Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1363886_0001.png
1363886_0002.png
1363886_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
30. april 2014Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh.: Lasse BojeSagsnr.: 2014-0030-2080Dok.:1112736
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 768 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 768 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, om ministeren deler Jens Elo Ryt-ters og Pernille Boye Kochs opfattelse af, at politiets aktionmod omfattende hashhandel, der resulterede i, at 80 personerer blevet sigtet, kan medføre at en Hells Angels klub kan luk-kes, da der så vil være den fornødne forbindelse fra medlem-merne til klubben, således foreningen kan opløses i overens-stemmelse med grundlovens § 78. Der henvises til artiklen”Eksperter: Hash-sagen kan lukke HA-klub” bragt i BT den19. marts. 2014.”

Svar:

1.

I den artikel, der henvises til i spørgsmålet, kommer professor Jens EloRytter og lektor Pernille Boye Koch med deres foreløbige vurderinger afden mulige betydning af politiets aktion mod den organiserede kriminaliteti Pusherstreet den 13. marts 2014 i forhold til spørgsmålet om mulighedenfor at søge en afdeling af Hells Angels opløst ved dom.Det anføres i artiklen bl.a., at politiets aktion måske kan være med til atskabe en forbindelse mellem de enkelte medlemmer og selve rockerklub-ben, således at rockerklubben kan siges at opfordre til eller virke ved vold.Det anføres samtidig, at der ikke er noget i vejen for, at man går efter deenkelte klubafdelinger separat, hvis disse er organiseret som enheder underen fælles paraplyorganisation. Endelig giver Pernille Boye Koch i artiklenudtryk for, at man efter hendes vurdering nu har et stærkere grundlag for atkunne føre en opløsningssag end før, men at det ikke er en garanti for, atman ville vinde sagen.

2.

Politiets aktion mod den organiserede kriminalitet i Pusherstreet viser, atpolitiet prioriterer indsatsen mod den kriminalitet, der udspringer af rock-er- og bandemiljøet, højt. Københavns Byret har efter det oplyste vare-tægtsfængslet et stort antal personer i sagskomplekset, mens politiets efter-forskning fortsat pågår. Det er på den baggrund på nuværende tidspunktikke muligt at sige noget om, hvad sagerne ender med. Det er derfor hellerikke muligt på nuværende tidspunkt at udtale sig nærmere om mulighedenfor eventuelt at søge en rockerklub opløst efter grundlovens § 78.

3.

Justitsministeriet kan imidlertid mere generelt oplyse, at spørgsmålet omen eventuel opløsning af rockergrupper og bander som bekendt har væretovervejet flere gange tidligere.2
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har senest i marts 2010 udtalt sig om, hvor-vidt der bør iværksættes en undersøgelse af spørgsmålet om opløsning afvisse rockergrupper og bander. Rigsadvokaten og Rigspolitiet tilkendegavi den forbindelse, at der er en række spørgsmål og problemstillinger, somman bør have for øje ved vurderingen af, om der bør iværksættes en sådanundersøgelse. Det drejer sig bl.a. om dejuridiskeogbevismæssigespørgsmål, der knytter sig til anvendelsen af grundlovens § 78, hvorefteren forening kan opløses, hvis den har et ulovligt øjemed, ompolitifagligevurderinger, og om detidsmæssigeaspekter af en eventuel sag om opløs-ning af de pågældende bander.Det var Rigsadvokatens og Rigspolitiets vurdering, at der samlet set ikkevar grundlag for at iværksætte en undersøgelse af spørgsmålet om opløs-ning af visse rockergrupper og bander. Rigsadvokaten og Rigspolitiet vur-derede i den forbindelse bl.a., at det er forbundet med betydelig tvivl, omdet vil være muligt at tilvejebringe et tilstrækkeligt bevismæssigt grundlagfor, at domstolene vil anse betingelserne for et forbud i grundloven § 78for opfyldt. Det var samtidig vurderingen, at der ikke er grundlag for at an-tage, at et forbud mod visse grupperinger i sig selv vil føre til et fald i denkriminalitet, som begås i tilknytning til de pågældende grupper, ligesom etsådant forbud næppe vil have afgørende indflydelse på risikoen for, at mangennem voldelige midler vil beskytte et kriminelt marked, herunder f.eks.narkotikamarkedet.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 714(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3