæring konkret udgør
den nødvendige dokumentation for lovligt forfald, og om rets-
mødet derfor skal udsættes.
En tiltalt har som udgangspunkt ret til at være personligt til
stede i retsmødet og – afhængig af sagens karakter – også pligt
til det. Hvis tiltalte har lovligt forfald, må retsmødet derfor
normalt udsættes.”
2.
Som det fremgår af Domstolsstyrelsens udtalelse, har den tiltalte i en
straffesag som udgangspunkt både ret og pligt til at være til stede under
hele hovedforhandlingen, jf. retsplejelovens § 853. Dette er en væsentlig
retssikkerhedsgaranti.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er retten, som afgør, om en lægeerklæring konkret udgør den nødven-
dige dokumentation for lovligt forfald, og om retsmødet derfor skal udsæt-
tes.
Hvis en tiltalt, der er lovligt indkaldt til et retsmøde, udebliver uden oplyst
lovligt forfald (f.eks. dokumenteret sygdom), vil retten normalt bestemme,
at han eller hun skal anholdes til det næste retsmøde i sagen, jf. retspleje-
lovens § 757.
Udebliver tiltalte ved begyndelsen eller i løbet af hovedforhandlingen, og
kan den pågældende ikke straks bringes til stede, skal sagen ifølge § 855,
stk. 1, udsættes, medmindre retten beslutter at fremme hovedforhandlingen
helt eller delvis efter stk. 2 og 3.
Efter § 855, stk. 2, kan retten, hvis tiltalte er udeblevet trods lovlig indkal-
delse og uden oplyst lovligt forfald, bestemme, at der skal ske afhøring af
vidner mv., der er mødt, hvis retten finder, at dette er foreneligt med hen-
synet til tiltalte, og hvis udsættelse af afhøringen vil være til væsentlig
ulempe for de mødte eller medføre væsentlig udsættelse af sagen. Afhø-
ring kan dog kun ske, hvis tiltaltes forsvarer er mødt.
Efter § 855, stk. 3, kan en hovedforhandling endvidere i en række tilfælde
fremmes til dom i tiltaltes fravær (udeblivelsesdom), hvis retten ikke fin-
der tiltaltes tilstedeværelse nødvendig. Det kan ske, 1) når tiltalte er und-
veget, efter at anklageskriftet er forkyndt for den pågældende, 2) når tiltal-
te efter at være mødt ved sagens begyndelse har forladt retten uden rettens
tilladelse, 3) når der under sagen alene er spørgsmål om ubetinget fæng-
selsstraf i højst 6 måneder, konfiskation, rettighedsfrakendelse eller erstat-
ning, og tiltalte har givet samtykke til gennemførelse af hovedforhandlin-
gen, 4) når tiltalte ikke idømmes højere straf end ubetinget fængsel i 3 må-
neder eller andre retsfølger end konfiskation, førerretsfrakendelse eller er-
statning, eller 5) når retten skønner, at behandlingen af sagen utvivlsomt
vil føre til tiltaltes frifindelse.
Medmindre tiltalte har samtykket heri, forudsætter en udeblivelsesdom ef-
ter § 855, stk. 3, nr. 4, at tiltalte har været lovligt indkaldt til retsmødet, og
at det af indkaldelsen fremgår, at udeblivelse uden oplyst lovligt forfald
kan medføre, at tiltalte bliver dømt, jf. § 855, stk. 4. Dette fremgår som
standardtekst af indkaldelserne.
3.
Rigsadvokaten har over for Justitsministeriet oplyst, at anklagemyndig-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
heden er opmærksom på at anvende de ovennævnte muligheder for helt el-
ler delvist at fravige udgangspunktet om, at den tiltalte skal være til stede
under hovedforhandlingen, således at retten kan behandle straffesagen,
selv om den tiltalte er udeblevet. Det beror på rettens konkrete vurdering
af omstændighederne i den enkelte sag, om betingelserne for helt eller del-
vist at behandle sagen, selv om den tiltalte ikke er til stede, er opfyldt, her-
under om der f.eks. vurderes at kunne afsiges dom i sagen uden at have
hørt tiltaltes forklaring.
Det kan herudover oplyses, at politiet og anklagemyndigheden i de senere
år i samarbejde med retsvæsenets andre aktører har haft styrket fokus på
den samlede straffesagskæde, herunder hurtigere behandling af straffesa-
ger, som indbringes for domstolene.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der i april 2014 blev iværksat et tværgående pro-
jekt med deltagelse af Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Direktoratet for
Kriminalforsorgen og Rigspolitiet, der i første omgang har til formål at
indsamle data om årsagerne til, at retsmøder og hovedforhandlinger ikke
gennemføres som planlagt ved berammelsen, og hvornår omberammelse
eller udsættelse sker. De indsamlede data skal efterfølgende anvendes til at
definere konkrete initiativer, som kan sikre, at retsmøder og hovedforhand-
linger i højere grad gennemføres som planlagt.
4